Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Mikologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii i mikroekologii |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu genetyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z systemami identyfikacji grzybów oraz ich morfologią i funkcjami życiowymi |
C-2 | Wskazanie znaczenia genetycznych i epigenetycznych uwarunkowań mechanizmów życiowych grzybów |
C-3 | Określenie roli grzybów jako form chorobotwórczych, saprofitycznych i symbiotycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Społeczności ekologiczne grzybów | 2 |
T-A-2 | Podstawy i metody wykorzystywane w identyfikacji grzybów | 4 |
T-A-3 | Mykotoksyny grzybów - podział, warunki tworzenia, skutki ich obecności i metody oznaczania | 2 |
T-A-4 | Grzyby jako potencjalne narzędzie w biotechnologii | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Cechy makro- i mikroskopowe grzybów jednokomórkowych i strzepkujących | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Miejsce grzybów w świecie ożywionym | 1 |
T-W-2 | Systemy klasyfikacji grzybów i ich taksonomia | 4 |
T-W-3 | Ekologia i genetyczne podstawy zachowań grzybów | 3 |
T-W-4 | Genomika i proteomika grzybów | 3 |
T-W-5 | Grzyby jako parazyty, saprofity i symbionty | 3 |
T-W-6 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studentów w zajęciach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji tematycznych | 10 |
A-A-3 | Indywidualne studiowanie literatury w celu zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-A-4 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach dydaktycznych | 5 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie studenta do zajęc praktycznych i zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-L-3 | konsultacje | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studentów w wykładach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 15 |
A-W-3 | Indywidulane studiowanie literatury w celu zaliczenia przedmiotu | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie audytoriów w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.1_W01 Posiada wiedzę z zakresu systematyki grzybów, ich roli w środowisku, genetycznych i epigenetycznych mechanizmów zachowań oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii | BT_1A_W02, BT_1A_W08, BT_1A_W06, BT_1A_W14 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.1_U01 Posiada umiejętoność rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku, potrafi opisać mechanizmy warunkujące funkcjonowanie grzybów w środowisku oraz mozliwości ich wykorzystania w biotechnologii. | BT_1A_U03, BT_1A_U04, BT_1A_U05, BT_1A_U08 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.1_K01 Student rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania wiedzy z zakresu metod badawczych w celu rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku i możliwości wykorzystania w biotechnologii | BT_1A_K06, BT_1A_K03, BT_1A_K04 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.1_W01 Posiada wiedzę z zakresu systematyki grzybów, ich roli w środowisku, genetycznych i epigenetycznych mechanizmów zachowań oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii | 2,0 | student nie potrafi wykorzystać podstawowych narzędzi badawczych oraz wiedzy przekazanej na zajęciach |
3,0 | student nie wykorzystuje wszystkich poznanych narzędzi badawczych i jedynie w zakresie dostatecznym przyswoił wiedzę teoretyczną podaną na zajęciach | |
3,5 | student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia badawcze omawiane na zajęciach oraz na poziomie satysfakcjonującym przyswoił wiedzę z zakresu omawianych zagadnień | |
4,0 | student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane narzędzia badawcze oraz przeprowadza interpretacje uzyskanych wyników wykorzystując w tym celu również wiedzę teoretyczną | |
4,5 | student wykorzystuje wszystkie poznane narzędzia badawcze, potrafi wskazać ich przydatność w okreslonym doświadczeniu; rozważać problem na poziomie teoretycznym | |
5,0 | student wykorzystuje wszystkie poznane narzędzia badawcze, potrafi wskazać ich przydatność w określonym doświadczeniu; rozważać problem na poziomie nie tylko teoretycznym ale równiez empirycznym uzasadniając kierunek rozwiązania problemu badawczego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.1_U01 Posiada umiejętoność rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku, potrafi opisać mechanizmy warunkujące funkcjonowanie grzybów w środowisku oraz mozliwości ich wykorzystania w biotechnologii. | 2,0 | student nie potrafi zaprezentować wyników swoich badań |
3,0 | student potrafi wykorzystać podstawowe metody oznaczania i klasyfikacji grzybów bez samodzielnej umiejętności interpretacji wyników swoich badań | |
3,5 | student potrafi zaprezentować wyniki swoich badań oraz przeprowadzić ich interpretację | |
4,0 | student na podstawie zastosowanych metod badawczych potrafi zaprezentować uzyskane przez siebie wyniki badań, potrafi przeprowadzić ich interpretację oraz dyskusję na temat uzyskanych efektów doświadczenia | |
4,5 | na podstawie zaprezentowanych przez siebie wyników badań, student potrafi przeanalizować uzyskane wyniki, poprowadzić dyskusję na ich temat oraz oszacować błędy | |
5,0 | student potrafi prezentować, analizować i dyskutować o osiągnietych wynikach a także wskazać kierunki modyfikacji metodycznych w celu rozwiązania problemów lub ukniknięcia błędów pomiarowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.1_K01 Student rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania wiedzy z zakresu metod badawczych w celu rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku i możliwości wykorzystania w biotechnologii | 2,0 | |
3,0 | student posiada zdolność doboru podstawowych metod z zakresu klasyfikacji i rozpoznawania grzybów bez sadzielnego wskazania ich roli w środowisku i mozliwości wykorzystania w biotechnologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M. Dynowska, A. Ejdys, Mikologia laboratoryjna, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2011, 1
- E. Baran, Mikologia - co nowego, Cornetis, Wrocław, 2008
Literatura dodatkowa
- W. Mułenko, Mykologiczne badania terenowe - przewodnik metodyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2008
- H.G. Schlegel, Mikrobiologia ogólna, PWN, Warszawa, 2008