Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Pies w sporcie i rekreacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pies w sporcie i rekreacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Ośrodek szkolenia psów UniwerPSYtet
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jędrzejczak <Malgorzata_Jedrzejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 6 0,50,40zaliczenie
laboratoriaL1 12 1,50,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe rasy psów i ich użytkowanie
W-2Student zna i rozumie korzyści wynikające z uprawiania aktywności fizycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania psa w sporcie kynologicznym i rekreacji, popularyzacja aktywności ruchowej z psem oraz praktyczne uczestnictwo w szkoleniach psów sportowych startujących w zawodach FCI w różnych dyscyplinach oraz psów szkolonych do rekreacji codziennej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena i wstępna selekcja psów do sportu i rekreacji Podstawy motywacji, budowanie elementarnych podstaw pracy ze szczeniakiem2
T-L-2Rozgrzewka przed treningiem oraz prawidłowe zakończenie treningu - zajęcia praktyczna2
T-L-3Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH.4
T-L-4Uczestnictwo w zawodach kynologicznych4
12
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, pies w sporcie a pies w rekreacji, rodzaje sportów kynologicznych.2
T-W-2Regulamin zawodów sportowych FCI i konkursów amatorskich wybranych dyscyplin sportowych2
T-W-3Kryteria doboru psa do sportu i rekreacji. Porozumiewanie się z psem w sporcie i rekreacji, motywacja, koncentracja, stres w pracy z psem.1
T-W-4Rozgrzewka, trening, wypoczynek w szkoleniu sportowym i w rekreacji. Zdrowie, żywienie, higiena psa sportowego i do rekreacji.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2przygotowanie do zaliczenia30
A-L-3Konsultacje3
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3studiowanie piśmiennictwa3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2metoda praktyczna - pokaz
M-3Metoda eksponujaca - film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena formująca: konsultacje

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.6_W01
Uczeń poprawnie definiuje pojęcia sportu kynologicznego i rekreacji z psem, zna podstawowe dyscypliny sportów kynologicznych i potrafi je scharakteryzować, zna znaczenie rozgrzewki i wypoczynku w treningu z psem. Uczeń zna podstawowe zasady dotyczące zdrowia, żywienia, higieny, komunikacji z pse sportowym i psem do rekreacji.
Kninz_2A_W03C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-1M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.6_U01
Uczeń potrafi dokonać selekcji psów do sportu i rekreacji, umie zmotywować i utrzymać koncentrację szczeniaka podczas nauki elementarnych podstaw szkoleniowych, potrafi wypełnić formularz zgłoszeniowy na zawody kynologiczne
Kninz_2A_U03C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.6_K01
Uczeń posiada świadomość potrzeby popularyzacji aktywności z psem w ujęciu sportowym i rekreacyjnym, zachowuje ostrożność w ocenie sposobów użytkowania i hodowli psów
Kninz_2A_K04C-1T-W-1, T-L-4M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.6_W01
Uczeń poprawnie definiuje pojęcia sportu kynologicznego i rekreacji z psem, zna podstawowe dyscypliny sportów kynologicznych i potrafi je scharakteryzować, zna znaczenie rozgrzewki i wypoczynku w treningu z psem. Uczeń zna podstawowe zasady dotyczące zdrowia, żywienia, higieny, komunikacji z pse sportowym i psem do rekreacji.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.6_U01
Uczeń potrafi dokonać selekcji psów do sportu i rekreacji, umie zmotywować i utrzymać koncentrację szczeniaka podczas nauki elementarnych podstaw szkoleniowych, potrafi wypełnić formularz zgłoszeniowy na zawody kynologiczne
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.6_K01
Uczeń posiada świadomość potrzeby popularyzacji aktywności z psem w ujęciu sportowym i rekreacyjnym, zachowuje ostrożność w ocenie sposobów użytkowania i hodowli psów
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Joel Herrereos, Każdy pies to potrafi. Sport z psem., DELTA, Warszawa, 1995
  2. Inki Sjosten, Obedience, GALAKTYKA, Łódź, 2000
  3. Coren Stanley, Tajemnice psiego umysłu, GALAKTYKA, Łodź, 2005
  4. McConnell Patricia, Drugi koniec smyczy", GALAKTYKA, Łodź, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Sjosten Inki, Posłuszeństwo na co dzień, GALAKTYKA, 2007
  2. Horowitz Alexandra, Oczami psa. Co psy wiedzą, czują i widzą, CZARNA OWCA, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena i wstępna selekcja psów do sportu i rekreacji Podstawy motywacji, budowanie elementarnych podstaw pracy ze szczeniakiem2
T-L-2Rozgrzewka przed treningiem oraz prawidłowe zakończenie treningu - zajęcia praktyczna2
T-L-3Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH.4
T-L-4Uczestnictwo w zawodach kynologicznych4
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, pies w sporcie a pies w rekreacji, rodzaje sportów kynologicznych.2
T-W-2Regulamin zawodów sportowych FCI i konkursów amatorskich wybranych dyscyplin sportowych2
T-W-3Kryteria doboru psa do sportu i rekreacji. Porozumiewanie się z psem w sporcie i rekreacji, motywacja, koncentracja, stres w pracy z psem.1
T-W-4Rozgrzewka, trening, wypoczynek w szkoleniu sportowym i w rekreacji. Zdrowie, żywienie, higiena psa sportowego i do rekreacji.1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2przygotowanie do zaliczenia30
A-L-3Konsultacje3
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3studiowanie piśmiennictwa3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.6_W01Uczeń poprawnie definiuje pojęcia sportu kynologicznego i rekreacji z psem, zna podstawowe dyscypliny sportów kynologicznych i potrafi je scharakteryzować, zna znaczenie rozgrzewki i wypoczynku w treningu z psem. Uczeń zna podstawowe zasady dotyczące zdrowia, żywienia, higieny, komunikacji z pse sportowym i psem do rekreacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania psa w sporcie kynologicznym i rekreacji, popularyzacja aktywności ruchowej z psem oraz praktyczne uczestnictwo w szkoleniach psów sportowych startujących w zawodach FCI w różnych dyscyplinach oraz psów szkolonych do rekreacji codziennej.
Treści programoweT-W-4Rozgrzewka, trening, wypoczynek w szkoleniu sportowym i w rekreacji. Zdrowie, żywienie, higiena psa sportowego i do rekreacji.
T-W-3Kryteria doboru psa do sportu i rekreacji. Porozumiewanie się z psem w sporcie i rekreacji, motywacja, koncentracja, stres w pracy z psem.
T-W-1Wprowadzenie, pies w sporcie a pies w rekreacji, rodzaje sportów kynologicznych.
T-W-2Regulamin zawodów sportowych FCI i konkursów amatorskich wybranych dyscyplin sportowych
T-L-1Ocena i wstępna selekcja psów do sportu i rekreacji Podstawy motywacji, budowanie elementarnych podstaw pracy ze szczeniakiem
Metody nauczaniaM-3Metoda eksponujaca - film
M-2metoda praktyczna - pokaz
M-1metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.6_U01Uczeń potrafi dokonać selekcji psów do sportu i rekreacji, umie zmotywować i utrzymać koncentrację szczeniaka podczas nauki elementarnych podstaw szkoleniowych, potrafi wypełnić formularz zgłoszeniowy na zawody kynologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania psa w sporcie kynologicznym i rekreacji, popularyzacja aktywności ruchowej z psem oraz praktyczne uczestnictwo w szkoleniach psów sportowych startujących w zawodach FCI w różnych dyscyplinach oraz psów szkolonych do rekreacji codziennej.
Treści programoweT-L-3Trening z grupą psów sportowych startujących w różnych dyscyplinach kynologicznych np. agility, frisbee, mondioring, flyball, obedience, IPO, PT, BH.
T-L-1Ocena i wstępna selekcja psów do sportu i rekreacji Podstawy motywacji, budowanie elementarnych podstaw pracy ze szczeniakiem
T-L-4Uczestnictwo w zawodach kynologicznych
T-L-2Rozgrzewka przed treningiem oraz prawidłowe zakończenie treningu - zajęcia praktyczna
Metody nauczaniaM-3Metoda eksponujaca - film
M-2metoda praktyczna - pokaz
M-1metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena formująca: konsultacje
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.6_K01Uczeń posiada świadomość potrzeby popularyzacji aktywności z psem w ujęciu sportowym i rekreacyjnym, zachowuje ostrożność w ocenie sposobów użytkowania i hodowli psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania psa w sporcie kynologicznym i rekreacji, popularyzacja aktywności ruchowej z psem oraz praktyczne uczestnictwo w szkoleniach psów sportowych startujących w zawodach FCI w różnych dyscyplinach oraz psów szkolonych do rekreacji codziennej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, pies w sporcie a pies w rekreacji, rodzaje sportów kynologicznych.
T-L-4Uczestnictwo w zawodach kynologicznych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0