Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Diety domowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diety domowe
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 6 0,50,50zaliczenie
wykładyW3 8 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe zagadnienia z biochemii, fizjologii i żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z ogólnymi zasadami przygotowywania pożywienia dla psów w warunkach domowych w oparciu o indywidualny dobór surowców

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena wartości odżywczej surowców pochodzenia zwierzęcego najczęściej wykorzystywanych w dietach domowych. Ocena wartości odżywczej surowców pochodzenia roślinnego najczęściej wykorzystywanych w dietach domowych2
T-L-2Skład aminokwasowy wybranych białek pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Wskaźniki aminokwasu ograniczającego dla surowców wyko-rzystywanych w pokarmach przygotowywanych w domu1
T-L-3Wybrane źródła tłuszczów, ich charakterystyka i ocena1
T-L-4Dobór surowców do diety domowej dla danej grupy żywieniowej.1
T-L-5Wpływ obróbki termicznej na zmiany wartości odżywczej mięsa i surowców roślinnych. Obróbka termiczna surowców ro-ślinnych (skrobiowych) a mikrostruktura granul skrobi. Straty składników podczas obróbki (w tym witamin, minerałów).1
6
wykłady
T-W-1Metody karmienia psów – najważniejsze informacje. Pokarmy przygotowywane w domu. Ogólne schematy karmienia. Zachowanie żywieniowe psów. Zasady układanie diet domowych.3
T-W-2Surowce pochodzenia zwierzęcego wykorzystywane w dietach domowych. Surowce pochodzenia roślinnego wykorzystywane w dietach domowych.3
T-W-3Obróbka cieplna surowców stosowanych w pokarmach przy-gotowywanych w domu. Inne pokarmy dla psów (przekąski, smakołyki).2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2przygotwanie studenta do zaliczenia pisemnego7
A-L-3sprawdzian pisemny2
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie się do zajęć i do zaliczenia przedmiotu6
A-W-3sprawdzian pisemny1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: ocena pracy samodzielnej studenta oraz jego pracy w grupie
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen z odpowiedzi ustnej i sprawdzianów pisemnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_24_W01
student charakteryzuje metody i schematy karmienia psów oraz zasady układania diet domowych
Kninz_2A_W02, Kninz_2A_W06, Kninz_2A_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_24_U01
student potrafi dobrać surowce do diety domowej dla danej grupy żywienio-wej z uwzglednieniem straty składników podczas obróbki.
Kninz_2A_U03, Kninz_2A_U04C-1T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2M-2, M-3S-3, S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_24_K01
student rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
Kninz_2A_K03C-1T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-2, M-1, M-3S-3, S-4, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_24_W01
student charakteryzuje metody i schematy karmienia psów oraz zasady układania diet domowych
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym charakteryzuje metody i schematy karmienia psów oraz zasady układania diet domowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_24_U01
student potrafi dobrać surowce do diety domowej dla danej grupy żywienio-wej z uwzglednieniem straty składników podczas obróbki.
2,0
3,0student potrafi w stopniu dostatecznym dobrać surowce do diety domowej dla danej grupy żywieniowej z uwzglednieniem straty składników podczas obróbki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_24_K01
student rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
2,0
3,0student w niewielkim stopniu rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ceregrzyn M. , Lechowski R., Barszczewska B., Podstawy żywienia psów i kotów. Podręcznik dla lekarzy i studentów weterynarii, Edra Urban & Partner, 2013
  2. Świderski F., Towaroznawstwo żywności przetworzonej z elementami technologii, SGGW, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Królak A., Zdrowo smacznie naturalnie. Prawidłowe żywienie psa, Wydawnictwo Poligraf, Brzezina Łąka, 2016

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena wartości odżywczej surowców pochodzenia zwierzęcego najczęściej wykorzystywanych w dietach domowych. Ocena wartości odżywczej surowców pochodzenia roślinnego najczęściej wykorzystywanych w dietach domowych2
T-L-2Skład aminokwasowy wybranych białek pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Wskaźniki aminokwasu ograniczającego dla surowców wyko-rzystywanych w pokarmach przygotowywanych w domu1
T-L-3Wybrane źródła tłuszczów, ich charakterystyka i ocena1
T-L-4Dobór surowców do diety domowej dla danej grupy żywieniowej.1
T-L-5Wpływ obróbki termicznej na zmiany wartości odżywczej mięsa i surowców roślinnych. Obróbka termiczna surowców ro-ślinnych (skrobiowych) a mikrostruktura granul skrobi. Straty składników podczas obróbki (w tym witamin, minerałów).1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody karmienia psów – najważniejsze informacje. Pokarmy przygotowywane w domu. Ogólne schematy karmienia. Zachowanie żywieniowe psów. Zasady układanie diet domowych.3
T-W-2Surowce pochodzenia zwierzęcego wykorzystywane w dietach domowych. Surowce pochodzenia roślinnego wykorzystywane w dietach domowych.3
T-W-3Obróbka cieplna surowców stosowanych w pokarmach przy-gotowywanych w domu. Inne pokarmy dla psów (przekąski, smakołyki).2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2przygotwanie studenta do zaliczenia pisemnego7
A-L-3sprawdzian pisemny2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie się do zajęć i do zaliczenia przedmiotu6
A-W-3sprawdzian pisemny1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_24_W01student charakteryzuje metody i schematy karmienia psów oraz zasady układania diet domowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_W02Zna zasady bezpiecznej pracy w laboratorium i podczas pracy ze zwierzętami
Kninz_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zasad i technik żywienia psów oraz metod produkcji karm
Kninz_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z ogólnymi zasadami przygotowywania pożywienia dla psów w warunkach domowych w oparciu o indywidualny dobór surowców
Treści programoweT-W-1Metody karmienia psów – najważniejsze informacje. Pokarmy przygotowywane w domu. Ogólne schematy karmienia. Zachowanie żywieniowe psów. Zasady układanie diet domowych.
T-W-3Obróbka cieplna surowców stosowanych w pokarmach przy-gotowywanych w domu. Inne pokarmy dla psów (przekąski, smakołyki).
T-W-2Surowce pochodzenia zwierzęcego wykorzystywane w dietach domowych. Surowce pochodzenia roślinnego wykorzystywane w dietach domowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen z odpowiedzi ustnej i sprawdzianów pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym charakteryzuje metody i schematy karmienia psów oraz zasady układania diet domowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_24_U01student potrafi dobrać surowce do diety domowej dla danej grupy żywienio-wej z uwzglednieniem straty składników podczas obróbki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Kninz_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z ogólnymi zasadami przygotowywania pożywienia dla psów w warunkach domowych w oparciu o indywidualny dobór surowców
Treści programoweT-L-5Wpływ obróbki termicznej na zmiany wartości odżywczej mięsa i surowców roślinnych. Obróbka termiczna surowców ro-ślinnych (skrobiowych) a mikrostruktura granul skrobi. Straty składników podczas obróbki (w tym witamin, minerałów).
T-L-3Wybrane źródła tłuszczów, ich charakterystyka i ocena
T-L-4Dobór surowców do diety domowej dla danej grupy żywieniowej.
T-L-1Ocena wartości odżywczej surowców pochodzenia zwierzęcego najczęściej wykorzystywanych w dietach domowych. Ocena wartości odżywczej surowców pochodzenia roślinnego najczęściej wykorzystywanych w dietach domowych
T-L-2Skład aminokwasowy wybranych białek pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Wskaźniki aminokwasu ograniczającego dla surowców wyko-rzystywanych w pokarmach przygotowywanych w domu
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen z odpowiedzi ustnej i sprawdzianów pisemnych
S-2Ocena formująca: ocena pracy samodzielnej studenta oraz jego pracy w grupie
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w stopniu dostatecznym dobrać surowce do diety domowej dla danej grupy żywieniowej z uwzglednieniem straty składników podczas obróbki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_24_K01student rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z ogólnymi zasadami przygotowywania pożywienia dla psów w warunkach domowych w oparciu o indywidualny dobór surowców
Treści programoweT-L-5Wpływ obróbki termicznej na zmiany wartości odżywczej mięsa i surowców roślinnych. Obróbka termiczna surowców ro-ślinnych (skrobiowych) a mikrostruktura granul skrobi. Straty składników podczas obróbki (w tym witamin, minerałów).
T-L-3Wybrane źródła tłuszczów, ich charakterystyka i ocena
T-L-4Dobór surowców do diety domowej dla danej grupy żywieniowej.
T-L-1Ocena wartości odżywczej surowców pochodzenia zwierzęcego najczęściej wykorzystywanych w dietach domowych. Ocena wartości odżywczej surowców pochodzenia roślinnego najczęściej wykorzystywanych w dietach domowych
T-L-2Skład aminokwasowy wybranych białek pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Wskaźniki aminokwasu ograniczającego dla surowców wyko-rzystywanych w pokarmach przygotowywanych w domu
T-W-1Metody karmienia psów – najważniejsze informacje. Pokarmy przygotowywane w domu. Ogólne schematy karmienia. Zachowanie żywieniowe psów. Zasady układanie diet domowych.
T-W-3Obróbka cieplna surowców stosowanych w pokarmach przy-gotowywanych w domu. Inne pokarmy dla psów (przekąski, smakołyki).
T-W-2Surowce pochodzenia zwierzęcego wykorzystywane w dietach domowych. Surowce pochodzenia roślinnego wykorzystywane w dietach domowych.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen z odpowiedzi ustnej i sprawdzianów pisemnych
S-2Ocena formująca: ocena pracy samodzielnej studenta oraz jego pracy w grupie
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w niewielkim stopniu rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
3,5
4,0
4,5
5,0