Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rehabilitacja zwierząt

Sylabus przedmiotu Fizjoterapia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rehabilitacja zwierząt
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Fizjoterapia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Akademia Rehabilitacji i Diagnostyki Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 34 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu budowy i funkcjonowania układu ruchu zwierząt.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu anatomii.
W-3Podstawowe zagadnienia z zakresu anatomii i schorzeń układu ruchu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie algorytmu zasad postępowania przy wykonywaniu zabiegów fizykalnych.
C-2Przedstawienie wskazań i przeciwskazań do zabiegów.
C-3Przygotowanie do samodzielnego wykonywania zabiegów zgodnie z obowiązującą metodyką.
C-4Uzyskanie kompleksowej wiedzy na temat stosowania kinezyterapii i zwierząt.
C-5Poznanie metodyki wykonywania zabiegów kinezyterapeutycznych.
C-6Przygotowanie do samodzielnego wykonywania zabiegów zgodnie z obowiązującą metodyką.
C-7Przedstawienie technik masażu. Wskazań i przeciwskazań.
C-8Zapoznanie studenta z metodami terapii manualnej i specyfiką metod.
C-9Przygotowanie studenta do doboru odpowiednich metod terapeutycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metodyka wykonywania zabiegów z zakresu elektroterapii, magetoterapii, ultradźwięków,hydroterapii, światłolecznictwa,termoterapii10
T-L-2Systematyka kinezyterapii.2
T-L-3Badanie dla potrzeb kinezyterapii.2
T-L-4Kinezyterapia w leczeniu zaachowawczym i operacyjnym3
T-L-5Przedstawienie technik masażu.2
T-L-6Zasady wykonywania masażu.Techniki masażu klasycznego.1
T-L-7Masaż w jedostkach chorobowych.2
T-L-8Cele i zasady badania manulanego1
T-L-9Metody terapii manualnej1
T-L-10Diagnostyka i terapia4
T-L-11Zasady wykonywania technik manualnych4
T-L-12Punkty spustowe i terapie powięziowe.2
34

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Samodzielne studiowanie tematyki zajęć47
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach34
A-L-3Przygotowanie do zajęć70
151

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Wykorzystanie technicznych środków dydaktycznych
M-3Samodzielne zadania do rozwiązania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca w grupie
S-2Ocena formująca: Rozwiązanie problemu
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-C06_W01
Posiada wiedze na temat wykonywania zabiegów fizykalnych
RZ_10-_W08, RZ_10-_W04, RZ_10-_W09, RZ_10-_W05C-1, C-2, C-3T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
RZ_10-_PD-RZ-C06_W02
Zna metody ćwiczeń leczniczych i oceny stanu funkcjonalnego pacjenta.
RZ_10-_W08, RZ_10-_W09, RZ_10-_W10, RZ_10-_W11C-4, C-5, C-6T-L-4, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
RZ_10-_PD-RZ-C06_W03
Zna techniki masażu leczniczego oraz wskazania i przeiwskazania do wykonywania zabiegów.
RZ_10-_W08, RZ_10-_W19, RZ_10-_W18, RZ_10-_W09, RZ_10-_W03C-7T-L-7, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2
RZ_10-_PD-RZ-C06_W04
Opanował wiedzę na temat technik manualnych.
RZ_10-_W08, RZ_10-_W09, RZ_10-_W10, RZ_10-_W11, RZ_10-_W03C-8, C-9T-L-9, T-L-8, T-L-10, T-L-12, T-L-11M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-C06_U01
Zna metodykę wykonywania zabiegów fizykalnych i potrafi ją zastosować w praktyce.
RZ_10-_U16, RZ_10-_U01, RZ_10-_U06C-1, C-2, C-3T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-C06_K01
Posiada zdolności do samodzielnego wykonania zabiegów fizykalnych
RZ_10-_K09, RZ_10-_K02, RZ_10-_K05, RZ_10-_K07C-1, C-2, C-3T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-C06_W01
Posiada wiedze na temat wykonywania zabiegów fizykalnych
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu definiuje podstawowe techniki wykorzystywane w fizykoterapii.
3,5
4,0
4,5
5,0
RZ_10-_PD-RZ-C06_W02
Zna metody ćwiczeń leczniczych i oceny stanu funkcjonalnego pacjenta.
2,0
3,0Student w podstawowym zna metody ćwiczeń leczniczych i oceny stanu funkcjonalnego pacjenta.
3,5
4,0
4,5
5,0
RZ_10-_PD-RZ-C06_W03
Zna techniki masażu leczniczego oraz wskazania i przeiwskazania do wykonywania zabiegów.
2,0
3,0Student zna techniki masażu leczniczego oraz wskazania i przeiwskazania do wykonywania zabiegów.
3,5
4,0
4,5
5,0
RZ_10-_PD-RZ-C06_W04
Opanował wiedzę na temat technik manualnych.
2,0
3,0Opanował wiedzę na temat technik manualnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-C06_U01
Zna metodykę wykonywania zabiegów fizykalnych i potrafi ją zastosować w praktyce.
2,0
3,0Zna metodykę wykonywania zabiegów fizykalnych i potrafi ją zastosować w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-C06_K01
Posiada zdolności do samodzielnego wykonania zabiegów fizykalnych
2,0
3,0Postepuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie wporwadzania protokołów fizjoterapeutycznych w oparciu o fizykoterapię,
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Aleksandra Bauer, Marek Wiecheć, PRZEWODNIK METODYCZNY PO WYBRANYCH ZABIEGACH FIZYKALNYCH", MARKMED, 2012, WYDANIE III ROZSZERZONE, UZUPEŁNIONE
  2. Levine D., Bockstahler B., Millis D., Fizjoterapia psów i kotów w rehabilitacji i zwalczaniu bólu, Galaktyka, Wrocław, 2017
  3. Pueyo Montesinos G.del, Rehabilitacja i fizjoterapia w weterynarii, Elseviet Urban&Partner, Wrocław, 2017, wyd.1
  4. Robertson Julia, Mead Andrew, FIZJOTERAPIA I MASAŻ PSÓW, Galaktyka, Wrocław, 2017

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metodyka wykonywania zabiegów z zakresu elektroterapii, magetoterapii, ultradźwięków,hydroterapii, światłolecznictwa,termoterapii10
T-L-2Systematyka kinezyterapii.2
T-L-3Badanie dla potrzeb kinezyterapii.2
T-L-4Kinezyterapia w leczeniu zaachowawczym i operacyjnym3
T-L-5Przedstawienie technik masażu.2
T-L-6Zasady wykonywania masażu.Techniki masażu klasycznego.1
T-L-7Masaż w jedostkach chorobowych.2
T-L-8Cele i zasady badania manulanego1
T-L-9Metody terapii manualnej1
T-L-10Diagnostyka i terapia4
T-L-11Zasady wykonywania technik manualnych4
T-L-12Punkty spustowe i terapie powięziowe.2
34

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Samodzielne studiowanie tematyki zajęć47
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach34
A-L-3Przygotowanie do zajęć70
151
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-C06_W01Posiada wiedze na temat wykonywania zabiegów fizykalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_W08Posiada kompleksową wiedzę na temat możliwości wykorzystania fizjoterapii u zwierząt
RZ_10-_W04Ma wiedzę na temat podstawowych procesów fizjologicznych, biochemicznych i biofizycznych zachodzących w organizmach zwierzęcych.
RZ_10-_W09Zna metody oceny stanu funkcjonalnego pacjenta oraz wskazania i przeciwskazania do stosowania zabiegów fizjoterapeutycznych
RZ_10-_W05Ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki,tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery.
Cel przedmiotuC-1Poznanie algorytmu zasad postępowania przy wykonywaniu zabiegów fizykalnych.
C-2Przedstawienie wskazań i przeciwskazań do zabiegów.
C-3Przygotowanie do samodzielnego wykonywania zabiegów zgodnie z obowiązującą metodyką.
Treści programoweT-L-1Metodyka wykonywania zabiegów z zakresu elektroterapii, magetoterapii, ultradźwięków,hydroterapii, światłolecznictwa,termoterapii
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Wykorzystanie technicznych środków dydaktycznych
M-3Samodzielne zadania do rozwiązania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca w grupie
S-2Ocena formująca: Rozwiązanie problemu
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu definiuje podstawowe techniki wykorzystywane w fizykoterapii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-C06_W02Zna metody ćwiczeń leczniczych i oceny stanu funkcjonalnego pacjenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_W08Posiada kompleksową wiedzę na temat możliwości wykorzystania fizjoterapii u zwierząt
RZ_10-_W09Zna metody oceny stanu funkcjonalnego pacjenta oraz wskazania i przeciwskazania do stosowania zabiegów fizjoterapeutycznych
RZ_10-_W10Orientuje się w definiowaniu pojęć z dziedziny fizjoterapii. Zna narzędzia techniki i technologie umożliwiające prawidłowe przeprowadzanie zabiegów zoofizjoterapeutycznych.
RZ_10-_W11Ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu protokołów fizjoterapeutycznych
Cel przedmiotuC-4Uzyskanie kompleksowej wiedzy na temat stosowania kinezyterapii i zwierząt.
C-5Poznanie metodyki wykonywania zabiegów kinezyterapeutycznych.
C-6Przygotowanie do samodzielnego wykonywania zabiegów zgodnie z obowiązującą metodyką.
Treści programoweT-L-4Kinezyterapia w leczeniu zaachowawczym i operacyjnym
T-L-2Systematyka kinezyterapii.
T-L-3Badanie dla potrzeb kinezyterapii.
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Wykorzystanie technicznych środków dydaktycznych
M-3Samodzielne zadania do rozwiązania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca w grupie
S-2Ocena formująca: Rozwiązanie problemu
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zna metody ćwiczeń leczniczych i oceny stanu funkcjonalnego pacjenta.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-C06_W03Zna techniki masażu leczniczego oraz wskazania i przeiwskazania do wykonywania zabiegów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_W08Posiada kompleksową wiedzę na temat możliwości wykorzystania fizjoterapii u zwierząt
RZ_10-_W19Zna i rozumie poszerzony zbiór podstawowych faktów,umiarkowanie złożonych pojęć i teorii oraz zależności związanych z wykonywaniem zabiegów fizjoterapeutycznych u pacjenta weterynaryjnego.
RZ_10-_W18Wykazuje znajomość podstawowych aspektów prawnych i etycznych w funkcjonowaniu zawodu zoofizjoterapeuty
RZ_10-_W09Zna metody oceny stanu funkcjonalnego pacjenta oraz wskazania i przeciwskazania do stosowania zabiegów fizjoterapeutycznych
RZ_10-_W03Posiada wiedzę o budowie anatomicznej i topografii poszczególnych narządów i układów, a także ich strukturze i podstawowych funkcjach.
Cel przedmiotuC-7Przedstawienie technik masażu. Wskazań i przeciwskazań.
Treści programoweT-L-7Masaż w jedostkach chorobowych.
T-L-5Przedstawienie technik masażu.
T-L-6Zasady wykonywania masażu.Techniki masażu klasycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Wykorzystanie technicznych środków dydaktycznych
M-3Samodzielne zadania do rozwiązania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca w grupie
S-2Ocena formująca: Rozwiązanie problemu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna techniki masażu leczniczego oraz wskazania i przeiwskazania do wykonywania zabiegów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-C06_W04Opanował wiedzę na temat technik manualnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_W08Posiada kompleksową wiedzę na temat możliwości wykorzystania fizjoterapii u zwierząt
RZ_10-_W09Zna metody oceny stanu funkcjonalnego pacjenta oraz wskazania i przeciwskazania do stosowania zabiegów fizjoterapeutycznych
RZ_10-_W10Orientuje się w definiowaniu pojęć z dziedziny fizjoterapii. Zna narzędzia techniki i technologie umożliwiające prawidłowe przeprowadzanie zabiegów zoofizjoterapeutycznych.
RZ_10-_W11Ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu protokołów fizjoterapeutycznych
RZ_10-_W03Posiada wiedzę o budowie anatomicznej i topografii poszczególnych narządów i układów, a także ich strukturze i podstawowych funkcjach.
Cel przedmiotuC-8Zapoznanie studenta z metodami terapii manualnej i specyfiką metod.
C-9Przygotowanie studenta do doboru odpowiednich metod terapeutycznych.
Treści programoweT-L-9Metody terapii manualnej
T-L-8Cele i zasady badania manulanego
T-L-10Diagnostyka i terapia
T-L-12Punkty spustowe i terapie powięziowe.
T-L-11Zasady wykonywania technik manualnych
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-3Samodzielne zadania do rozwiązania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca w grupie
S-2Ocena formująca: Rozwiązanie problemu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował wiedzę na temat technik manualnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-C06_U01Zna metodykę wykonywania zabiegów fizykalnych i potrafi ją zastosować w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_U16Potrafi nadzorować bezpieczeństwo zabiegów zoofizjoterapeutycznych oraz oceniać postępy po zabiegach zoofizjoterapeutycznych u pacjenta.
RZ_10-_U01Potrafi zaplanować proces rehabilitacji zwierząt,a także dobrać odpowiednie instrumenty terapii w zależności od stanu pacjenta.
RZ_10-_U06Wykonuje podstawowe zabiegi zoofizjoterapeutyczne, potrafi dostosować je do potrzeb terapii.
Cel przedmiotuC-1Poznanie algorytmu zasad postępowania przy wykonywaniu zabiegów fizykalnych.
C-2Przedstawienie wskazań i przeciwskazań do zabiegów.
C-3Przygotowanie do samodzielnego wykonywania zabiegów zgodnie z obowiązującą metodyką.
Treści programoweT-L-1Metodyka wykonywania zabiegów z zakresu elektroterapii, magetoterapii, ultradźwięków,hydroterapii, światłolecznictwa,termoterapii
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Wykorzystanie technicznych środków dydaktycznych
M-3Samodzielne zadania do rozwiązania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca w grupie
S-2Ocena formująca: Rozwiązanie problemu
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna metodykę wykonywania zabiegów fizykalnych i potrafi ją zastosować w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-C06_K01Posiada zdolności do samodzielnego wykonania zabiegów fizykalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_K09Potrafi oceniać działania swoje i działania wykonywane w ramach współpracy zespołowej w zakresie działań zoofizjoterapeutycznych oraz przyjmować odpowiedzialność za ich skutki.
RZ_10-_K02Podejmuje działania nie przekraczające jego kompetencji.
RZ_10-_K05Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki zawodowej.
RZ_10-_K07Stosuje zasady BHP obowiązujące w zawodzie zoofizjoterapeuty.
Cel przedmiotuC-1Poznanie algorytmu zasad postępowania przy wykonywaniu zabiegów fizykalnych.
C-2Przedstawienie wskazań i przeciwskazań do zabiegów.
C-3Przygotowanie do samodzielnego wykonywania zabiegów zgodnie z obowiązującą metodyką.
Treści programoweT-L-1Metodyka wykonywania zabiegów z zakresu elektroterapii, magetoterapii, ultradźwięków,hydroterapii, światłolecznictwa,termoterapii
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Wykorzystanie technicznych środków dydaktycznych
M-3Samodzielne zadania do rozwiązania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca w grupie
S-2Ocena formująca: Rozwiązanie problemu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postepuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie wporwadzania protokołów fizjoterapeutycznych w oparciu o fizykoterapię,
3,5
4,0
4,5
5,0