Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierząt laboratoryjnych w badaniach biomedycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie zwierząt laboratoryjnych w badaniach biomedycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zasady etyki w badanich naukowych z udziałem zwierząt
W-2Dobrostan zwierząt i obchodzenie się ze zwierzętami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze standardami obowiązującymi w zakresie możliwości i celowości humanitarnego przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt w badaniach naukowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Nazewnictwo zwierząt laboratoryjnych. Przykłady symboli i oznaczeń szczepów, podszczepów i innych modeli genetycznych2
T-A-2Normy utrzmania (środowisko, klatki, pasze, wzbogacanie środowiska zwierząt). Biologia gatunków zwierząt laboratoryjnych2
T-A-3Podawanie preparatów i leków, pobieranie materiału do badań.2
T-A-4Badania behawioralne. Alternatywy dla doświadczeń na zwierzętach: omówienie metod badawczych bez użycia zwierząt.1
7
wykłady
T-W-1Zastosowanie zwierząt laboratoryjnych do badań naukowych. Możliwości nabycia zwierząt, względy ekonomiczne, względy metodyczne.2
T-W-2Normy etyczne i prawne związane z prowadzeniem doświadczeń z wykorzystaniem zwierząt laboratoryjnych. Zasada 3R. Rozwój ustawodawstwa, wymogi stawiane eksperymentom.2
T-W-3Przygotowanie doświadczenia oraz czynniki wpływające na jego wiarygodność. Standaryzacja czynników środowiskowych2
T-W-4Monitorowanie zdrowia i metody genetycznego monitorowania zwierząt laboratoryjnych. Podział zwierząt w zależności od ich statusu higienicznego.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień7
A-A-3Czytanie wskazanej literatury9
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
A-A-5Przygotowanie do ćwiczeń i do zaliczenia6
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury9
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4Konsultacje4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-N-O2.1_W01
Student wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt
C-1T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-N-O2.1_U01
Student ocenia znaczenie testów na zwierzętach i weryfikuje czynniki mające wpływ na wyniki doświadczeń oraz umie dobierać i przygotować zwierzęta do eksperymentu z uwzględniemiem ich biologii i warunków utrzymania
C-1T-A-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-N-O2.1_K01
Student nabywa otwartości na postępowanie zgodnie z zasadami etyki, postrzegania relacji człowiek - zwierzę laboratoryjne oraz bedzie się orientował jak można ograniczyć liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń dbając o prawidłowy przebieg eksperymentu.
C-1T-A-2, T-W-1, T-W-2M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-N-O2.1_W01
Student wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt
2,0student nie zna podstawowych pojęć z zakresu biologii i hodowli zwierzat laboratoryjnych
3,0student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych
3,5student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie w niewielkim stopniu wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
4,0student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
4,5student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
5,0student zna i rozumie pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych ze wskazaniem konkretnych szczepów i gatunków zwierząt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-N-O2.1_U01
Student ocenia znaczenie testów na zwierzętach i weryfikuje czynniki mające wpływ na wyniki doświadczeń oraz umie dobierać i przygotować zwierzęta do eksperymentu z uwzględniemiem ich biologii i warunków utrzymania
2,0student nie unie logicznie myśleć i nie umie korzystać z osiągnięć nauki w zakresie biologii i wykorzystania zwierząt laboratoryjnych
3,0student unie logicznie myśleć ale nie umie wskazać celowości przeprowadzania badań z użyciem zwiezrząt laboratoryjnych
3,5student unie logicznie myśleć i umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych
4,0student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne
4,5student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne
5,0student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne oraz mozliwości wykorzystania i doskonale umie biologię poszczególnych gatunków zwierząt laboratoryjnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-N-O2.1_K01
Student nabywa otwartości na postępowanie zgodnie z zasadami etyki, postrzegania relacji człowiek - zwierzę laboratoryjne oraz bedzie się orientował jak można ograniczyć liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń dbając o prawidłowy przebieg eksperymentu.
2,0Student nie dba o kreatywność i pogłębianie świadomości
3,0Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu
3,5Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego
4,0Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość związaną z prawidłowym przeprowadzaniem zabiegów na zwierzętach
4,5Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza
5,0Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości w zorientowaniu na pracę badawczą z użyciem zwierząt. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza

Literatura podstawowa

  1. Brylińska J., Kwiatkowska J., Zwierzęta laboratoryjne - metody hodowli i doświadczeń, Universitas, Kraków, 1996, I
  2. Ustawa z dnia 15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych, Sejm RP, Warszawa, 2015, Dziennik Ustaw 2015 Poz. 266 tom 1
  3. Szarek Józef, Szweda Magdalena, Strzyżewska Emilia, Zwierzęta laboratoryjne - patologia i użytkowanie, UWM, Olsztyn, 2013
  4. Katkiewicz M, Zwierzęta laboratoryjne - choroby i użytkowanie, SGGW, Warszawa, 1989
  5. Peter Popesko, Viera Rajtova, Jindrich Horak, Atlas anatomii małych zwierząt laboratoryjnych, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2010, 1

Literatura dodatkowa

  1. DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY, w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 276/33, DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2010/63/UE z dnia 22 września 2010 r., 2010
  2. Jerzy Ziętek, Łukasz Adaszek, Stanisław Winiarczyk, Choroby zakaźne myszy i szczurów z elementami zoonoz, wybranymi zagadnieniami z hodowli, anatomii i fizjologii, Elamed, Katowice, 2010
  3. Charls River, Supporting Science. Advances Research, Animallab, 2016, www.animalab.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Nazewnictwo zwierząt laboratoryjnych. Przykłady symboli i oznaczeń szczepów, podszczepów i innych modeli genetycznych2
T-A-2Normy utrzmania (środowisko, klatki, pasze, wzbogacanie środowiska zwierząt). Biologia gatunków zwierząt laboratoryjnych2
T-A-3Podawanie preparatów i leków, pobieranie materiału do badań.2
T-A-4Badania behawioralne. Alternatywy dla doświadczeń na zwierzętach: omówienie metod badawczych bez użycia zwierząt.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zastosowanie zwierząt laboratoryjnych do badań naukowych. Możliwości nabycia zwierząt, względy ekonomiczne, względy metodyczne.2
T-W-2Normy etyczne i prawne związane z prowadzeniem doświadczeń z wykorzystaniem zwierząt laboratoryjnych. Zasada 3R. Rozwój ustawodawstwa, wymogi stawiane eksperymentom.2
T-W-3Przygotowanie doświadczenia oraz czynniki wpływające na jego wiarygodność. Standaryzacja czynników środowiskowych2
T-W-4Monitorowanie zdrowia i metody genetycznego monitorowania zwierząt laboratoryjnych. Podział zwierząt w zależności od ich statusu higienicznego.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień7
A-A-3Czytanie wskazanej literatury9
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
A-A-5Przygotowanie do ćwiczeń i do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury9
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-N-O2.1_W01Student wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze standardami obowiązującymi w zakresie możliwości i celowości humanitarnego przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt w badaniach naukowych
Treści programoweT-A-1Nazewnictwo zwierząt laboratoryjnych. Przykłady symboli i oznaczeń szczepów, podszczepów i innych modeli genetycznych
T-A-3Podawanie preparatów i leków, pobieranie materiału do badań.
T-W-1Zastosowanie zwierząt laboratoryjnych do badań naukowych. Możliwości nabycia zwierząt, względy ekonomiczne, względy metodyczne.
T-W-4Monitorowanie zdrowia i metody genetycznego monitorowania zwierząt laboratoryjnych. Podział zwierząt w zależności od ich statusu higienicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych pojęć z zakresu biologii i hodowli zwierzat laboratoryjnych
3,0student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych
3,5student zna podstawowe pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie w niewielkim stopniu wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
4,0student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
4,5student zna pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych
5,0student zna i rozumie pojęcia z zakresu biologii i hodowli zwierząt laboratoryjnych i umie wskazać i wytłumaczyć celowość i możliwości wykorzystania zwierząt laboratoryjnych w badaniach naukowych ze wskazaniem konkretnych szczepów i gatunków zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-N-O2.1_U01Student ocenia znaczenie testów na zwierzętach i weryfikuje czynniki mające wpływ na wyniki doświadczeń oraz umie dobierać i przygotować zwierzęta do eksperymentu z uwzględniemiem ich biologii i warunków utrzymania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze standardami obowiązującymi w zakresie możliwości i celowości humanitarnego przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt w badaniach naukowych
Treści programoweT-A-2Normy utrzmania (środowisko, klatki, pasze, wzbogacanie środowiska zwierząt). Biologia gatunków zwierząt laboratoryjnych
T-W-1Zastosowanie zwierząt laboratoryjnych do badań naukowych. Możliwości nabycia zwierząt, względy ekonomiczne, względy metodyczne.
T-W-3Przygotowanie doświadczenia oraz czynniki wpływające na jego wiarygodność. Standaryzacja czynników środowiskowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie unie logicznie myśleć i nie umie korzystać z osiągnięć nauki w zakresie biologii i wykorzystania zwierząt laboratoryjnych
3,0student unie logicznie myśleć ale nie umie wskazać celowości przeprowadzania badań z użyciem zwiezrząt laboratoryjnych
3,5student unie logicznie myśleć i umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych
4,0student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne
4,5student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne
5,0student unie logicznie myśleć, umie wskazać celowość przeprowadzania badań z użyciem zwierząt laboratoryjnych, umie rożróznić poszczególne gatunki zwierząt i ich modele biologiczne, korzystać z dostępnych żródeł wiedzy i rozwiązywać problemy etyczne oraz mozliwości wykorzystania i doskonale umie biologię poszczególnych gatunków zwierząt laboratoryjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-N-O2.1_K01Student nabywa otwartości na postępowanie zgodnie z zasadami etyki, postrzegania relacji człowiek - zwierzę laboratoryjne oraz bedzie się orientował jak można ograniczyć liczbę zwierząt wykorzystywanych do doświadczeń dbając o prawidłowy przebieg eksperymentu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze standardami obowiązującymi w zakresie możliwości i celowości humanitarnego przeprowadzania doświadczeń z udziałem zwierząt w badaniach naukowych
Treści programoweT-A-2Normy utrzmania (środowisko, klatki, pasze, wzbogacanie środowiska zwierząt). Biologia gatunków zwierząt laboratoryjnych
T-W-1Zastosowanie zwierząt laboratoryjnych do badań naukowych. Możliwości nabycia zwierząt, względy ekonomiczne, względy metodyczne.
T-W-2Normy etyczne i prawne związane z prowadzeniem doświadczeń z wykorzystaniem zwierząt laboratoryjnych. Zasada 3R. Rozwój ustawodawstwa, wymogi stawiane eksperymentom.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dba o kreatywność i pogłębianie świadomości
3,0Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu
3,5Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości w niewielkim stopniu. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego
4,0Student dba o kreatywność i pogłębianie świadomości. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość związaną z prawidłowym przeprowadzaniem zabiegów na zwierzętach
4,5Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza
5,0Student dba o kreatywność i pogłębianie swojej świadomości w zorientowaniu na pracę badawczą z użyciem zwierząt. Jest otwarty na nową wiedzę. Orientuje się w zasadach postępowania etycznego w pracy ze zwierzętami, przejawia wrażliwość i dba o kreowanie wizerunku badacza