Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rehabilitacja zwierząt

Sylabus przedmiotu Pasożyty zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rehabilitacja zwierząt
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Pasożyty zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 5 0,50,60zaliczenie
wykładyW1 5 0,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zoologii i ekologii zwierząt
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, zoologii i botaniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przybliżenie roli i znaczenia wybranych grup zwierząt jako źródła i wektora chorób pasożytniczych
C-2Zapoznanie studenta z techniką izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów
C-3Uzyskanie ogólnej wiedzy dotyczącej różnych grup mikroorganizmów, ze szczególnym uwzględnieniem czynników zakaźnych oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie prowadzenia badań mikrobiologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przegląd wybranych gatunków pasożytów. Choroby pasożytnicze zwierząt. Epizootiologia i chorobotwórcze działanie pasożytów.3
T-L-2Techniki izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów. Biologia, ekologia oraz strategie życiowe pasożytów2
5
wykłady
T-W-1Pasożytnictwo jako interakcja ekologiczna. Teorie dotyczace pasożytnictwa. Znaczenie pasożytów w ekosystemach naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Zwierzęta jako wektory chorób pasożytniczych1
T-W-2Pasożytnicze protisty - budowa, biologia, chorobotwórczość1
T-W-3Pasożytnicze płazińce (Platyhelminthes) - budowa, biologia, chorobotwórczość1
T-W-4Pasożytnicze nicienie (Nematoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość. Kolcogłowy (Acanthocephala)1
T-W-5Pasożytnicze stawonogi (Arthropoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa2
A-L-3Przygotowanie się do zajęć5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu3
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia6
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Zajęcia z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego, stereoskopowego oraz kluczy do oznaczania pasożytów
M-4Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem preparatów mokrych, suchych oraz plansz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-A08_W01
Student zna najważniejsze taksony pasożytów, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli
RZ_10-_W15, RZ_10-_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
RZ_10-_PD-RZ-A08_W02
Student zna i nazywa choroby wywoływane przez pasożyty, opisuje cykle życiowe ważniejszych gatunków
RZ_10-_W06, RZ_10-_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-A08_U01
Student wykorzystuje klucze do ozaczania pasożytów, potrafi posługiwać się mikroskopem biologicznym i stereoskopowym
RZ_10-_U04C-2, C-1T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
RZ_10-_PD-RZ-A08_U02
Student sporządza schematyczne rysunki pasożytów korzystając z mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
RZ_10-_U14, RZ_10-_U04C-2, C-1T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-A08_K01
Student wykazuje aktywną postawę w pracy samodzielnej oraz w zespole
RZ_10-_K06, RZ_10-_K08C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-3
RZ_10-_PD-RZ-A08_K02
Przy pracy ze zwierzętami student postepuje zgodnie z zasadami etyki
RZ_10-_K05C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-3
RZ_10-_PD-RZ-A08_K03
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z pracy ze zwierzętami, w tym materiałem zakaźnym
RZ_10-_K03C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-A08_W01
Student zna najważniejsze taksony pasożytów, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli
2,0
3,0Student zna najważniejsze taksony pasożytów, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli
3,5
4,0
4,5
5,0
RZ_10-_PD-RZ-A08_W02
Student zna i nazywa choroby wywoływane przez pasożyty, opisuje cykle życiowe ważniejszych gatunków
2,0
3,0Student zna i nazywa choroby wywoływane przez pasożyty, opisuje cykle życiowe ważniejszych gatunków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-A08_U01
Student wykorzystuje klucze do ozaczania pasożytów, potrafi posługiwać się mikroskopem biologicznym i stereoskopowym
2,0
3,0Student wykorzystuje klucze do ozaczania pasożytów, potrafi posługiwać się mikroskopem biologicznym i stereoskopowym
3,5
4,0
4,5
5,0
RZ_10-_PD-RZ-A08_U02
Student sporządza schematyczne rysunki pasożytów korzystając z mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
2,0
3,0Student sporządza schematyczne rysunki pasożytów korzystając z mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-A08_K01
Student wykazuje aktywną postawę w pracy samodzielnej oraz w zespole
2,0
3,0Student wykazuje aktywną postawę w pracy samodzielnej oraz w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0
RZ_10-_PD-RZ-A08_K02
Przy pracy ze zwierzętami student postepuje zgodnie z zasadami etyki
2,0
3,0Przy pracy ze zwierzętami student postepuje zgodnie z zasadami etyki
3,5
4,0
4,5
5,0
RZ_10-_PD-RZ-A08_K03
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z pracy ze zwierzętami, w tym materiałem zakaźnym
2,0
3,0Student ma świadomośc zagrożeń wynikających z pracy ze zwierzętami, w tym materiałem zakaźnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jura Cz., Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systeamtyki i filogenezy, PWN, Warszawa, 1996
  2. Błaszak Cz. (red), Zoologia. Bezkręgowce (bez stawonogów), PWN, Warszawa, 2009
  3. Błaszak Cz. (red), Zoologia. Stawonogi. Szczękoczułkopodobne, skorupiaki, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Furmaga S., Choroby pasożytnicze zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przegląd wybranych gatunków pasożytów. Choroby pasożytnicze zwierząt. Epizootiologia i chorobotwórcze działanie pasożytów.3
T-L-2Techniki izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów. Biologia, ekologia oraz strategie życiowe pasożytów2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pasożytnictwo jako interakcja ekologiczna. Teorie dotyczace pasożytnictwa. Znaczenie pasożytów w ekosystemach naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Zwierzęta jako wektory chorób pasożytniczych1
T-W-2Pasożytnicze protisty - budowa, biologia, chorobotwórczość1
T-W-3Pasożytnicze płazińce (Platyhelminthes) - budowa, biologia, chorobotwórczość1
T-W-4Pasożytnicze nicienie (Nematoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość. Kolcogłowy (Acanthocephala)1
T-W-5Pasożytnicze stawonogi (Arthropoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa2
A-L-3Przygotowanie się do zajęć5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-A08_W01Student zna najważniejsze taksony pasożytów, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_W15Posiada wiedzę z zakresu wybranych jednostek chorobowych u zwierząt, ich etiologii, objawach oraz sposobach diagnozowania.
RZ_10-_W05Ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki,tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery.
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie roli i znaczenia wybranych grup zwierząt jako źródła i wektora chorób pasożytniczych
Treści programoweT-W-2Pasożytnicze protisty - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-3Pasożytnicze płazińce (Platyhelminthes) - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-4Pasożytnicze nicienie (Nematoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość. Kolcogłowy (Acanthocephala)
T-W-5Pasożytnicze stawonogi (Arthropoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-L-1Przegląd wybranych gatunków pasożytów. Choroby pasożytnicze zwierząt. Epizootiologia i chorobotwórcze działanie pasożytów.
T-L-2Techniki izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów. Biologia, ekologia oraz strategie życiowe pasożytów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Zajęcia z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego, stereoskopowego oraz kluczy do oznaczania pasożytów
M-4Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem preparatów mokrych, suchych oraz plansz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna najważniejsze taksony pasożytów, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-A08_W02Student zna i nazywa choroby wywoływane przez pasożyty, opisuje cykle życiowe ważniejszych gatunków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_W06Ma ogólna orientację w podstawowych problemach związanych z naukami zootechnicznymi
RZ_10-_W05Ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki,tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery.
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie roli i znaczenia wybranych grup zwierząt jako źródła i wektora chorób pasożytniczych
Treści programoweT-W-1Pasożytnictwo jako interakcja ekologiczna. Teorie dotyczace pasożytnictwa. Znaczenie pasożytów w ekosystemach naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Zwierzęta jako wektory chorób pasożytniczych
T-W-2Pasożytnicze protisty - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-3Pasożytnicze płazińce (Platyhelminthes) - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-4Pasożytnicze nicienie (Nematoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość. Kolcogłowy (Acanthocephala)
T-W-5Pasożytnicze stawonogi (Arthropoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-L-1Przegląd wybranych gatunków pasożytów. Choroby pasożytnicze zwierząt. Epizootiologia i chorobotwórcze działanie pasożytów.
T-L-2Techniki izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów. Biologia, ekologia oraz strategie życiowe pasożytów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Zajęcia z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego, stereoskopowego oraz kluczy do oznaczania pasożytów
M-4Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem preparatów mokrych, suchych oraz plansz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i nazywa choroby wywoływane przez pasożyty, opisuje cykle życiowe ważniejszych gatunków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-A08_U01Student wykorzystuje klucze do ozaczania pasożytów, potrafi posługiwać się mikroskopem biologicznym i stereoskopowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_U04Wykazuje umiejętność precyzyjnego,zwięzłego i właściwego opracowania materiałów.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z techniką izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów
C-1Przybliżenie roli i znaczenia wybranych grup zwierząt jako źródła i wektora chorób pasożytniczych
Treści programoweT-L-1Przegląd wybranych gatunków pasożytów. Choroby pasożytnicze zwierząt. Epizootiologia i chorobotwórcze działanie pasożytów.
T-L-2Techniki izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów. Biologia, ekologia oraz strategie życiowe pasożytów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Zajęcia z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego, stereoskopowego oraz kluczy do oznaczania pasożytów
M-4Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem preparatów mokrych, suchych oraz plansz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystuje klucze do ozaczania pasożytów, potrafi posługiwać się mikroskopem biologicznym i stereoskopowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-A08_U02Student sporządza schematyczne rysunki pasożytów korzystając z mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_U14Wykazuje umiejętności reprezentowania własnego stanowiska i poglądów oraz porozumiewania się różnymi podmiotami w formie werbalnej,pisemnej i graficznej.
RZ_10-_U04Wykazuje umiejętność precyzyjnego,zwięzłego i właściwego opracowania materiałów.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z techniką izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów
C-1Przybliżenie roli i znaczenia wybranych grup zwierząt jako źródła i wektora chorób pasożytniczych
Treści programoweT-L-1Przegląd wybranych gatunków pasożytów. Choroby pasożytnicze zwierząt. Epizootiologia i chorobotwórcze działanie pasożytów.
T-L-2Techniki izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów. Biologia, ekologia oraz strategie życiowe pasożytów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Zajęcia z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego, stereoskopowego oraz kluczy do oznaczania pasożytów
M-4Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem preparatów mokrych, suchych oraz plansz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student sporządza schematyczne rysunki pasożytów korzystając z mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-A08_K01Student wykazuje aktywną postawę w pracy samodzielnej oraz w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_K06Wykazuje zdolnośc do pracy w grupie jak i samodzielnej oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontoli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych działań.
RZ_10-_K08Przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi,organizmów i środowiska oraz wysoką tolerancję na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z techniką izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów
C-1Przybliżenie roli i znaczenia wybranych grup zwierząt jako źródła i wektora chorób pasożytniczych
Treści programoweT-W-1Pasożytnictwo jako interakcja ekologiczna. Teorie dotyczace pasożytnictwa. Znaczenie pasożytów w ekosystemach naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Zwierzęta jako wektory chorób pasożytniczych
T-W-2Pasożytnicze protisty - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-3Pasożytnicze płazińce (Platyhelminthes) - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-4Pasożytnicze nicienie (Nematoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość. Kolcogłowy (Acanthocephala)
T-W-5Pasożytnicze stawonogi (Arthropoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-L-1Przegląd wybranych gatunków pasożytów. Choroby pasożytnicze zwierząt. Epizootiologia i chorobotwórcze działanie pasożytów.
T-L-2Techniki izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów. Biologia, ekologia oraz strategie życiowe pasożytów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Zajęcia z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego, stereoskopowego oraz kluczy do oznaczania pasożytów
M-4Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem preparatów mokrych, suchych oraz plansz
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje aktywną postawę w pracy samodzielnej oraz w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-A08_K02Przy pracy ze zwierzętami student postepuje zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_K05Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki zawodowej.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z techniką izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów
C-1Przybliżenie roli i znaczenia wybranych grup zwierząt jako źródła i wektora chorób pasożytniczych
Treści programoweT-W-1Pasożytnictwo jako interakcja ekologiczna. Teorie dotyczace pasożytnictwa. Znaczenie pasożytów w ekosystemach naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Zwierzęta jako wektory chorób pasożytniczych
T-W-2Pasożytnicze protisty - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-3Pasożytnicze płazińce (Platyhelminthes) - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-4Pasożytnicze nicienie (Nematoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość. Kolcogłowy (Acanthocephala)
T-W-5Pasożytnicze stawonogi (Arthropoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-L-1Przegląd wybranych gatunków pasożytów. Choroby pasożytnicze zwierząt. Epizootiologia i chorobotwórcze działanie pasożytów.
T-L-2Techniki izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów. Biologia, ekologia oraz strategie życiowe pasożytów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Zajęcia z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego, stereoskopowego oraz kluczy do oznaczania pasożytów
M-4Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem preparatów mokrych, suchych oraz plansz
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przy pracy ze zwierzętami student postepuje zgodnie z zasadami etyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-A08_K03Student ma świadomość zagrożeń wynikających z pracy ze zwierzętami, w tym materiałem zakaźnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_K03Ma świadomość zagrożeń wynikających z pracy ze zwierzętami, materiałem biologicznym i związkami chemicznymi.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z techniką izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów
C-1Przybliżenie roli i znaczenia wybranych grup zwierząt jako źródła i wektora chorób pasożytniczych
Treści programoweT-W-1Pasożytnictwo jako interakcja ekologiczna. Teorie dotyczace pasożytnictwa. Znaczenie pasożytów w ekosystemach naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Zwierzęta jako wektory chorób pasożytniczych
T-W-2Pasożytnicze protisty - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-3Pasożytnicze płazińce (Platyhelminthes) - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-4Pasożytnicze nicienie (Nematoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość. Kolcogłowy (Acanthocephala)
T-W-5Pasożytnicze stawonogi (Arthropoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-L-1Przegląd wybranych gatunków pasożytów. Choroby pasożytnicze zwierząt. Epizootiologia i chorobotwórcze działanie pasożytów.
T-L-2Techniki izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów. Biologia, ekologia oraz strategie życiowe pasożytów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Zajęcia z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego, stereoskopowego oraz kluczy do oznaczania pasożytów
M-4Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem preparatów mokrych, suchych oraz plansz
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomośc zagrożeń wynikających z pracy ze zwierzętami, w tym materiałem zakaźnym
3,5
4,0
4,5
5,0