Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria embrionalna psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Inżynieria embrionalna psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 4 1,00,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 4 0,60,30zaliczenie
laboratoriaL5 2 0,40,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresiu rozrodu zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii psów, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania.
C-2Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii u psów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przygotowanie gamet do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u psów.1
T-A-2Diagnostyka prenatalna u psów.2
T-A-3Aktywacja psich oocytów w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.1
4
laboratoria
T-L-1Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział różnicowania narządów ostatecznych u psów.1
T-L-2Hemopoeza zarodkowa i płodowa u psów.1
2
wykłady
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.1
T-W-2Molekularne mechanizmy interakcji plemnik-komórka jajowa na przykładzie psów.1
T-W-3Zarodkowe komórki macierzyste.1
T-W-4Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u psów. Techniki wspomaganego rozrodu u psów.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.4
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń.8
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.6
18
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.2
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.4
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.6
12
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.4
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.18
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażaowania w dyskusję.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B29.3_W01
Student zna najważniejsze osiągnięcia w zakresie embriologii psów, mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy.
Kn_1P_W08, Kn_1P_W03C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B29.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii oraz podejmować dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem macierzystych komórek zarodkowych, hodowli komórkowych i diagnostyki prenatalnej psów.
Kn_1P_U10C-2, C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B29.3_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii psów.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-2, C-1T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-3M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B29.3_W01
Student zna najważniejsze osiągnięcia w zakresie embriologii psów, mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy.
2,0Student nie zna podstaw rozwoju embrionalnego psów, nie posiada wiedzy w zakresie osiągnięć i znaczenia współczesnej embriologii.
3,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego psów, wymienia niektóre osiągnięcia współczesnej embriologii.
3,5Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, wymienia niektóre osiągnięcia współczesnej embriologii i wskazuje na ich znaczenie.
4,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podstawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego. Wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii, wskazuje i omawia ich znaczenie.
4,5Student zna podstawy rozwoju embrionalnego psów, zna podsawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy, wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii, wskazuje i wyczerpująco opisuje ich znaczenie.
5,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podstawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy, wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii ze wskazaniem najnowszych danych, wskazuje i wyczerpująco opisuje ich znaczenie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B29.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii oraz podejmować dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem macierzystych komórek zarodkowych, hodowli komórkowych i diagnostyki prenatalnej psów.
2,0
3,0Student uczestniczy w dyskusji i podejmuje próbę interpretacji osiągnięć współczesnej embriologii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B29.3_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii psów.
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jura Cz., Klag J. (red.), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1-2., PWN, Warszawa, 2006
  2. Krzanowska H., Sokół-Misiak W. (red.), Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego, PWN, Warszawa, 2002
  3. Bielańska-Osuchowska Z., Embriologia, PWRiL, Warszawa, 2001
  4. Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy. Różnicowanie się komórek w narządach, PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Haas R., Kronenwett R., Hematopoetyczne komórki macierzyste, MedPharm, Wrocław, 2009, wydanie polskie pod red. Krzysztofa Kałwaka
  2. Wolszczan A., Klonowanie i komórki macierzyste, Agora, Warszawa, 2011
  3. Bartel H., Embriologia medyczna. Ilustrowany podręcznik, PZWL, Warszawa, 2008
  4. Scott Ch.T., Czas komórek macierzystych. Krótki wstęp do nadchodzącej medycznej rewolucji, Centrum Kształcenia Akademickiego, Gliwice, 2008, tłumaczenie polskie: Monika Betley
  5. Wielgoś M., Diagnostyka prenatalna z elementami perinatologii, Via Medica, Gdańsk, 2009
  6. Bishop J., Ssaki trangeniczne, PWN, Warszawa, 2001
  7. Krzanowska H., Tischner M., Klonowanie, Zank, Kraków, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przygotowanie gamet do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u psów.1
T-A-2Diagnostyka prenatalna u psów.2
T-A-3Aktywacja psich oocytów w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.1
4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział różnicowania narządów ostatecznych u psów.1
T-L-2Hemopoeza zarodkowa i płodowa u psów.1
2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.1
T-W-2Molekularne mechanizmy interakcji plemnik-komórka jajowa na przykładzie psów.1
T-W-3Zarodkowe komórki macierzyste.1
T-W-4Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u psów. Techniki wspomaganego rozrodu u psów.1
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.4
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń.8
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.6
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.2
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.4
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.6
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.4
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B29.3_W01Student zna najważniejsze osiągnięcia w zakresie embriologii psów, mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu systematyki i taksonomii Prokaryota i Eukaryota w zakresie opisu faktograficznego oraz rekonstrukcji filogenetycznej, a także ich budowy, rozwoju, rozmnażania, występowania oraz znaczenia biologicznego i gospodarczego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii psów, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania.
Treści programoweT-A-1Przygotowanie gamet do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u psów.
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.
T-W-2Molekularne mechanizmy interakcji plemnik-komórka jajowa na przykładzie psów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw rozwoju embrionalnego psów, nie posiada wiedzy w zakresie osiągnięć i znaczenia współczesnej embriologii.
3,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego psów, wymienia niektóre osiągnięcia współczesnej embriologii.
3,5Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, wymienia niektóre osiągnięcia współczesnej embriologii i wskazuje na ich znaczenie.
4,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podstawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego. Wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii, wskazuje i omawia ich znaczenie.
4,5Student zna podstawy rozwoju embrionalnego psów, zna podsawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy, wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii, wskazuje i wyczerpująco opisuje ich znaczenie.
5,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podstawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy, wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii ze wskazaniem najnowszych danych, wskazuje i wyczerpująco opisuje ich znaczenie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B29.3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii oraz podejmować dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem macierzystych komórek zarodkowych, hodowli komórkowych i diagnostyki prenatalnej psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U10Potrafi zastosować podstawowe metody i zasady monitorowania oraz kierowania procesami rozrodu zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii u psów.
C-1Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii psów, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania.
Treści programoweT-A-2Diagnostyka prenatalna u psów.
T-A-1Przygotowanie gamet do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u psów.
T-A-3Aktywacja psich oocytów w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.
T-W-2Molekularne mechanizmy interakcji plemnik-komórka jajowa na przykładzie psów.
T-W-3Zarodkowe komórki macierzyste.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy w dyskusji i podejmuje próbę interpretacji osiągnięć współczesnej embriologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B29.3_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii u psów.
C-1Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii psów, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania.
Treści programoweT-A-2Diagnostyka prenatalna u psów.
T-A-3Aktywacja psich oocytów w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.
T-W-3Zarodkowe komórki macierzyste.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii.
3,5
4,0
4,5
5,0