Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w hodowli roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w hodowli roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW4 15 2,00,42egzamin
laboratoriaL4 30 3,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z hodowlą roślin w warunkach in vitro
C-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota hodowli, cele i jej rodzaje. Hodowla biotechnologiczna, mieszańcowa i konwencjonalna.2
T-A-2Erozja genetyczna. Metody ochrony bioróżnorodności.2
T-A-3Charakterystyka roślin samo- i obcopłodnych. Metody selekcji w hodowli roślin samo- i obcopłodnych.2
T-A-4Prezentacja planów hodowlanych. Zaliczenie pisemne4
10
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych. Zmienność biologiczna, klasyfikacja zmienności i metody jej oceny.2
T-L-2Wykorzystanie kultur in vitro w hodowli roślin. Sporządzanie podłoży. Metody dezynfekcji materiału roslinnego. Samodzielne zakładanie kultur in vitro wybranych roślin.6
T-L-3Wykorzystanie kultur in vitro do selekcji form o podwyższonej tolerancji na stresy środowiskowe. Założenie doświadczenia szalkowego w kierunku stresu zasolenia2
T-L-4Wykorzystanie zmiennosci somaklonalnej w poszukiwaniu roślin o podwyższonej tolerancji na stres metali ciężkich2
T-L-5Zarodki somatyczne i ich wykorzystanie w hodowli roślin.2
T-L-6Krioprezerwacja, metody długoterminowego przechowywania materiału roslinnego w kulturach in vitro2
T-L-7Metody kastracji kłosów żyta oraz sposoby kierunkowego zapylania roślin2
T-L-8Metody identyfikacji genetycznej roślin.2
T-L-9Metody izolacji DNA z materiału roslinnego, PCR, markery molekularne, rozdział produktów amplifikacji, interpretacja uzyskanych wyników8
T-L-10Zaliczenie, prezentacja wyników doświadczeń2
30
wykłady
T-W-1Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych2
T-W-2Inżynieria genetyczna i jej zastosowanie w hodowli roślin2
T-W-3Mutacje w kulturach in vitro i ich wykorzystanie w hodowli roślin2
T-W-4Zmienność somaklonalna, selekcja w kulturach in vitro. Wykorzystanie zmienności somaklonalnej w hodowli2
T-W-5Otrzymywanie homozygotycznych linii w oparciu o rośliny haploidalne2
T-W-6Wykorzystanie linni DH w hodowli mieszańcowej.1
T-W-7Otrzymywanie i wykorzystanie mieszańców oddalonych2
T-W-8Hodowla biotechnologiczna. Istota transformacji genetycznej i jej znaczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć10
A-A-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia zajęć audtyoryjnych10
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. Samodzielne czytanie zleconych publikacji20
A-L-4Konsultacje10
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów20
A-W-4konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłąd informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych prezentacji przez studentów i ich omówienie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C8_W01
Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi
BT_1A_W08, BT_1A_W13C-2T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-L-1M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C8_U01
Student potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej namnażanie w warunkach in vitro
BT_1A_U05, BT_1A_U10C-1T-L-9, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-4M-2S-1
BT_1A_BT-S-C8_U02
Student ma umiejętność teoretycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
BT_1A_U05C-2T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C8_K01
Student wykazuje odpowiedzialność i świadomość podejmowania decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
BT_1A_K03C-1T-L-9, T-L-2, T-L-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C8_W01
Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi
2,0student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych procesów wykorzystywanych w biotechnologii roślin
3,0student wykazuje podstawową wiedzę na temat omawianych zagadnień dotyczących biotechnologii roślin
3,5student szczegółowo objaśnia omawiane metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej roślin
4,0student szczegółowo objaśnia omawiane zagadnienia dotyczące wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin,
4,5student szczegółowo objaśnia omawiane metody hodowlane, zna kryteria doboru odpowiedniej metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej
5,0student wykazuje dogłębną wiedzę na temat omawianych metod hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi, potrafi dobrać odpowiednią metodę hodowli do osiągnięcia zamierzonego efektu hodowlanego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C8_U01
Student potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej namnażanie w warunkach in vitro
2,0student nie umie zaplanować prostych eksperymentów
3,0student umie zaplanować proste eksperymenty
3,5student umie zaplanować proste eksperymenty, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną
4,0student umie zaplanować bardziej złożone eksperymenty, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej dalsze pasażowanie
4,5student planuje i potrafi realizować omawiane eksperymenty
5,0student planuje i potrafi realizować w sposób biegły omawiane eksperymenty
BT_1A_BT-S-C8_U02
Student ma umiejętność teoretycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
2,0student nie zna podstawowych metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin
3,0student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wwykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu podstawowym
3,5student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dostatecznym
4,0student zna podtsawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dobrym
4,5student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu bardzo dobrym
5,0student wykazuje znajomość podstawowych technik biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu znakomitym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C8_K01
Student wykazuje odpowiedzialność i świadomość podejmowania decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
2,0student nie wykazuje odpowiedzialności i nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
3,0student wykazuje umiarkowaną odpowiedzialność, ale nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
3,5student wykazuje dostateczną odpowiedzialnoś i ma umiarkowaną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
4,0student wykazuje dobrą odpowiedzialność i ma dostateczną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
4,5student wykazuje się dobrą odpowiedzialnością i ma dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
5,0student wykazuje się bardzo dobrą odpowiedzialnością i ma bardzo dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2001
  2. Michalik B., Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Kraków, 1996
  3. Lindley K., Jones M., Plant Biotechnology in Agriculture, OPen University Press, London, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Nowak Z., GruszczyNska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA, SGGW, Warszawa, 2007
  2. Woźny A., Przybył K., Komórki roślinne w warunkach stresu. Komórki in vitro, UAM, Poznań, 2004
  3. Dixon R., Gonzales R., Plant Cell Culture, Oxfort, USA, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota hodowli, cele i jej rodzaje. Hodowla biotechnologiczna, mieszańcowa i konwencjonalna.2
T-A-2Erozja genetyczna. Metody ochrony bioróżnorodności.2
T-A-3Charakterystyka roślin samo- i obcopłodnych. Metody selekcji w hodowli roślin samo- i obcopłodnych.2
T-A-4Prezentacja planów hodowlanych. Zaliczenie pisemne4
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych. Zmienność biologiczna, klasyfikacja zmienności i metody jej oceny.2
T-L-2Wykorzystanie kultur in vitro w hodowli roślin. Sporządzanie podłoży. Metody dezynfekcji materiału roslinnego. Samodzielne zakładanie kultur in vitro wybranych roślin.6
T-L-3Wykorzystanie kultur in vitro do selekcji form o podwyższonej tolerancji na stresy środowiskowe. Założenie doświadczenia szalkowego w kierunku stresu zasolenia2
T-L-4Wykorzystanie zmiennosci somaklonalnej w poszukiwaniu roślin o podwyższonej tolerancji na stres metali ciężkich2
T-L-5Zarodki somatyczne i ich wykorzystanie w hodowli roślin.2
T-L-6Krioprezerwacja, metody długoterminowego przechowywania materiału roslinnego w kulturach in vitro2
T-L-7Metody kastracji kłosów żyta oraz sposoby kierunkowego zapylania roślin2
T-L-8Metody identyfikacji genetycznej roślin.2
T-L-9Metody izolacji DNA z materiału roslinnego, PCR, markery molekularne, rozdział produktów amplifikacji, interpretacja uzyskanych wyników8
T-L-10Zaliczenie, prezentacja wyników doświadczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych2
T-W-2Inżynieria genetyczna i jej zastosowanie w hodowli roślin2
T-W-3Mutacje w kulturach in vitro i ich wykorzystanie w hodowli roślin2
T-W-4Zmienność somaklonalna, selekcja w kulturach in vitro. Wykorzystanie zmienności somaklonalnej w hodowli2
T-W-5Otrzymywanie homozygotycznych linii w oparciu o rośliny haploidalne2
T-W-6Wykorzystanie linni DH w hodowli mieszańcowej.1
T-W-7Otrzymywanie i wykorzystanie mieszańców oddalonych2
T-W-8Hodowla biotechnologiczna. Istota transformacji genetycznej i jej znaczenie2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć10
A-A-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia zajęć audtyoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. Samodzielne czytanie zleconych publikacji20
A-L-4Konsultacje10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów20
A-W-4konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-C8_W01Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W08Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia.
BT_1A_W13Ma wiedzę na temat wpływu biotechnologii na funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej.
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
Treści programoweT-A-1Istota hodowli, cele i jej rodzaje. Hodowla biotechnologiczna, mieszańcowa i konwencjonalna.
T-W-1Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych
T-W-2Inżynieria genetyczna i jej zastosowanie w hodowli roślin
T-L-1Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych. Zmienność biologiczna, klasyfikacja zmienności i metody jej oceny.
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych procesów wykorzystywanych w biotechnologii roślin
3,0student wykazuje podstawową wiedzę na temat omawianych zagadnień dotyczących biotechnologii roślin
3,5student szczegółowo objaśnia omawiane metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej roślin
4,0student szczegółowo objaśnia omawiane zagadnienia dotyczące wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin,
4,5student szczegółowo objaśnia omawiane metody hodowlane, zna kryteria doboru odpowiedniej metody hodowli konwencjonalnej i niekonwencjonalnej
5,0student wykazuje dogłębną wiedzę na temat omawianych metod hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi, potrafi dobrać odpowiednią metodę hodowli do osiągnięcia zamierzonego efektu hodowlanego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-C8_U01Student potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej namnażanie w warunkach in vitro
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi mogą być analizowane procesy zachodzące w komórkach; potrafi założyć wybrane hodowle komórkowe i tkankowe.
BT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; ocenia zagrożenia wynikające z osiągnięć biotechnologii; analizuje zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z hodowlą roślin w warunkach in vitro
Treści programoweT-L-9Metody izolacji DNA z materiału roslinnego, PCR, markery molekularne, rozdział produktów amplifikacji, interpretacja uzyskanych wyników
T-L-2Wykorzystanie kultur in vitro w hodowli roślin. Sporządzanie podłoży. Metody dezynfekcji materiału roslinnego. Samodzielne zakładanie kultur in vitro wybranych roślin.
T-L-1Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych. Zmienność biologiczna, klasyfikacja zmienności i metody jej oceny.
T-L-3Wykorzystanie kultur in vitro do selekcji form o podwyższonej tolerancji na stresy środowiskowe. Założenie doświadczenia szalkowego w kierunku stresu zasolenia
T-L-5Zarodki somatyczne i ich wykorzystanie w hodowli roślin.
T-L-7Metody kastracji kłosów żyta oraz sposoby kierunkowego zapylania roślin
T-L-6Krioprezerwacja, metody długoterminowego przechowywania materiału roslinnego w kulturach in vitro
T-L-4Wykorzystanie zmiennosci somaklonalnej w poszukiwaniu roślin o podwyższonej tolerancji na stres metali ciężkich
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie zaplanować prostych eksperymentów
3,0student umie zaplanować proste eksperymenty
3,5student umie zaplanować proste eksperymenty, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną
4,0student umie zaplanować bardziej złożone eksperymenty, potrafi samodzielnie założyć kulturę roślinną i przeprowadzić jej dalsze pasażowanie
4,5student planuje i potrafi realizować omawiane eksperymenty
5,0student planuje i potrafi realizować w sposób biegły omawiane eksperymenty
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-C8_U02Student ma umiejętność teoretycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi mogą być analizowane procesy zachodzące w komórkach; potrafi założyć wybrane hodowle komórkowe i tkankowe.
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin
Treści programoweT-W-8Hodowla biotechnologiczna. Istota transformacji genetycznej i jej znaczenie
T-W-3Mutacje w kulturach in vitro i ich wykorzystanie w hodowli roślin
T-W-1Wykorzystanie biotechnologi w hodowli roślin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych
T-W-5Otrzymywanie homozygotycznych linii w oparciu o rośliny haploidalne
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych prezentacji przez studentów i ich omówienie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin
3,0student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wwykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu podstawowym
3,5student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dostatecznym
4,0student zna podtsawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w biotechnologii roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu dobrym
4,5student zna podstawowe techniki biotechnologiczne wykorzystywane w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu bardzo dobrym
5,0student wykazuje znajomość podstawowych technik biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin, umie wykazać ich zastosowanie w stopniu znakomitym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-S-C8_K01Student wykazuje odpowiedzialność i świadomość podejmowania decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z hodowlą roślin w warunkach in vitro
Treści programoweT-L-9Metody izolacji DNA z materiału roslinnego, PCR, markery molekularne, rozdział produktów amplifikacji, interpretacja uzyskanych wyników
T-L-2Wykorzystanie kultur in vitro w hodowli roślin. Sporządzanie podłoży. Metody dezynfekcji materiału roslinnego. Samodzielne zakładanie kultur in vitro wybranych roślin.
T-L-1Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych. Zmienność biologiczna, klasyfikacja zmienności i metody jej oceny.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje odpowiedzialności i nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
3,0student wykazuje umiarkowaną odpowiedzialność, ale nie posiada świadomości w podejmowanych decyzjach podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
3,5student wykazuje dostateczną odpowiedzialnoś i ma umiarkowaną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
4,0student wykazuje dobrą odpowiedzialność i ma dostateczną świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
4,5student wykazuje się dobrą odpowiedzialnością i ma dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych
5,0student wykazuje się bardzo dobrą odpowiedzialnością i ma bardzo dobrą świadomość w podejmowaniu decyzji podczas prowadzenia badań laboratoryjnych