Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Biomonitoring skażeń środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biomonitoring skażeń środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy botaniki, zoologii, mikrobiologii, toksykoogii i ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się studentów z podstawowymi definicjami i celami biomonitoringu oraz organizacją monitoringu przyrodniczego w Polsce. |
C-2 | Znajomośćwymagań stawianych bioindykatorom i rodzajów organizmów wykorzystywanych do biomonitoringu oraz rodzajów biotestów. |
C-3 | Zdobycie umiejętności wykorzystania bioindykacji w badaniach środowiskowych oraz badaniach naukowych. |
C-4 | Zrozumienie problematyki wykorzystania bioindykacji w ocenie skażeń środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Aspekty praktycznego wykorzystania bioindykacji w ochronie bioróżnorodności w środowisku. | 3 |
T-A-2 | Ekologiczne wskaźniki oceny skażeń środowiska. | 4 |
T-A-3 | Ocena efektów toksycznych za pomocą żywych organizmów. | 2 |
T-A-4 | Wykorzystanie zbiorowisk roślinnych do oceny antropopresji w środowisku. | 2 |
T-A-5 | Nowoczesne testy bioindykacyjne. Klasyfikacja poziomu toksyczności wód pitnych. | 2 |
T-A-6 | Wykorzystanie organizmu człowieka do biomonitoringu. | 2 |
T-A-7 | Analiza biomonitoringu środowiska na konkretnych przykładch. | 4 |
T-A-8 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i zadania monitoringu przyrodniczego w Polsce – struktura i zasady jego funkcjonowania. | 2 |
T-W-2 | Konwencja o zachowaniu bioróżnorodności. Badania nad różnorodnością biologiczną w Polsce. Przepisy prawne dotyczące monitoringu przyrodniczego w Polsce. Dyrektywy Unii Europejskiej. | 2 |
T-W-3 | Biomonitoring – podstawowe pojęcia, rodzaje i metody. Organizmy wykorzystywane w biomonitoringu. | 3 |
T-W-4 | Bioindykacja powietrza, wód powierzchniowych i podziemnych oraz gleb z wykorzystaniem organizmów roslinnych i zwierzęcych. | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie studentów do zaliczenia wykładów. | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | film |
M-6 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poziomu wiedzy studenta na podstawie aktywnego udziału w dyskusji. |
S-2 | Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji multimedialnej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów i cwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_5_W01 Student potrafi formułować podstawowe definicje, cele i zadania biomonitoringu środowiska. | BT_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-5 | S-3 |
BT_1A_5_W02 Zna wymagania stawiane bioindykatorom oraz potrafi scharakteryzować rodzaje organizmów wykorzystywane do biomonitoringu i zaprezentować wykorzystanie biotestów. | BT_1A_W12 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-2 | M-3, M-4, M-6 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_5_U01 Zdobycie umiejętności wykorzystania bioindykacji w badaniach środowiskowych oraz badaniach naukowych. | BT_1A_U13 | — | — | C-3 | T-W-4, T-A-1, T-A-7 | M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_5_K01 Student posiada swiadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe. Posiada zdolność postepowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska. Potrafi wyrażać opinie odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny. | BT_1A_K05 | — | — | C-4 | T-A-6, T-A-1, T-A-7 | M-2, M-4 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_5_W01 Student potrafi formułować podstawowe definicje, cele i zadania biomonitoringu środowiska. | 2,0 | Student nie potrafi formułować podstawowych definicji, celów i zadań biomonitoringu środowiska. |
3,0 | Student dostatecznie potrafi formułować podstawowe definicje ale nie zna celów i zadań biomonitoringu środowiska. | |
3,5 | Student dostatecznie potrafi formułować podstawowe definicje i cele ale nie zna zadań biomonitoringu środowiska. | |
4,0 | Student dobrze potrafi formułować podstawowe definicje i cele, zna zadań biomonitoringu środowiska w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi formułować podstawowe definicje i cele, zna zadania biomonitoringu środowiska w stopniu dobrym. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi formułować podstawowe definicje i cele, zna zadania biomonitoringu środowiska w stopniu bardzo dobrym. | |
BT_1A_5_W02 Zna wymagania stawiane bioindykatorom oraz potrafi scharakteryzować rodzaje organizmów wykorzystywane do biomonitoringu i zaprezentować wykorzystanie biotestów. | 2,0 | Student nie zna wymagań stawianych bioindykatorom oraz nie potrafi scharakteryzować rodzajów organizmów wykorzystywaneych do biomonitoringu i zaprezentować wykorzystania biotestów. |
3,0 | Student zna wymagania stawiane bioindykatorom ale nie potrafi scharakteryzować rodzajó organizmów wykorzystywanych do biomonitoringu i zaprezentować wykorzystania biotestów. | |
3,5 | Student zna wymagania stawiane bioindykatorom oraz potrafi scharakteryzować rodzaje organizmów wykorzystywanych do biomonitoringu w stopniu dobrym i potrafi zaprezentować wykorzystanie biotestów w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student zna wymagania stawiane bioindykatorom oraz potrafi scharakteryzować rodzaje organizmów wykorzystywanych do biomonitoringu w stopniu dobrym i potrafi zaprezentować wykorzystania biotestów w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna wymagania stawiane bioindykatorom oraz potrafi scharakteryzować rodzaje organizmów wykorzystywanych do biomonitoringu w stopniu bardzo dobrym i potrafi zaprezentować wykorzystania biotestów w stopniu dobrym. | |
5,0 | Student zna wymagania stawiane bioindykatorom oraz potrafi scharakteryzować rodzaje organizmów wykorzystywanych do biomonitoringu w stopniu bardzo dobrym i potrafi zaprezentować wykorzystania biotestów w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_5_U01 Zdobycie umiejętności wykorzystania bioindykacji w badaniach środowiskowych oraz badaniach naukowych. | 2,0 | Student nie wykazuje umiejętności wykorzystania bioindykacji w badaniach środowiskowych oraz badaniach naukowych. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać metody bioindykacji w badaniach środowiskowych. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać metody bioindykacji w badaniach środowiskowych, zna przykłady wykorzystanie bioindykacji w badaniach naukowych. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym posiada umiejętność wykorzystania metod bioindykacji w badaniach środowiskowych i naukowych. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności wykorzystania metod bioindykacji w badaniach środowiskowych i naukowych. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności wykorzystania metod bioindykacji w badaniach środowiskowych i naukowych, potrafi analizować uzyskane wyniki badań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_5_K01 Student posiada swiadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe. Posiada zdolność postepowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska. Potrafi wyrażać opinie odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyrazić opinię na temat znacznia biologicznych metod oceny stanu środowiska w aspekcie jego ochrony. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Warszawa, 2006
- Roo-Zielińska E., Fitoindykacja jako narzędzie oceny środowiska fizycznogeograficznego. Podstawy teoretyczne i analiza porównawcza stosowanych metod, IGiPZ PAN, Warszawa, 2004
- Zarzycki K., Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U., Ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych, Polski, Instytut Botaniki PAN, Kraków, 2002
- Fałtynowicz W., Wykorzystanie porostów do oceny zanieczyszczenia powietrza. Zasady, metody, klucze do oznaczania wybranych gatunków, Centrum Edukacji Ekologicznej Wsi, Krosno, 1995
- Czyżewska K., Fałtynowicz W., Różnorodność biologiczna porostów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1998