Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierząt w służbach mundurowych i ratunkowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykorzystanie zwierząt w służbach mundurowych i ratunkowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ogólna wiedza humanistyczno-społeczna na poziomie adekwatnym do roku studiów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce, zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Kryteria doboru, predyspozycje, szkolenie, umiejętności psów ratowniczych i w służbach mundurowych. | 1 |
T-L-2 | Plan szkolenia psów do ratownictwa wodnego i lądowego. Pokazy ratownictwa wodnego/lądowego z udziałem psów. | 1 |
T-L-3 | Kryteria doboru, predyspozycje, trening, umiejętności koni służbowych. | 1 |
T-L-4 | Szkolenie koni do pracy policyjnej. Metody treningu, etapy kwalifikacji koni policyjnej. | 1 |
T-L-5 | Policyjne formacje konne na świecie. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt. | 1 |
T-W-2 | Akty prawne w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Psy w ratownictwie wodnym. | 1 |
T-W-3 | Przydatność psów w policji, straży granicznej. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób. | 1 |
T-W-4 | Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych. Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce. | 1 |
T-W-5 | Charakterystyka ras psów i koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych/ratownictwie. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia | 10 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test |
S-2 | Ocena formująca: aprobata |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C44.3_W01 student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów i koni ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów i koni do ww. pracy | Kn_1P_W17, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C44.3_U01 student analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt | Kn_1P_U07, Kn_1P_U08 | — | — | C-1 | T-W-5, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C44.3_K01 student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mudnurowych i ratowniczych | Kn_1P_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C44.3_W01 student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów i koni ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów i koni do ww. pracy | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podsatwowym wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C44.3_U01 student analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C44.3_K01 student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mudnurowych i ratowniczych | 2,0 | |
3,0 | student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mundurowych i ratowniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- periodyki tematyczne z zakresu hodowli i użytkowania koni i psów