Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
Sylabus przedmiotu Podstawy farmakologii i farmakokinetyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy farmakologii i farmakokinetyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw fizjologii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojeciami z zakresu farkalogii i farmakokinetyki. Zapoznanie studentów z budową leków oraz działaniem leków na poszczególne tkanki, narządy i układy organizmów żywych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Leki używane w zwalaczaniu infekcji przeciwbakteryjnej. Podział leków przeciwbakteryjnych. wrażliwosć i odpornosc bakterii. Wybór i zastosowanie leków w infekcji bakteryjnej. | 1 |
T-A-2 | Leki użwyane w zwalaczaniua infekcji wirusowej. Leki stosowane w zakażeniach herperwirusami. Leki stosowane w leczeniu wirusem HIV. Leki stosowane w leczeniu grypy, zapalenia wątroby i innych zakażeniach wirusowych. | 1 |
T-A-3 | Leki przeciwpasożytnicze i przeciwgrzybiczne. Mechanizm działaniała leków przeciwgrzybicznych i ich zastosowanie klinieczne. Leki przeciwpierwotniakowe. Środki przeciwrobaczne. Środki przeciw owadom i pasożytom zewnętrznym. | 1 |
T-A-4 | Farmakologia ośrodkowego układu nerwowego: leki neuroleptyczne, przeciwlękowe, uspokajające, przeciwbólowe, przeciwdrgawkowe oraz narkotyki chirurgiczne, środki pobudzające ośrodkowy układ nerwowy. Farmakologia układu krążenia: środki nasercowe oraz środki wpływające na obwodowe naczynia krwionośne. | 1 |
4 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wpływ desmopresyny na zmiany lokalizacji i ekspresji AQP2 w kanalikach nerkowych | 1 |
T-L-2 | Wpływ kombinacji leków immunopresyjnych na strukturę wybrancyh narządów. | 1 |
T-L-3 | Analiza wpływu inhibitorów konwertazy angiotensyny na wybrane wskaźniki czynności nerek. | 1 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do farmakologii i farmakokinetyki. Historia i rola farmakologii. Definicja leku. Żródła leków i ich przygotowanie. Drogi podawania leków. | 2 |
T-W-2 | Farmakokinetyka. Receptory faramakologiczne. Agoniści. Odwrotni agoniści. Antagoniści. RoInterakcje lek-receptor. Skuteczność leków. Rozwój tolerancji na lek. Zależność dawka - efekt. | 2 |
T-W-3 | Farmakokinetyka. Absorpcja - wchłanianie leku (procesy wchłaniania, wpływ pH). Dystrybucja leku. Czynniki wpływające na dystrybucje leku. Biotransformacja. Wydalanie leków. | 2 |
T-W-4 | Leki przeciwnowotworowe. Faramakobiologia nowotworów. Ogólne zasady leczenia przeciwnowotworowego. Nowe kierunki poszukiwania leków przeciwnowotworowych. | 1 |
T-W-5 | Niepożądane działanie leków. Powstawanie nowego leku i jego bezpieczeństwo. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w zajęciach audytoryjnych | 4 |
A-A-2 | Samodzielne opracowanie i przedstawienie wybranych zagadnien | 10 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 6 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach praktycznych. | 3 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń praktycznych. | 6 |
A-L-3 | Samodzielna analiza uzyskanych podczas ćwiczeń wyników. | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 17 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem rzutnika i komputera |
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienie wybranego tematu ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-N-O12.2_W01 Student ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna budowę i wpływ środków farmakologicznych na czynności poszczególnych narządów i układów organizmów żywych. | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-N-O12.2_U01 Student potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne. | — | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-N-O12.2_K01 Student rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera. | — | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-N-O12.2_W01 Student ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna budowę i wpływ środków farmakologicznych na czynności poszczególnych narządów i układów organizmów żywych. | 2,0 | Student nie ma ogólnej wiedzy z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student nie zna budowy i wpływu środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych. |
3,0 | Student ma ograniczoną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. | |
3,5 | Student ma ograniczoną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność tylko kilku narządów i układów organizmów żywych. | |
4,0 | Student ma dobrą ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna dobrze budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych. | |
4,5 | Student ma bardzo dobrą ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna dobrze budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych. | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonawania organizmów żywych. Student zna bardzo dobrze budowe i wpływ środków farmakologicznych na czynność poszczególnych narządów i układów organizmów żywych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-N-O12.2_U01 Student potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne. | 2,0 | Student nie potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet nie potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne. |
3,0 | Student potrafi omówić budowę oraz funkcję tylko kilku narządów i układów w organizmie zwierzęcym. | |
3,5 | Student potrafi omówić budowę oraz funkcję omawianych na zajęciach narządów i układów w organizmie zwierzęcym. | |
4,0 | Student potrafi omówić budowę oraz funkcję większości omawianych na zajęciach narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ wybranych substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne. | |
4,5 | Student potrafi omówić budowę oraz funkcję większości omawianych na zajęciach narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne. | |
5,0 | Student potrafi omówić budowę oraz funkcję narządów i układów w organizmie zwierzęcym. Studnet potrafi właściwie interpretować oraz przewidywać wpływ substancji farmakologicznych na procesy fizjologiczne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-N-O12.2_K01 Student rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera. | 2,0 | Student nie ozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student nie potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera. |
3,0 | Student rozumie konieczność zaangażowania tylko w pracy indywidualnej. | |
3,5 | Student dostatecznie rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej | |
4,0 | Student dobrze rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej | |
4,5 | Student dobrze rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera. | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinownia w pracy indywidualnej i zespołowej. Student potrafi współpracować w zespole oraz przyjmować funkcję lidera. |
Literatura podstawowa
- Neal Michael J., Farmakologia w zarysie, PZWL, 2005
- Brenner George M., Stevens Craig W., Farmakologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Korbut Ryszard, Farmakologia. Tajemnice., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008
- Korbut Ryszard, Farmakologia po prostu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2007