Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Chów i hodowla drobiu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chów i hodowla drobiu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy anatomii, fizjologii oraz żywienia ptaków |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia ferm drobiarskich, z uwzględnieniem nowoczesnych technologii utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków ptaków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cechy charakterystyczne w pokroju i użytkowości kur i indyków | 1 |
T-A-2 | Pokrój i użytkowość kaczek, gęsi oraz perlic i przepiórek. | 1 |
T-A-3 | Zasady lokalizacji fermy drobiarskiej i mikroklimat pomieszczeń i jego wpływ na wyniki produkcyjne drobiu | 1 |
T-A-4 | Omówienie budowy i mechanizmu działania mechanicznych ciągów do pojenia, karmienia i zbioru jaj. Sposoby ogrzewania i wymiany powietrza pomieszczeń drobiarskich. Normy poideł, karmideł i gniazd. | 2 |
T-A-5 | Charakterystyka układów powłokowego, oddechowego, szkieletowego, mięśniowego | 2 |
T-A-6 | Lokalizacja zakładu wylęgowego, rozplanowanie pomieszczeń, organizacja pracy w zakładzie wylęgowym z zachowaniem zasad bioasekuracji. | 1 |
T-A-7 | Żywienie drobiu- regulacja mechaniczna i fizjologiczna pobrania paszy przez drób. Charakterystyka podstawowych składników pasz pod względem mozliwości ich zastosowania w żywieniu drobiu. Zasady normowania i układania dawek. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Sekcja ptaka- poznanie morfologii ze szczególnym uwzględnieniem układów pokarmowego i rozrodczego. | 1 |
T-L-2 | Wypełnianie karty producenta drobiu i analiza produkcji nieśnej w fermach reprodukcyjnych. Obliczanie podstawowych parametrów mówiących o wydajności nieśnej drobiu. | 1 |
T-L-3 | Ocena jakości jaj. Pomiary podstawowych cech fizycznych jaja kurzego. Ustalanie świeżości jaj na podstawie wyznaczanych indeksów i pomiaru wielkosci komory powietrznej. Wybór jaj do wylęgu i wady w budowie białka i żółtka. | 1 |
T-L-4 | Poznanie zasad budowy aparatów wylęgowych i regulacji warunków inkubacji. Nakład jaj do aparatu wylęgowego, ważenie, dezynfekcja, świetlenia jaj za pomocą ovoskopów. | 1 |
T-L-5 | Układanie dawek żywieniowych dla drobiu młodego i dorosłego. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pochodzenie i udomowienie drobiu. Systematyka ptaków wykorzystywanych gospodarczo. Charakterystyka przodków kury domowej, indyka, kaczki i gęsi | 1 |
T-W-2 | Znaczenie i organizacja produkcji drobiarskiej i jej rozwój na świecie i w kraju. Kierunki użytkowania drobiu wodnego i grzebiącego. | 2 |
T-W-3 | Zasady i technika chowu drobiu w zależności od gatunku i wieku ptaków. Chów ekstensywny, półintesywny i intensywny. Wady i zalety chowu klatkowego. Sposoby alternatywnego utrzymania drobiu. | 2 |
T-W-4 | Specyfika budowy układu rozrodczego samic w powiązaniu z funkcją tworzenia oocytu i wtórnych osłon jajowych. Charakterystyka układu rozrodczego samców ze wskazaniem na najważniejsze różnice w odniesieniu do ssaków. Metody rozmnażania ptaków. Aspekty sztucznego unasienniania. | 2 |
T-W-5 | Użytkowanie nieśne w różnych systemach chowu, neurohormonalna regulacja nieśności, oogeneza, witelogeneza i steroidogeneza, fazy dojrzewania pęcherzyków jajnikowych, czynniki genetyczne i środowiskowe warunkujące wielkość produkcji nieśnej, programy świetlne, mierniiki uzytkowowści nieśnej, analiza krzywej nieśności | 2 |
T-W-6 | Mięsne użytkowanie drobiu- cechy predestynujące do tuczu. Czynniki genetyczne i środowiskowe wpływające na wydajność rzeźną drobiu. Metody subiektywne i obiektywne określające umięśnienie drobiu. Wartość odżywcza mięsa drobiowego i możliwości jej modyfikacji. | 1 |
T-W-7 | Charakterystyka pasz stosowanych w żywieniu drobiu. Dodatki paszowe stosowane w żywieniu drobiu. Sposoby oceny wartości pokarmowej i zapotrzebowania drobiu. Systemy żywienia drobiu. Czyyniki wpłwające na wielkośc dawki żywieniowej. Zalecenia żywieniowe dla kur w zależności od kierunku produkcji i wieku. | 2 |
T-W-8 | Zasady żywienia indyków, kaczek i gęsi. Zapotrzebowanie w okresie wychowu i reprodukcji. Żywienie brojlerów kaczych i młodych indyków rzeźnych. Specyfika żywienia w czasie tuczu młodych gęsi. | 1 |
T-W-9 | Historia i znaczenie sztucznych lęgów. Budowa aparatów wylęgowych. Technika lęgów poszczególnych gatunków ptaków. Lęgi grupowe i indywidualne.Postępowanie z pisklętami. Sposoby seksowania. Szczepienia piskląt. Warunki magazynowania i transportu piskląt na fermę. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie treści programowych zawartych w audytoriach | 4 |
A-A-3 | Pisemne zaliczenie | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | opracowanie raportów z laboratoriów | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 2 |
A-L-4 | Czytanie wskazanego piśmiennictwa | 2 |
A-L-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej | 5 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 3 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie, wykład konwersatoryjny |
M-2 | film |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca- 60 minutowy egzamin pisemy |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności studenta na wykladach i ćwiczeniach |
S-3 | Ocena formująca: kolokwia cząstkowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U9_W01 Student wymienia i charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu. | ZO_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U9_U01 Student potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy i zastosowania optymalnych sposobów utrzymania ptaków. Ocenia jakość jaj i wykonuje analizę rzeźną brojlera kurzego. Oblicza wskaźniki produkcyjne i wylęgowe. Opracowuje dawki żywieniowe dla drobiu. | ZO_2A_U06, ZO_2A_U12, ZO_2A_U14 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U9_K01 Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej i zespołowej | ZO_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U9_W01 Student wymienia i charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić gatunków, typów użytkowych i ras drobiu. Nie zna zasad lokalizacji ferm. Nie ma żadnej wiedzy o jakości surowców drobiarskich oraz wielkości produkcji jaj i mięsa drobiowego w Polsce i na świecie. Nie zna zasad prowadzenia lęgów i racjonalnego żywienia drobiu. |
3,0 | Wymienia gatunki, typy użytkowe i rasy drobiu ale nie potrafi ich opisać. Zna niektóre zasady lokalizacji ferm. W ogólny sposób charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich. Zna podstawy racjonalnego żywienia drobiu. | |
3,5 | Wymienia i podaje ogólną charakterykę gatunków, typów użytkowych i ras drobiu. Zna podstawowe zasady lokalizacji ferm. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu. | |
4,0 | Wymienia i charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich. Zna podtawowe zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu. | |
4,5 | Wymienia i szczegółowo charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu z podziałem na poszczególne gatuynki. Zna zasady lokalizacji ferm i sposoby utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna zasady prowadzenia lęgów. Zna zasady racjonalnego żywienia drobiu. | |
5,0 | Wymienia i szczegółowo charakteryzuje typy użytkowe i rasy drobiu z podziałem na poszczególne gatuynki. Ma szczegółową widzę o zasadach lokalizacji ferm i sposobach utrzymania ptaków z zachowaniem ich dobrostanu. Wnikliwie charakteryzuje czynniki wpływające na jakość surowców drobiarskich oraz wielkość produkcji jaj i mięsa drobiowego. Zna doskonale zasady prowadzenia lęgów. Podaje szczegółowo zasady racjonalnego żywienia drobiu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U9_U01 Student potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy i zastosowania optymalnych sposobów utrzymania ptaków. Ocenia jakość jaj i wykonuje analizę rzeźną brojlera kurzego. Oblicza wskaźniki produkcyjne i wylęgowe. Opracowuje dawki żywieniowe dla drobiu. | 2,0 | Student nie potrafi nawet z wydatną pomocą nauczyciela: - zinterpretować potrzeby prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej - przeprowadzić oceny jakości jaj oraz analizy rzeźnej brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawek żywieniowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu |
3,0 | Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki zywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu | |
3,5 | Student potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie popełniając nieznaczne błędy: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej, - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie, nie popełniając błędów: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej, - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie, nie popełniając błędów: - zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia fermy drobiarskiej, - przeprowadzić ocenę jakości jaj oraz analizę rzeźną brojlera kurzego - obliczyć wskaźniki produkcyjne i wylęgowe - opracować dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków drobiu Student formułuje oceny dotyczące stanu pomieszczeń dla ptaków użytkowych, potrafi ocenić zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U9_K01 Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej i zespołowej | 2,0 | Student przejawia całkowitą bierność na zajęciach |
3,0 | Student wykazuje niewielką aktywność na zajęciach | |
3,5 | Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i niewielką w zespołowej | |
4,0 | Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej | |
4,5 | Student wykazuje znaczącą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej | |
5,0 | Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera zespołu |
Literatura podstawowa
- praca zbiorowa pod redakcją E. Potemkowskiej, Technologia przemysłowej produkcji drobiarskiej, PWRiL, Warszawa, 1983, 83-0900625-X
- praca zbiorowa pod redakcją Ewy Świerczewskiej, Hodowla i użytkowanie drobiu, SGGW, Warszawa, 1993
- E. Świerczewska, M. Stępińska, J. Niemiec, Chów kur, SGGW, Warszawa, 1999
- A. Faruga, J. Jankowski, Indyki- hodowla i Użytkowanie, PWRiL, Warszawa, 1996
- praca zbiorowa pod redakcją T. Krzymowskiego, Fizjologia zwierząt. Wybrane zagadnienia z fizjologii ptaków., PWRiL, Warszawa, 1995
- praca zbiorowa pod redakcją D. Jamroz i A. Potkańskiego, Żywienie Zwierząt i Paszoznawstwo. Podstawy szczegółowego żywienia zwierząt, PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- praca zbiorowa pod redakcją M. Mazurkiewicza, Choroby drobiu, Akademia Rolnicza, Wrocław, 1995
- D.Szczerbińska, D.Majewska, A.Dańczak, Z.Tarasewicz, Emu, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007