Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z fizyki z zakresu mechaniki płynów, ruchu drgającego i falowego oraz optyki na poziomie szkoły sredniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi prawami fizyki i procesami fizycznymi |
C-2 | Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy |
C-3 | Umiejętności wykorzystywania nabytej wiedzyi do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych |
C-4 | Zapoznanie z budową i zasadą działania wybranych przyrządów fizycznych oraz zapoznanie z zasadami przeprowadzania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych |
C-5 | Umiejetność obsługi urządzeń pomiarowych oraz umiejętność przeprowadzania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych |
C-6 | Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych obejmujących treści wykładów | 5 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne. Regulamin pracownbi. Wprowadzenie do rachunku niepewności pomiarowych | 1 |
T-L-2 | Wybrane ćwiczenia z zakresu mechaniki i fizyki cząsteczkowej, termodynamiki, elektryczności i optyki | 4 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane zagadnienia z zakresu mechaniki płynów | 2 |
T-W-2 | Ruch drgający i falowy. | 1 |
T-W-3 | Elementy optyki - światło i jego rola w przyrodzie | 2 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 5 |
A-A-2 | przygotowanie się do rozwiązywania zagadnień problemowych | 10 |
A-A-3 | Konsultacje z nauczycielem prowadzącym zajęcia | 4 |
A-A-4 | przygotowanie się do zaliczenia zajęć | 11 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych | 3 |
A-L-3 | opracowanie wyników pomiarowych i sporządzenie sprawozdań | 8 |
A-L-4 | przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego | 6 |
A-L-5 | Uczestnictwo w konsultacjach | 6 |
A-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 5 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 5 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym | 10 |
A-W-4 | przygotowanie sie do kolokwium zaliczającego wykłady | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | klasyczna metoda problemowa |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aprobata |
S-2 | Ocena formująca: ocena sprawozdan |
S-3 | Ocena formująca: ocena pracy w grupie |
S-4 | Ocena formująca: test |
S-5 | Ocena podsumowująca: test |
S-6 | Ocena formująca: ocena aktywności studentów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-B2_W01 Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe zjawiska i procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie. | BT_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-4 |
BT_1A_BT-N-B2_W02 Student zna zastosowanie i zasady działania prostych urządzeń pomiarowych. Zna zasady przeprowadzania ćwiczeń laboratoryjnych. | BT_1A_W08 | — | — | C-4, C-5, C-6, C-2 | T-L-2, T-A-1 | M-2, M-3 | S-6, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-B2_U01 Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.Potrafi analizować i rozwiązywać zagadnienia problemowe | BT_1A_U02 | — | — | C-3, C-5, C-6, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-A-1 | M-2, M-3 | S-6, S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-B2_K01 Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy. | BT_1A_K03 | — | — | C-3, C-6, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-6, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-B2_W01 Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe zjawiska i procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie. | 2,0 | Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych. Nie zna podstawowych wzorów i jednostek fizycznych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. | |
BT_1A_BT-N-B2_W02 Student zna zastosowanie i zasady działania prostych urządzeń pomiarowych. Zna zasady przeprowadzania ćwiczeń laboratoryjnych. | 2,0 | Student nie zna zastosowania ani zasad działania prostych przyrządów pomiarowych. |
3,0 | Student zna zastosowanie kilku prostych przyrządów pomiarowych, nie zna jednak zasad działania stosowanych przyrządów.. Z pomocą prowadzącego potrafi je zastosować do wykonania ćwiczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie proponowane przyrządy. Zna ich zastosowanie oraz zasady działania stosowanych przyrządów. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie proponowane przyrządy.. Zna ich zastosowanie oraz zasady działania stosowanych przyrządów. Potrafi porównać efektywność proponowanych przyrządów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-B2_U01 Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.Potrafi analizować i rozwiązywać zagadnienia problemowe | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych przyrządów pomiarowych. W żaden sposób nie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fizycznych. |
3,0 | Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy prowadzącego - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.. Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-B2_K01 Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy. | 2,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma nikłą świadomości ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej. Nie szanuje pracy własnej i innych. |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma nikłą świadomości ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej. Nie szanuje pracy własnej i innych | |
3,5 | Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej..Szanuje pracę własną i innych. | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej. zanuje pracę własną i innych | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działanie własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | |
5,0 | Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę zespołową i zmotywować do działania innych jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych |
Literatura podstawowa
- St. Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki., PZWL, Wrocław
- red. D. Gołębiowska, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki i biofizyki dla biotechnologów część I - fizyka, Akademia Rolnicza w Szczecinie lub ZUT w Szczecinie, Szczecin
Literatura dodatkowa
- Hewitt P.G., Fizyka wokół nas, PWN, warszawa