Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Organizacja hodowli i metody doskonalenia pszczół:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja hodowli i metody doskonalenia pszczół
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Samborski <jerzy.samborski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Genetyka zwierząt i metody hodowlane, pszczelnictwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z organizacja hodowli pszczół w Polsce, programem i metodami doskonalenia pszczół, podgatunkami pszczół objętymi programem, dokumentacją hodowlaną,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Księgi hodowlane i zasady wpisu do ksiag2
T-A-2Wzorzec hodowlany dla linii pszczół2
T-A-3Wzorce dla linii hodowlanych pszczół rasy (podgatunku) : środkowoeurpejskiej, kraińskiej, kaukaskiej4
T-A-4Dokumentacja hodowlana4
T-A-5Ocena morfometryczna linii hodowlanych pszczół3
15
wykłady
T-W-1Organizacja hodowli pszczół w Polsce. Zadania Wydziału Kontroli Hodowli i Rozrodu Pszczół KCHZ2
T-W-2Krajowy program hodowlany genetycznego doskonalenia pszczół, zasady opracowania i nowelizacji3
T-W-3Pasieki hodowlane i zachowawcze. Rodzaje matek rozprowadzanych przez pasieki realizujace programy hodowlane2
T-W-4Podgatunki pszczół objęte programem hodowlanym. Zasady pracy hodowlanej2
T-W-5Ocena wartości użytkowej - stacjonarna i terenowa.2
T-W-6Metody oceny wartosci hodowlanej: sposób prowadzenia selekcji i doboru.2
T-W-7Zakres wykorzystania matek pochodzacych z importu, innych linii hodowlanych i matek bez pochodzenia2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zaliczenia8
A-A-3przygotowanie prezentacji4
A-A-4konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3studiowanie literatury2
A-W-4konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład - prezentacja z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2film
M-3dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywnośc na zajęciach
S-2Ocena formująca: przygotowanie prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O3.2_W01
ma wiedzę o organizcji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
ZO_2A_W09C-1T-W-3, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O3.2_U01
potrafi organizować i prowadzić pasieki hdowlane i zachowawcze
ZO_2A_U11C-1T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-3
ZO_2A_HZG-O3.2_U02
potrafi prowadzić dokumentacje hodowlaną
ZO_2A_U11C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O3.2_K01
Student jest zorientowany w metodach doskonalenia pszczół oraz w organizacji hodowli pszczół w Polsce. Postępuje zgodnie z programami i metodami ochrony i doskonalenia pszczół.
ZO_2A_K09C-1T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O3.2_W01
ma wiedzę o organizcji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
2,0nie ma wiedzy o organizacji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół uzytkowanych w kraju
3,0ma podstawową wiedzę o organizacji hodowli pszczól w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszcół uzytkowanych w kraju
3,5ma zadawalająca wiedzę o organizacji hodowli w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
4,0ma dobrą wiedzę o organizacji hodowli pszczól w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
4,5ma ponad dobrą wiedzę o organizacji hodowli pszczól w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
5,0ma pełną wiedzę o organizcji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O3.2_U01
potrafi organizować i prowadzić pasieki hdowlane i zachowawcze
2,0nie potrafi organizować i prowadzic passieki hodowlane i zachowawcze
3,0potrafi w stopniu dostatecznym organizowac i prowzdic pasiek hodowlane i zachowawcze
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_HZG-O3.2_U02
potrafi prowadzić dokumentacje hodowlaną
2,0nie potrafi prowadzić dokumentacji hodowlanej
3,0w stopniu podstawowym ma umejetność prowadzenia dokymentacji hodowlanej
3,5ma zadawalającą umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowanej
4,0ma dobrą umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowlanej
4,5ma ponad odbrą umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowlanej
5,0ma pełną umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowlanej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O3.2_K01
Student jest zorientowany w metodach doskonalenia pszczół oraz w organizacji hodowli pszczół w Polsce. Postępuje zgodnie z programami i metodami ochrony i doskonalenia pszczół.
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość znaczenia realizowanych treści
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wilde J., Prabucki J. red, Hodowla pszczół, PWRiL, Poznań, 2008, pierwszy

Literatura dodatkowa

  1. Troszkiewicz J., Informator o hodowli pszczół, KCHZ, Warszawa, 2006, pierwsze

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Księgi hodowlane i zasady wpisu do ksiag2
T-A-2Wzorzec hodowlany dla linii pszczół2
T-A-3Wzorce dla linii hodowlanych pszczół rasy (podgatunku) : środkowoeurpejskiej, kraińskiej, kaukaskiej4
T-A-4Dokumentacja hodowlana4
T-A-5Ocena morfometryczna linii hodowlanych pszczół3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja hodowli pszczół w Polsce. Zadania Wydziału Kontroli Hodowli i Rozrodu Pszczół KCHZ2
T-W-2Krajowy program hodowlany genetycznego doskonalenia pszczół, zasady opracowania i nowelizacji3
T-W-3Pasieki hodowlane i zachowawcze. Rodzaje matek rozprowadzanych przez pasieki realizujace programy hodowlane2
T-W-4Podgatunki pszczół objęte programem hodowlanym. Zasady pracy hodowlanej2
T-W-5Ocena wartości użytkowej - stacjonarna i terenowa.2
T-W-6Metody oceny wartosci hodowlanej: sposób prowadzenia selekcji i doboru.2
T-W-7Zakres wykorzystania matek pochodzacych z importu, innych linii hodowlanych i matek bez pochodzenia2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zaliczenia8
A-A-3przygotowanie prezentacji4
A-A-4konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3studiowanie literatury2
A-W-4konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O3.2_W01ma wiedzę o organizcji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z organizacja hodowli pszczół w Polsce, programem i metodami doskonalenia pszczół, podgatunkami pszczół objętymi programem, dokumentacją hodowlaną,
Treści programoweT-W-3Pasieki hodowlane i zachowawcze. Rodzaje matek rozprowadzanych przez pasieki realizujace programy hodowlane
T-W-6Metody oceny wartosci hodowlanej: sposób prowadzenia selekcji i doboru.
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2film
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywnośc na zajęciach
S-2Ocena formująca: przygotowanie prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy o organizacji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół uzytkowanych w kraju
3,0ma podstawową wiedzę o organizacji hodowli pszczól w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszcół uzytkowanych w kraju
3,5ma zadawalająca wiedzę o organizacji hodowli w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
4,0ma dobrą wiedzę o organizacji hodowli pszczól w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
4,5ma ponad dobrą wiedzę o organizacji hodowli pszczól w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
5,0ma pełną wiedzę o organizcji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O3.2_U01potrafi organizować i prowadzić pasieki hdowlane i zachowawcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z organizacja hodowli pszczół w Polsce, programem i metodami doskonalenia pszczół, podgatunkami pszczół objętymi programem, dokumentacją hodowlaną,
Treści programoweT-W-3Pasieki hodowlane i zachowawcze. Rodzaje matek rozprowadzanych przez pasieki realizujace programy hodowlane
T-W-7Zakres wykorzystania matek pochodzacych z importu, innych linii hodowlanych i matek bez pochodzenia
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2film
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi organizować i prowadzic passieki hodowlane i zachowawcze
3,0potrafi w stopniu dostatecznym organizowac i prowzdic pasiek hodowlane i zachowawcze
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O3.2_U02potrafi prowadzić dokumentacje hodowlaną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z organizacja hodowli pszczół w Polsce, programem i metodami doskonalenia pszczół, podgatunkami pszczół objętymi programem, dokumentacją hodowlaną,
Treści programoweT-A-1Księgi hodowlane i zasady wpisu do ksiag
T-A-3Wzorce dla linii hodowlanych pszczół rasy (podgatunku) : środkowoeurpejskiej, kraińskiej, kaukaskiej
T-A-4Dokumentacja hodowlana
T-A-2Wzorzec hodowlany dla linii pszczół
T-A-5Ocena morfometryczna linii hodowlanych pszczół
T-W-3Pasieki hodowlane i zachowawcze. Rodzaje matek rozprowadzanych przez pasieki realizujace programy hodowlane
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2film
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywnośc na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi prowadzić dokumentacji hodowlanej
3,0w stopniu podstawowym ma umejetność prowadzenia dokymentacji hodowlanej
3,5ma zadawalającą umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowanej
4,0ma dobrą umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowlanej
4,5ma ponad odbrą umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowlanej
5,0ma pełną umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowlanej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O3.2_K01Student jest zorientowany w metodach doskonalenia pszczół oraz w organizacji hodowli pszczół w Polsce. Postępuje zgodnie z programami i metodami ochrony i doskonalenia pszczół.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z organizacja hodowli pszczół w Polsce, programem i metodami doskonalenia pszczół, podgatunkami pszczół objętymi programem, dokumentacją hodowlaną,
Treści programoweT-W-1Organizacja hodowli pszczół w Polsce. Zadania Wydziału Kontroli Hodowli i Rozrodu Pszczół KCHZ
T-W-6Metody oceny wartosci hodowlanej: sposób prowadzenia selekcji i doboru.
T-W-5Ocena wartości użytkowej - stacjonarna i terenowa.
T-W-4Podgatunki pszczół objęte programem hodowlanym. Zasady pracy hodowlanej
T-W-2Krajowy program hodowlany genetycznego doskonalenia pszczół, zasady opracowania i nowelizacji
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość znaczenia realizowanych treści
3,5
4,0
4,5
5,0