Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria

Sylabus przedmiotu Inżynieria genetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria genetyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,50,59egzamin
laboratoriaL1 15 2,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu genetyki, biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z technikami wykorzystywanymi w tworzeniu organizmów modyfikowanych genetycznie.
C-2Zapoznanie studenta z metodami analizy DNA.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.1
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.1
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.1
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.1
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.1
T-L-6Ligacja insertu i wektora.1
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.1
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.1
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.1
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.2
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.1
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.1
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).2
15
wykłady
T-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.1
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.1
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.1
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.2
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe1
T-W-6Bakteriofagi jako wektory egzogennego DNA - właściwości, cykl życiowy, modyfikacje genomu dla przyjęcia insertu. Kosmidy.1
T-W-7Sztuczne chromosomy jako nośniki egzogennego DNA - BACs, YACs, MACs, SATACs - pojemność, stabilność, zalety i wady.2
T-W-8Promotory w konstruktach genowych.2
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.2
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.1
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń.20
A-L-4Przygotowanie projektu.15
A-L-5Konsultacje10
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.20
A-W-4Konsultacje10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-N1-C10_W01
Definiuje metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych organizmów.
C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
BTinz_2A_BT-N1-C10_W02
Charakteryzuje techniki wykorzystywane w analizie kwasów nukleinowych.
C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-N1-C10_U01
Potrafi przygotować in silico wektor zrekombinowany do modyfikacji organizmu.
C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3
BTinz_2A_BT-N1-C10_U02
Potrafi opracować test molekularny w celu diagnostyki zmian w sekwencji kwasów nukleinowych.
C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-N1-C10_K01
Student jest świadomy możliwości wpływania na cechy fenotypowe organizmów wykorzystywanych w biotechnologii za pośrednictwem różnych metod inżynierii genetycznej
C-1, C-2T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-1, T-W-4M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-N1-C10_W01
Definiuje metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych organizmów.
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje wybrane metody do modyfikacji genetycznych organizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
BTinz_2A_BT-N1-C10_W02
Charakteryzuje techniki wykorzystywane w analizie kwasów nukleinowych.
2,0
3,0Student wykorzystuje niektóre techniki do analizy kwasów nukleinowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-N1-C10_U01
Potrafi przygotować in silico wektor zrekombinowany do modyfikacji organizmu.
2,0
3,0Student potrafi zaprezentować zaprojektowany in silico wektor do modyfikacji organizmu, bez jego efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
BTinz_2A_BT-N1-C10_U02
Potrafi opracować test molekularny w celu diagnostyki zmian w sekwencji kwasów nukleinowych.
2,0
3,0Student prezentuje opracowanie wybranego testu molekularnego do analizy zmian w sekwencji nukleotydowej bez umiejętności jego efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-N1-C10_K01
Student jest świadomy możliwości wpływania na cechy fenotypowe organizmów wykorzystywanych w biotechnologii za pośrednictwem różnych metod inżynierii genetycznej
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość możliwości wpływania na cechy fenotypowe organizmów wykorzystywanych w biotechnologii za pośrednictwem różnych metod inżynierii genetycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Michael R. Green, Joseph Sambrook, Molecular Cloning: A Laboratory Manual (Fourth Edition), 2012
  2. Terry A. Brown., Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  3. Jerzy Buchowicz, Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Colin Ratledge, Bjørn Kristiansen, Podstawy biotechnologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Słomski R. (red.), Analiza DNA – teoria i praktyka, Wydawnictwo UP, Poznań, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.1
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.1
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.1
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.1
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.1
T-L-6Ligacja insertu i wektora.1
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.1
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.1
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.1
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.2
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.1
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.1
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.1
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.1
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.1
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.2
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe1
T-W-6Bakteriofagi jako wektory egzogennego DNA - właściwości, cykl życiowy, modyfikacje genomu dla przyjęcia insertu. Kosmidy.1
T-W-7Sztuczne chromosomy jako nośniki egzogennego DNA - BACs, YACs, MACs, SATACs - pojemność, stabilność, zalety i wady.2
T-W-8Promotory w konstruktach genowych.2
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.2
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.1
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń.20
A-L-4Przygotowanie projektu.15
A-L-5Konsultacje10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.20
A-W-4Konsultacje10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-N1-C10_W01Definiuje metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych organizmów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z technikami wykorzystywanymi w tworzeniu organizmów modyfikowanych genetycznie.
C-2Zapoznanie studenta z metodami analizy DNA.
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.
T-L-6Ligacja insertu i wektora.
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).
T-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje wybrane metody do modyfikacji genetycznych organizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-N1-C10_W02Charakteryzuje techniki wykorzystywane w analizie kwasów nukleinowych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z metodami analizy DNA.
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.
T-L-6Ligacja insertu i wektora.
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).
T-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystuje niektóre techniki do analizy kwasów nukleinowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-N1-C10_U01Potrafi przygotować in silico wektor zrekombinowany do modyfikacji organizmu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z technikami wykorzystywanymi w tworzeniu organizmów modyfikowanych genetycznie.
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.
T-L-6Ligacja insertu i wektora.
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).
T-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprezentować zaprojektowany in silico wektor do modyfikacji organizmu, bez jego efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-N1-C10_U02Potrafi opracować test molekularny w celu diagnostyki zmian w sekwencji kwasów nukleinowych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z metodami analizy DNA.
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.
T-L-6Ligacja insertu i wektora.
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).
T-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje opracowanie wybranego testu molekularnego do analizy zmian w sekwencji nukleotydowej bez umiejętności jego efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-N1-C10_K01Student jest świadomy możliwości wpływania na cechy fenotypowe organizmów wykorzystywanych w biotechnologii za pośrednictwem różnych metod inżynierii genetycznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z technikami wykorzystywanymi w tworzeniu organizmów modyfikowanych genetycznie.
C-2Zapoznanie studenta z metodami analizy DNA.
Treści programoweT-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.
T-L-6Ligacja insertu i wektora.
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.
T-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość możliwości wpływania na cechy fenotypowe organizmów wykorzystywanych w biotechnologii za pośrednictwem różnych metod inżynierii genetycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0