Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Prenatalne zaburzenia rozwojowe psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prenatalne zaburzenia rozwojowe psów | ||
Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie rozwoju embrionalnego oraz diagnostyki ultrasonograficznej u psów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zaburzeniami rozwojowymi psów w okresie prenatalnym z uwzględnnieniem praktycznych możliwości ich diagnozowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Czynniki wpływające na zaburzenia w rozwoju embrionalnym psów. | 1 |
T-A-2 | Ultrasonograficzna diagnostyka prenatalna psów: oznaczanie długości ciemieniowo-siedzeniowej (CRL), średnicy pęcherzyka ciążowego (GSD), średnicy pęcherzyka ciążowego - poziomej i pionowej (GSD-H i GSD-V), średnicy główki (HD), średnicy tułowia (TD), długości ciała (BD) i wymiaru dwuciemieniowego (BPD). | 3 |
T-A-3 | Ultrasonograficzne obrazowanie płodów nieprawidłowych u psów. Znaczenie dopplerowskiej diagnostyki ultrasonograficznej w monitorowaniu angiogenezy łożyskowej i płodowej. Biopsja kosmówki u psów. | 2 |
T-A-4 | Badania biochemiczne i endokrynologiczne w diagnostyce prenatalnej psów. | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego u psów. Zróżnicowania rasowe. | 1 |
T-W-2 | Powikłania ciąży u psów. Częstość występowania i objawy kliniczne. | 1 |
T-W-3 | Przyczyny śmierci prenatalnej ciężarnych suk. Niewydolność endokrynna matki (niedoczynność tarczycy, niewydolność lutealna, cukrzyca, hipokampokortyzm, choroby zakaźne układu rozrodczego ciężarnych suk). | 3 |
T-W-4 | Zaburzenia genetyczne (aneuploidie, poliploidie) zarodków u psów. | 2 |
T-W-5 | Znaczenie łożyska w prawidłowym przebiegu ciąży u psów. Diagnostyka prenatalna u psów. | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w wiczeniach | 8 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 18 |
A-A-4 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 14 |
A-W-4 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, opis i wyjaśnienie. |
M-2 | Metoda przypadków i sytuacyjna. |
M-3 | Pokaz. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres tematyczny wykładów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres tematyczny ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_34.1_W01 Student wymienia zaburzenia rozwojowe w okresie zarodkowym i płodowym u psów. | Kninz_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_34.1_U01 Student potrafi ocenić przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego psów. | Kninz_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-3, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_34.1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajeć student będzie świadomy znaczenia znajomości przebiegu rozwoju prenatalnego psów dla hodowli tego gatunku. | Kninz_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_34.1_W01 Student wymienia zaburzenia rozwojowe w okresie zarodkowym i płodowym u psów. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia tylko niektóre zaburzenia rozwojowe psów w okresie prenatalnym psów i w sposób podstawowy opisuje ich przebieg i znaczenie dla przebiegu ciąży. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_34.1_U01 Student potrafi ocenić przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego psów. | 2,0 | |
3,0 | Student w sposób podstawowy i niepełny potrafi dokonać oceny w przebiegu rozwoju zarodków i płodów u psów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_34.1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajeć student będzie świadomy znaczenia znajomości przebiegu rozwoju prenatalnego psów dla hodowli tego gatunku. | 2,0 | |
3,0 | Student tylko w podstawowym stopniu jest świadomy praktycznego znaczenia znajomości przebiegu rozwoju zarodków i płodów u psów dla hodowli tego gatunku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jura Cz., Klag J. (red)., Podstawy embriologii zwierząt i człowieka, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Mannion P. (red.), Diagnostyka ultrasonograficzna małych zwierząt, Triangulum, Wrocław, 2008