Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Markery genetyczne zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Markery genetyczne zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnien związanych z przekazywaniem informacji genetycznej.
W-2Znajomość podstawowych testów statystyki matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie najważniejszych zjawisk i procesów wspólnych dla wszystkich gatunków zwierząt gospodarskich z zakresu poszukiwania i wykorzystania markerów genetycznych wszystkich kategorii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pracy w pracowni genetyki molekularnej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy pierwszej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy drugiej.2
T-A-2Izolacja DNA z tkanek i krwi. Ocena ilościowa i jakościowa uzyskanych preparatów DNA. Przygotowanie i obróbka preparatów do wykrywania mutacji i polimorfizmu DNA.1
T-A-3Enzymy restrykcyjne i technika RAPD w wykrywaniu mutacji DNA. Ocena analizowanych polimorfizmów RFLP i RAPD.1
T-A-4Wykorzystanie wykrytych polimorfizmów DNA do szacowania struktury genetycznej stad zwierząt. Wykorzystanie zasobów internetowych do analizy DNA.2
T-A-5Wykorzystanie polimorfizmu DNA w hodowli zwierząt.1
7
wykłady
T-W-1Markery genetyczne i ich kategorie. Antygeny erytrocytarne oraz białka polimorficzne erytrocytów, surowicy krwi, mleka i tresci jaja różnych gatunków zwierząt.1
T-W-2Główny kompleks zgodności tkankowej zwierząt gospodarskich.1
T-W-3Wykorzystanie i zastosowanie markerów genetycznych w praktyce hodowlanej.2
T-W-4Wykorzystanie polimorfgizmu DNA w identyfikacji mutacji genów warunkujacych istotne cechy produkcyjne zwierząt. Wykorzystanie polimorfizmu DNA w hodowli zwierząt.2
T-W-5Mapy genomowe oraz markerowa mapa genomu; fizyczna i genetyczna, aktualny stan i ich wykorzystanie w hodowli zwierząt.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury6
A-A-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia8
A-A-4Zaliczenie tresci wykładowych5
A-A-5Konsultacje5
31
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Samodziene studiowanie literatury7
A-W-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie treści wykładowych5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnianie i wyjaśnianie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Krótkie pisemnne sprawdziany w trakcie realizacji przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena aktwności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: W oparciu o oceny formujące

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O13.2_W01
Posiada pogłębioną wiedzę z technik laboratoryjnych badania zmienności białek i DNA zwierząt
BT_1A_W07, BT_1A_W08C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-1
BT_1A_BT-S-O13.2_W02
Potrafi definiować i objaśniać związki zachodzące pomiędzy ekspresją określonych genów a czynnością/produkcyjnością całego organizmu.
BT_1A_W06C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O13.2_U01
Student potrafi wykorzystać specjalistyczna wiedzę o procesach dzidziczenia oraz potrafi analizować i opisywać zmienność białek i DNA oraz wyniki te umiejętnie wykorzystać do omówienia mechanizmów ewolucyjnych.
BT_1A_U06, BT_1A_U05C-1T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O13.2_K01
Student wykazuje aktywnośc oraz dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań badawczych pracując zepołowo i indywidualnie.
BT_1A_K03C-1T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O13.2_W01
Posiada pogłębioną wiedzę z technik laboratoryjnych badania zmienności białek i DNA zwierząt
2,0
3,0Student posiada pogłębioną wiedzę z technik laboratoryjnych badania zmienności białek i DNA zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-S-O13.2_W02
Potrafi definiować i objaśniać związki zachodzące pomiędzy ekspresją określonych genów a czynnością/produkcyjnością całego organizmu.
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo definiować i objaśniać związki zachodzące pomiędzy ekspresją określonych genów a czynnością/produkcyjnością całego organizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O13.2_U01
Student potrafi wykorzystać specjalistyczna wiedzę o procesach dzidziczenia oraz potrafi analizować i opisywać zmienność białek i DNA oraz wyniki te umiejętnie wykorzystać do omówienia mechanizmów ewolucyjnych.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać specjalistyczną wiedzę o procesach dzidziczenia oraz potrafi analizować i opisywać zmienność białek i DNA oraz wyniki te umiejętnie wykorzystać do omówienia mechanizmów ewolucyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O13.2_K01
Student wykazuje aktywnośc oraz dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań badawczych pracując zepołowo i indywidualnie.
2,0
3,0Student wykazuje aktywnośc oraz dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań badawczych pracując zepołowo i indywidualnie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Słomski R., Przykłady analiz DNA, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznanń, 2004
  2. Charon K.M., Świtoński M., genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Brown T.A., Genomy, PWN, Warszawa, 2009
  2. King R.C., Stansfield W.D., Słownik terminów genetycznych, Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN, Poznań, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pracy w pracowni genetyki molekularnej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy pierwszej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy drugiej.2
T-A-2Izolacja DNA z tkanek i krwi. Ocena ilościowa i jakościowa uzyskanych preparatów DNA. Przygotowanie i obróbka preparatów do wykrywania mutacji i polimorfizmu DNA.1
T-A-3Enzymy restrykcyjne i technika RAPD w wykrywaniu mutacji DNA. Ocena analizowanych polimorfizmów RFLP i RAPD.1
T-A-4Wykorzystanie wykrytych polimorfizmów DNA do szacowania struktury genetycznej stad zwierząt. Wykorzystanie zasobów internetowych do analizy DNA.2
T-A-5Wykorzystanie polimorfizmu DNA w hodowli zwierząt.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Markery genetyczne i ich kategorie. Antygeny erytrocytarne oraz białka polimorficzne erytrocytów, surowicy krwi, mleka i tresci jaja różnych gatunków zwierząt.1
T-W-2Główny kompleks zgodności tkankowej zwierząt gospodarskich.1
T-W-3Wykorzystanie i zastosowanie markerów genetycznych w praktyce hodowlanej.2
T-W-4Wykorzystanie polimorfgizmu DNA w identyfikacji mutacji genów warunkujacych istotne cechy produkcyjne zwierząt. Wykorzystanie polimorfizmu DNA w hodowli zwierząt.2
T-W-5Mapy genomowe oraz markerowa mapa genomu; fizyczna i genetyczna, aktualny stan i ich wykorzystanie w hodowli zwierząt.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury6
A-A-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia8
A-A-4Zaliczenie tresci wykładowych5
A-A-5Konsultacje5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Samodziene studiowanie literatury7
A-W-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie treści wykładowych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-O13.2_W01Posiada pogłębioną wiedzę z technik laboratoryjnych badania zmienności białek i DNA zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W07Ma ugruntowaną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska.
BT_1A_W08Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie najważniejszych zjawisk i procesów wspólnych dla wszystkich gatunków zwierząt gospodarskich z zakresu poszukiwania i wykorzystania markerów genetycznych wszystkich kategorii.
Treści programoweT-W-2Główny kompleks zgodności tkankowej zwierząt gospodarskich.
T-W-1Markery genetyczne i ich kategorie. Antygeny erytrocytarne oraz białka polimorficzne erytrocytów, surowicy krwi, mleka i tresci jaja różnych gatunków zwierząt.
T-W-3Wykorzystanie i zastosowanie markerów genetycznych w praktyce hodowlanej.
T-W-4Wykorzystanie polimorfgizmu DNA w identyfikacji mutacji genów warunkujacych istotne cechy produkcyjne zwierząt. Wykorzystanie polimorfizmu DNA w hodowli zwierząt.
T-W-5Mapy genomowe oraz markerowa mapa genomu; fizyczna i genetyczna, aktualny stan i ich wykorzystanie w hodowli zwierząt.
Metody nauczaniaM-2Objaśnianie i wyjaśnianie
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótkie pisemnne sprawdziany w trakcie realizacji przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada pogłębioną wiedzę z technik laboratoryjnych badania zmienności białek i DNA zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-O13.2_W02Potrafi definiować i objaśniać związki zachodzące pomiędzy ekspresją określonych genów a czynnością/produkcyjnością całego organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W06Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie najważniejszych zjawisk i procesów wspólnych dla wszystkich gatunków zwierząt gospodarskich z zakresu poszukiwania i wykorzystania markerów genetycznych wszystkich kategorii.
Treści programoweT-W-2Główny kompleks zgodności tkankowej zwierząt gospodarskich.
T-W-1Markery genetyczne i ich kategorie. Antygeny erytrocytarne oraz białka polimorficzne erytrocytów, surowicy krwi, mleka i tresci jaja różnych gatunków zwierząt.
T-W-3Wykorzystanie i zastosowanie markerów genetycznych w praktyce hodowlanej.
T-W-4Wykorzystanie polimorfgizmu DNA w identyfikacji mutacji genów warunkujacych istotne cechy produkcyjne zwierząt. Wykorzystanie polimorfizmu DNA w hodowli zwierząt.
T-W-5Mapy genomowe oraz markerowa mapa genomu; fizyczna i genetyczna, aktualny stan i ich wykorzystanie w hodowli zwierząt.
Metody nauczaniaM-2Objaśnianie i wyjaśnianie
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktwności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo definiować i objaśniać związki zachodzące pomiędzy ekspresją określonych genów a czynnością/produkcyjnością całego organizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-O13.2_U01Student potrafi wykorzystać specjalistyczna wiedzę o procesach dzidziczenia oraz potrafi analizować i opisywać zmienność białek i DNA oraz wyniki te umiejętnie wykorzystać do omówienia mechanizmów ewolucyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U06Identyfikuje i analizuje mechanizmy determinujące funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia, mechanizmy ewolucyjne organizmów oraz czynniki mutagenne.
BT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi mogą być analizowane procesy zachodzące w komórkach; potrafi założyć wybrane hodowle komórkowe i tkankowe.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie najważniejszych zjawisk i procesów wspólnych dla wszystkich gatunków zwierząt gospodarskich z zakresu poszukiwania i wykorzystania markerów genetycznych wszystkich kategorii.
Treści programoweT-A-3Enzymy restrykcyjne i technika RAPD w wykrywaniu mutacji DNA. Ocena analizowanych polimorfizmów RFLP i RAPD.
T-A-5Wykorzystanie polimorfizmu DNA w hodowli zwierząt.
T-A-2Izolacja DNA z tkanek i krwi. Ocena ilościowa i jakościowa uzyskanych preparatów DNA. Przygotowanie i obróbka preparatów do wykrywania mutacji i polimorfizmu DNA.
T-A-4Wykorzystanie wykrytych polimorfizmów DNA do szacowania struktury genetycznej stad zwierząt. Wykorzystanie zasobów internetowych do analizy DNA.
T-A-1Zasady pracy w pracowni genetyki molekularnej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy pierwszej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy drugiej.
Metody nauczaniaM-2Objaśnianie i wyjaśnianie
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać specjalistyczną wiedzę o procesach dzidziczenia oraz potrafi analizować i opisywać zmienność białek i DNA oraz wyniki te umiejętnie wykorzystać do omówienia mechanizmów ewolucyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-O13.2_K01Student wykazuje aktywnośc oraz dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań badawczych pracując zepołowo i indywidualnie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie najważniejszych zjawisk i procesów wspólnych dla wszystkich gatunków zwierząt gospodarskich z zakresu poszukiwania i wykorzystania markerów genetycznych wszystkich kategorii.
Treści programoweT-A-3Enzymy restrykcyjne i technika RAPD w wykrywaniu mutacji DNA. Ocena analizowanych polimorfizmów RFLP i RAPD.
T-A-5Wykorzystanie polimorfizmu DNA w hodowli zwierząt.
T-A-2Izolacja DNA z tkanek i krwi. Ocena ilościowa i jakościowa uzyskanych preparatów DNA. Przygotowanie i obróbka preparatów do wykrywania mutacji i polimorfizmu DNA.
T-A-4Wykorzystanie wykrytych polimorfizmów DNA do szacowania struktury genetycznej stad zwierząt. Wykorzystanie zasobów internetowych do analizy DNA.
T-A-1Zasady pracy w pracowni genetyki molekularnej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy pierwszej. Metody identyfikacji markerów genetycznych klasy drugiej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktwności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje aktywnośc oraz dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań badawczych pracując zepołowo i indywidualnie.
3,5
4,0
4,5
5,0