Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)

Sylabus przedmiotu Organizm w czasie i przestrzeni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizm w czasie i przestrzeni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu fizjologii i ekologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie chronobiologicznym. Uzyskanie pogłębionej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie oddziaływania czynników środowiskowych na organizm oraz możliwości adaptacyjnych organizmu jako warunku przetrwania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wszechświat w największych i najmniejszych skalach. Ewolucja Wszechświata – ewolucja Życia. Klasyczne i relatywistyczne ujęcie czasu i przestrzeni. Struktura czasoprzestrzeni. Strzałka czasu. Życie – aspekt kosmologiczny. Elementarna struktura materii i oddziaływań. Skala i czas Plancka. Warunki niezbędne i wystarczające do powstania i rozwoju organizmów. Przestrzeń życia.1
T-W-2Organizm a środowisko - ujęcie termodynamiczne. Orga-nizm jako układ otwarty. Stany równowagi dynamicznej. Choroba jako przejaw stanów dalekich od równowagi. Zaburzenia w środowisku a stany nierównowagowe.2
T-W-3Czynność organizmu jako funkcja czasu. Adaptacja jako fizjologiczny mechanizm przeżycia. Rytmy biologiczne jako najwyższy stopień przystosowania do środowiska. Rytmy lunarne, sezonowe, roczne – ich wpływ na zachowanie i fizjologię psów. Mechanizm działania zegara biologicznego i jego elementy. Oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów. Melatonina - wewnętrzny zegar i kalendarz organizmu. Możliwości modyfikacji rytmów biologicznych. Wiek jako kryterium „możliwości” adaptacyjnych.2
T-W-4Zmiany przystosowawcze organizmu do środowiska. Me-chanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem: defensywne, reaktywne, aktywne. Adiustacja, przystosowanie, nadprzystosowanie. Strategia zmian przystosowawczych.2
T-W-5Pojęcie granic adaptacji. Granice przystosowania w różnych okresach życia. Czynniki wpływające na obniżenie sprawności mechanizmów adaptacyjnych. Skutki przekraczania granic przystosowania.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Samodzielne przygotowywanie się do zajęć.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.9
A-W-4Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem sprzętu multimedialnego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_16.6_W01
Student potrafi wyjaśnić wpływ czynników środowiskowych (w skali makro- i mikro-) na funkcjonowanie organizmu oraz wytłumaczyć istotę mechanizmów adaptacyjnych w aspekcie chronobiologicznym.
Kninz_2A_W03, Kninz_2A_W07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_16.6_U01
Student powinien umieć analizować wpływ czynników środowiskowych (w skali mikro- i makro-) na organizm oraz interpretować problemy w procesach przystosowania organizmu do środowiska z uwzględnieniem rytmów biologicznych.
Kninz_2A_U04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_16.6_K01
Student rozumie konieczność etycznego postępowania ze zwierzętami, dbałości o środowisko przyrodnicze i społeczne. Jest otwarty na ciągłe zdobywanie wiedzy i umiejętności.
Kninz_2A_K02, Kninz_2A_K04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_16.6_W01
Student potrafi wyjaśnić wpływ czynników środowiskowych (w skali makro- i mikro-) na funkcjonowanie organizmu oraz wytłumaczyć istotę mechanizmów adaptacyjnych w aspekcie chronobiologicznym.
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić wpływ podstawowych czynników środowiska ma czynność i adaptację organizmu, w aspekcie chronobiologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_16.6_U01
Student powinien umieć analizować wpływ czynników środowiskowych (w skali mikro- i makro-) na organizm oraz interpretować problemy w procesach przystosowania organizmu do środowiska z uwzględnieniem rytmów biologicznych.
2,0
3,0Student ma umiejętność analizowania wpływu podstawowych czynników środowiskowych na organizm oraz umie interpretować ich wpływ na zaburzenia procesów adaptacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_16.6_K01
Student rozumie konieczność etycznego postępowania ze zwierzętami, dbałości o środowisko przyrodnicze i społeczne. Jest otwarty na ciągłe zdobywanie wiedzy i umiejętności.
2,0
3,0Wykazuje potrzebę ustawicznego zdobywania wiedzy i podnoszenia umiejętności. Prezentuje postawę kreatywną co do dbałości o środowisko przyrodnicze i społeczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt - adaptacja do środowiska., PWN, Warszawa, 2008
  2. Kerrod R., Sparrrow G., Wszechświat, Świat Książki, Warszawa, 2008
  3. Kozłowski S., Granice przystosowania, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Harris N., Rachel C., Wszechświat Panoramy, Debit, Warszawa, 2008
  2. Owen G., Boski Wszechświat, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wszechświat w największych i najmniejszych skalach. Ewolucja Wszechświata – ewolucja Życia. Klasyczne i relatywistyczne ujęcie czasu i przestrzeni. Struktura czasoprzestrzeni. Strzałka czasu. Życie – aspekt kosmologiczny. Elementarna struktura materii i oddziaływań. Skala i czas Plancka. Warunki niezbędne i wystarczające do powstania i rozwoju organizmów. Przestrzeń życia.1
T-W-2Organizm a środowisko - ujęcie termodynamiczne. Orga-nizm jako układ otwarty. Stany równowagi dynamicznej. Choroba jako przejaw stanów dalekich od równowagi. Zaburzenia w środowisku a stany nierównowagowe.2
T-W-3Czynność organizmu jako funkcja czasu. Adaptacja jako fizjologiczny mechanizm przeżycia. Rytmy biologiczne jako najwyższy stopień przystosowania do środowiska. Rytmy lunarne, sezonowe, roczne – ich wpływ na zachowanie i fizjologię psów. Mechanizm działania zegara biologicznego i jego elementy. Oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów. Melatonina - wewnętrzny zegar i kalendarz organizmu. Możliwości modyfikacji rytmów biologicznych. Wiek jako kryterium „możliwości” adaptacyjnych.2
T-W-4Zmiany przystosowawcze organizmu do środowiska. Me-chanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem: defensywne, reaktywne, aktywne. Adiustacja, przystosowanie, nadprzystosowanie. Strategia zmian przystosowawczych.2
T-W-5Pojęcie granic adaptacji. Granice przystosowania w różnych okresach życia. Czynniki wpływające na obniżenie sprawności mechanizmów adaptacyjnych. Skutki przekraczania granic przystosowania.2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Samodzielne przygotowywanie się do zajęć.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.9
A-W-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_16.6_W01Student potrafi wyjaśnić wpływ czynników środowiskowych (w skali makro- i mikro-) na funkcjonowanie organizmu oraz wytłumaczyć istotę mechanizmów adaptacyjnych w aspekcie chronobiologicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Kninz_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie chronobiologicznym. Uzyskanie pogłębionej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie oddziaływania czynników środowiskowych na organizm oraz możliwości adaptacyjnych organizmu jako warunku przetrwania.
Treści programoweT-W-2Organizm a środowisko - ujęcie termodynamiczne. Orga-nizm jako układ otwarty. Stany równowagi dynamicznej. Choroba jako przejaw stanów dalekich od równowagi. Zaburzenia w środowisku a stany nierównowagowe.
T-W-3Czynność organizmu jako funkcja czasu. Adaptacja jako fizjologiczny mechanizm przeżycia. Rytmy biologiczne jako najwyższy stopień przystosowania do środowiska. Rytmy lunarne, sezonowe, roczne – ich wpływ na zachowanie i fizjologię psów. Mechanizm działania zegara biologicznego i jego elementy. Oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów. Melatonina - wewnętrzny zegar i kalendarz organizmu. Możliwości modyfikacji rytmów biologicznych. Wiek jako kryterium „możliwości” adaptacyjnych.
T-W-5Pojęcie granic adaptacji. Granice przystosowania w różnych okresach życia. Czynniki wpływające na obniżenie sprawności mechanizmów adaptacyjnych. Skutki przekraczania granic przystosowania.
T-W-1Wszechświat w największych i najmniejszych skalach. Ewolucja Wszechświata – ewolucja Życia. Klasyczne i relatywistyczne ujęcie czasu i przestrzeni. Struktura czasoprzestrzeni. Strzałka czasu. Życie – aspekt kosmologiczny. Elementarna struktura materii i oddziaływań. Skala i czas Plancka. Warunki niezbędne i wystarczające do powstania i rozwoju organizmów. Przestrzeń życia.
T-W-4Zmiany przystosowawcze organizmu do środowiska. Me-chanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem: defensywne, reaktywne, aktywne. Adiustacja, przystosowanie, nadprzystosowanie. Strategia zmian przystosowawczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem sprzętu multimedialnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić wpływ podstawowych czynników środowiska ma czynność i adaptację organizmu, w aspekcie chronobiologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_16.6_U01Student powinien umieć analizować wpływ czynników środowiskowych (w skali mikro- i makro-) na organizm oraz interpretować problemy w procesach przystosowania organizmu do środowiska z uwzględnieniem rytmów biologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie chronobiologicznym. Uzyskanie pogłębionej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie oddziaływania czynników środowiskowych na organizm oraz możliwości adaptacyjnych organizmu jako warunku przetrwania.
Treści programoweT-W-2Organizm a środowisko - ujęcie termodynamiczne. Orga-nizm jako układ otwarty. Stany równowagi dynamicznej. Choroba jako przejaw stanów dalekich od równowagi. Zaburzenia w środowisku a stany nierównowagowe.
T-W-3Czynność organizmu jako funkcja czasu. Adaptacja jako fizjologiczny mechanizm przeżycia. Rytmy biologiczne jako najwyższy stopień przystosowania do środowiska. Rytmy lunarne, sezonowe, roczne – ich wpływ na zachowanie i fizjologię psów. Mechanizm działania zegara biologicznego i jego elementy. Oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów. Melatonina - wewnętrzny zegar i kalendarz organizmu. Możliwości modyfikacji rytmów biologicznych. Wiek jako kryterium „możliwości” adaptacyjnych.
T-W-5Pojęcie granic adaptacji. Granice przystosowania w różnych okresach życia. Czynniki wpływające na obniżenie sprawności mechanizmów adaptacyjnych. Skutki przekraczania granic przystosowania.
T-W-1Wszechświat w największych i najmniejszych skalach. Ewolucja Wszechświata – ewolucja Życia. Klasyczne i relatywistyczne ujęcie czasu i przestrzeni. Struktura czasoprzestrzeni. Strzałka czasu. Życie – aspekt kosmologiczny. Elementarna struktura materii i oddziaływań. Skala i czas Plancka. Warunki niezbędne i wystarczające do powstania i rozwoju organizmów. Przestrzeń życia.
T-W-4Zmiany przystosowawcze organizmu do środowiska. Me-chanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem: defensywne, reaktywne, aktywne. Adiustacja, przystosowanie, nadprzystosowanie. Strategia zmian przystosowawczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem sprzętu multimedialnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma umiejętność analizowania wpływu podstawowych czynników środowiskowych na organizm oraz umie interpretować ich wpływ na zaburzenia procesów adaptacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_16.6_K01Student rozumie konieczność etycznego postępowania ze zwierzętami, dbałości o środowisko przyrodnicze i społeczne. Jest otwarty na ciągłe zdobywanie wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Kninz_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu czynności i regulacji funkcji organizmu w aspekcie chronobiologicznym. Uzyskanie pogłębionej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie oddziaływania czynników środowiskowych na organizm oraz możliwości adaptacyjnych organizmu jako warunku przetrwania.
Treści programoweT-W-2Organizm a środowisko - ujęcie termodynamiczne. Orga-nizm jako układ otwarty. Stany równowagi dynamicznej. Choroba jako przejaw stanów dalekich od równowagi. Zaburzenia w środowisku a stany nierównowagowe.
T-W-3Czynność organizmu jako funkcja czasu. Adaptacja jako fizjologiczny mechanizm przeżycia. Rytmy biologiczne jako najwyższy stopień przystosowania do środowiska. Rytmy lunarne, sezonowe, roczne – ich wpływ na zachowanie i fizjologię psów. Mechanizm działania zegara biologicznego i jego elementy. Oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów. Melatonina - wewnętrzny zegar i kalendarz organizmu. Możliwości modyfikacji rytmów biologicznych. Wiek jako kryterium „możliwości” adaptacyjnych.
T-W-5Pojęcie granic adaptacji. Granice przystosowania w różnych okresach życia. Czynniki wpływające na obniżenie sprawności mechanizmów adaptacyjnych. Skutki przekraczania granic przystosowania.
T-W-1Wszechświat w największych i najmniejszych skalach. Ewolucja Wszechświata – ewolucja Życia. Klasyczne i relatywistyczne ujęcie czasu i przestrzeni. Struktura czasoprzestrzeni. Strzałka czasu. Życie – aspekt kosmologiczny. Elementarna struktura materii i oddziaływań. Skala i czas Plancka. Warunki niezbędne i wystarczające do powstania i rozwoju organizmów. Przestrzeń życia.
T-W-4Zmiany przystosowawcze organizmu do środowiska. Me-chanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem: defensywne, reaktywne, aktywne. Adiustacja, przystosowanie, nadprzystosowanie. Strategia zmian przystosowawczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem sprzętu multimedialnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje potrzebę ustawicznego zdobywania wiedzy i podnoszenia umiejętności. Prezentuje postawę kreatywną co do dbałości o środowisko przyrodnicze i społeczne.
3,5
4,0
4,5
5,0