Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
Sylabus przedmiotu Szkolenie psów przewodników osób niewidomych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Szkolenie psów przewodników osób niewidomych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza w zakrseie dobrostanu zwierząt, odchowu szczeniąt, psychologii psów. Znajomość ras psów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie w studentach zrozumienia roli i znaczenia psów dla niewidomych |
C-2 | Nabycie podstawowych umieętności z zakresu organizowania i szkolenia psów na przewodników niewidomych |
C-3 | Zapoznanie studentów z organzacją i przebiegiem szkolenia psów przewodników osób niewidpmych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. | 4 |
T-L-2 | Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia | 2 |
T-L-3 | Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja | 2 |
T-L-4 | Wstępna selekcja psów odchowanych podczas sprawdzianu w warunkach miejskich. | 2 |
T-L-5 | Sprzęt do szkolenia. Etapy szkolenia. Wymagania egzaminu komisyjnego | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zapotrzebowanie na psy przewodniki, przepisy regulujące przyznawanie/ refundację zakupu psa przewodnika w Polsce i wybranych krajach UE. Organizacja szkoleń psów przewodników | 3 |
T-W-2 | Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja | 1 |
T-W-3 | Proces szkolenia na psa przewodnika. Rola więzi człowiek- pies. Regulacje prawne dotyczące dostępu psów przewodników do obiektów publicznych. Kształcenie trenerów psów przewodników Pies senior- „emerytura” psów przewodników | 1 |
T-W-4 | Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Indywudualny udział w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Indywidualny udział w zajęciach, przygotowanie projektu | 17 |
A-L-3 | Zajęcia praktyczne, wykonanie hipotycznego projektu | 5 |
A-L-4 | Praktyczne zajęcia w terenie | 5 |
A-L-5 | Zajęcia praktyczne, wykonanie projektu | 5 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Przygotowanie sie do realizacji projektu | 9 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład inormacyjny |
M-2 | pokaz ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena wykonania zadań postawionych przez prowadzącego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_W09.3_W01 Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce i wybranych krajach UE oraz jak przebiega ich szkoleni | Kninz_2A_W01 | — | — | C-3 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_W09.3_U01 Potrafi zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych | Kninz_2A_U03 | — | — | C-2 | T-W-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_W09.3_K01 Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych zarówno w aspekcie psychicznym, jak i praktycznego funkcjonowania z codziennym życiu. | Kninz_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_W09.3_W01 Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce i wybranych krajach UE oraz jak przebiega ich szkoleni | 2,0 | |
3,0 | Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce ioraz jak przebiega ich szkolenie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_W09.3_U01 Potrafi zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych | 2,0 | |
3,0 | Wie jak zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_W09.3_K01 Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych zarówno w aspekcie psychicznym, jak i praktycznego funkcjonowania z codziennym życiu. | 2,0 | |
3,0 | Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Walter H. Rupp:, Der Blindenhund - die neue Ausbildungsmethode.[Pies przewodnik niewidomych-nowe metody szkolenia], Verlag Müller Rüschlikon, 1987, ISBN 3-275-00913-3
- Georg Riederle:, Der Blindenführhund - Hilfsmittel mit Seele [Pies przewodnik niewidomych- pomoc z duszą]., Reha-Verlag GmbH, ISBN 3-88239-196-, 1991
- Rehmann, Sibylle:, Miejsca szkolenia i egzaminów dla psów przewodników osób niewidomych, Uniwersytet Monachium, Monachium, 2000, praca doktorska, (niemiecki)