Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Chów i hodowla kotów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chów i hodowla kotów | ||
Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zoologia, żywienie zwierząt, higiena zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z genealogią rodziny kotów, ich morfologią i i zachowaniem. Zapoznanie z wybranymi rasami kotów oraz sposobami ich pielęgnacji, rozrodu, warunków utrzymywania i żywienia a także z najczęściej wystepującymi chorobami kotów domowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rasy kotów - eksterier, wzorzec rasy, rasy kotów długowłosych, półdługowłosych i krótkowłosych. | 4 |
T-A-2 | Organizacja hodowli kotów rasowych w Polsce | 2 |
T-A-3 | Regulaminy hodowli kotów i praca z dokumentacją hodowlaną | 2 |
T-A-4 | Regulacja rozmnażania kotów (kastracja, sterylizacja, sposoby sterylizacji i postępowanie po zabiegu, środki farmakologiczne). | 3 |
T-A-5 | Wychów kotów (noworodki, okres niemowlęcy, kocia młodzież - żywienie, pielęgnacja i warunki utrzymania). | 2 |
T-A-6 | Utrzymywanie kotów dorosłych (żywienie, zabiegi pielęgnacyjne i podstawowe środki do zachowanie higieny, warunki utrzymania). | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Koty w kulturze(koty w starożytności, w chrześcijaństwie, w zabobonach, kot w literaturze i w plastyce). | 2 |
T-W-2 | Genealogia rodziny kotowatych (systematyka, cechy rodziny, domestykacja kota). Koty dzikie (koty duże, koty małe, gepard - gatunek szczególny). | 2 |
T-W-3 | Kot - ssak doskonały (szkielet i narządy ruchu, skóra i włosy, rodzaje okrywy włosowej, uzębienie i narządy zmysłów). | 2 |
T-W-4 | Kot i człowiek (wpływ kota na człowieka, dzieci i koty, kot towarzysz życia). Kot, a inne zwierzęta (współzależności, hierarchia w grupie, porozumienie z osobnikami innych gatunków, antagonizmy). | 2 |
T-W-5 | Zachowanie kotów (nauka i zabawa, znaczenie i cel zabawy, zabawy dorosłych kotów, Zachowanie kotów (mowa dźwięków, mimika, mowa ciała, pory i długość snu). | 2 |
T-W-6 | Wybór rasy kota do utrzymania amatorskiego (charakter kota, wymagania, stosunek do dzieci i innych zwierząt). | 2 |
T-W-7 | Wychowanie kota (inteligencja kotów, zaspakajanie podstawowych potrzeb emocjonalnych kotów, wychowanie i posłuszeństwo, nawyki | 1 |
T-W-8 | Rozród kotów (dobieranie par do kojarzeń, ruja u kotki, aktywność płciowa kocura, krycie kotów. Wybrane aspekty ciąży i porodu (postępowanie z ciężarną kotką, postępowanie z kotką i żywienie w czasie ciąży i okresie poporodowym). | 1 |
T-W-9 | Choroby infekcyjne i genetyczne kotów (zoonozy, zasady bezpieczeństwa i higieny w postępowaniu z kotami, choroby kotów- profilaktyka i leczenie). | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury fachowej | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie do sprawdzianu wiadomości | 5 |
A-A-4 | Zaliczenie treści programowych zawartych w ćwiczeniach | 1 |
A-A-5 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie treści wkładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną |
M-2 | Zajęcia praktyczne w lecznicy zwierząt |
M-3 | Film |
M-4 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca w formie sprawdzianów pisemnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta w czasie trwania zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.5_W01 Zna pochodzenie i rasy kotów. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia i warunki utrzymania. Opisuje zasady prowadzenia rozrodu i racjonalnego utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie. | ZO_2A_W09 | — | — | C-1 | T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-7 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.5_U01 Student posiada umiejętność pracy z dokumentacją hodowlaną w hodowli kotów rasowych | ZO_2A_U11 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-8 | M-1, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.5_K01 Student ma świadomość konieczności łączenia wielowiekowej tradycji i najnowszch osiągnięć naukowych w chowie i hodowli kotów | ZO_2A_K02 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-7 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.5_W01 Zna pochodzenie i rasy kotów. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia i warunki utrzymania. Opisuje zasady prowadzenia rozrodu i racjonalnego utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie. | 2,0 | Nie zna pochodzenia kotów i nie potrafi wymienić nawet jednej rasy. Nie potrafi podać żadnych zasad utrzymania i żywienia kotów. Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu utrzymania kotki w ciąży i połogu. |
3,0 | Zna w ogólnym zarysie pochodzenie kotów i potrafi wymienić chociaż kilka ras. Charakteryzuje niektóre zachowania kotów, podaje ogólne zasady i sposoby ich pielęgnacji oraz żywienia. | |
3,5 | Zna pochodzenie i niektóre rasy kotów. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia. Opisuje podstawowe zasady prowadzenia rozrodu utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie. | |
4,0 | Zna pochodzenie i rasy kotów a niektóre z nich potrafi opisać. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia i warunki utrzymania. Opisuje zasady prowadzenia rozrodu i utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie. | |
4,5 | Zna pochodzenie i rasy kotów oraz potrafi je opisać. Charakteryzuje zachowania, sposoby pielęgnacji, żywienia i warunki utrzymania. Opisuje zasady prowadzenia rozrodu i racjonalnego utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie. | |
5,0 | Zna pochodzenie i rasy kotów oraz potrafi je opisać. Charakteryzuje szczegółowo zachowania oraz sposoby pielęgnacji kotów, a także ich racjonalnego żywienia i optymalnych warunków utrzymania. Opisuje w szczegółowy sposób zasady prowadzenia rozrodu i utrzymania kotki w okresie ciąży i po porodzie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.5_U01 Student posiada umiejętność pracy z dokumentacją hodowlaną w hodowli kotów rasowych | 2,0 | Student nie zna żadnych dokumentów hodowlanych |
3,0 | Student zna podstawowe dokumenty hodowlane | |
3,5 | Student potrafi wymienić większość dokumentacji związanej z hodowlą kotów | |
4,0 | Student wymienia większość dokumentów związanych z hodowlą kotów, prawidłowo wypełnia niektóre z nich | |
4,5 | Student wymienia większość dokumentów związanych z hodowlą kotów, prawidłowo je wypełniając | |
5,0 | Student wymienia wszystkie dokumenty związane z hodowlą kotów, prawidłowo je wypełniając |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.5_K01 Student ma świadomość konieczności łączenia wielowiekowej tradycji i najnowszch osiągnięć naukowych w chowie i hodowli kotów | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę doksztalcania się i samodoskonalenia ale wykazuje niewielką aktywność w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- praca zbiorowa pod redakcją Jamroz D., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, PWN, Warszawa, 2004
- Spangenberg R., Choroby kotów, 2004
- With-Dzięciołowska E., Poradnik hodowcy kotów, Oficyna MULTICO, Warszawa, 1999
- Stromenger Z., Koty i kotki, 2004