Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
Sylabus przedmiotu Anatomia i histologia układu pokarmowego psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Anatomia i histologia układu pokarmowego psów | ||
Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości o budowie anatomicznej psa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Charakterystyka przewodu pokarmowego psa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady przygotowania tkanek do badań mikroskopowych - zatapianie, skrawanie, mikrotom, barwienie. Zasady pobierania materiału z wybranych odcinków przewodu pokarmowego do badań mikroskopowych. | 3 |
T-L-2 | Sposoby rejestrowania i analizowania obrazu mikroskopowego wybranych tkanek przewodu pokarmowego. Przygotowanie preparatów z wybranych części przewodu pokarmowego psa do badań mikroskopowych. | 3 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Anatomia prawidłowa układu trawiennego psa. Zarys rozwoju jam ciała. Topograficzno-opisowy podział jamy brzucha i jej ścian. Okolice doczaszkowa, środkowa i doogonowa brzucha i ich swoiste właściwości u psa. | 2 |
T-W-2 | Części przewodu pokarmowego i ich topografia u psa. Charakterystyka budowy ścian części przewodu pokarmowego i rodzaje tkanek je budujących. Jama ustna i jej gruczoły. Rozwój osobniczy języka i jego budowa i umięśnienie. Rodzaje, liczba, histologiczne przesłanki budowy, rozwój, skład mineralny i unerwienie zębów u psa. | 2 |
T-W-3 | Duże gruczoły przewodu pokarmowego psa. Budowa wątroby, specyfika jej unaczynienia i pęcherzyk żółciowy. Budowa trzustki, jej unaczynienie i unerwienie, przebieg jej przewodów. Unaczynienie i unerwienie układu pokarmowego psa. | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | praca własna studenta | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | praca własna studenta | 9 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykałdy audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne. Praca studentów w kilkuosobowych zespołach z preparatami anatomicznymi i histologicznymi obejmującymi poszczególne części przewodu pokarmowego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładów oraz treści i czynności praktycznych laboratoriów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_07_W01 Definiuje pojęcia związane z przewodem pokarmowym, ma wiedzę o poszczególnych jego odcinkach, zna ich przebieg i położenie w przestrzeni ciała, zna rodzaje tkanek budujących części przewodu pokarmowego, tłumaczy różnice między poszczególnymi częściami przewodu pokarmowego | Kninz_2A_W02, Kninz_2A_W07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_07_U01 Rozpoznaje poszczególne zasadnicze elementy przewodu pokarmowego, potrafi sporządzic preparaty ze ścian elementów przewodu pokarmowego, porządkuje rodzaje tkanek budujących elementy przewodu pokarmowego | Kninz_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_07_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student nabędzie podstaw z zakresu wiedzy o szczegółowej budowie przewodu pokarmowego psa | Kninz_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_07_W01 Definiuje pojęcia związane z przewodem pokarmowym, ma wiedzę o poszczególnych jego odcinkach, zna ich przebieg i położenie w przestrzeni ciała, zna rodzaje tkanek budujących części przewodu pokarmowego, tłumaczy różnice między poszczególnymi częściami przewodu pokarmowego | 2,0 | |
3,0 | opisuje rozwój przewodu pokarmowego, w uporządkowany sposób przedstawia wszystkie jego części, różnicuje tkanki budujące narządy przewodu pokarmowego, zna podstawy przygotowania preparatów z tkanek poszczególnych części porzewodu pokarmowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_07_U01 Rozpoznaje poszczególne zasadnicze elementy przewodu pokarmowego, potrafi sporządzic preparaty ze ścian elementów przewodu pokarmowego, porządkuje rodzaje tkanek budujących elementy przewodu pokarmowego | 2,0 | |
3,0 | potrafi wyodrębnic materiał z organizmu psa do badań histologicznych, umie posługiwac się podstawowymi narzedziami niezbędnymi do wykonania preparatu histologicznego, stosuje odpowiednie barwniki do ujawnienia konkretnych tkanek poszczególnych części przewodu pokarmowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_07_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student nabędzie podstaw z zakresu wiedzy o szczegółowej budowie przewodu pokarmowego psa | 2,0 | |
3,0 | Student ma rozszerzoną wiedzę o budowie przewodu pokarmowego psa pozwalającą na przyswojenie wiedzy z zakresu fizjologii i żywienia psów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Przespolewska H., Kobryń H., Szara T., Bartyzel B., Podstawy anatomii zwierząt domowych, Wieś Jutra, Warszawa, 2014, II
- Kubasiewicz M., Zarys anatomii zwierząt domowych, PWN, Warszawa, 1986, V
- Kuryszko J., Zarzycki J., Histologia zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Krysiak K., Świeżyński K., Anatomia zwierząt T.2., PWN, Warszawa, 1983, lub późniejsze