Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Zoologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,00,59zaliczenie
laboratoriaL1 12 3,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty i wirki. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Obserwacja przyżyciowa wypławka białego.2
T-L-2Helminty (przywry, tasiemce, nicienie, kolcogłowy) - pasożyty zwierząt i ludzi. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli przywr, tasiemców, nicieni i kolcogłowów (postacie dorosłe i larwalne helmintów). Cykle życiowe wybranych helmintów ze szczególnym uwzględnieniem pasożytujących u zwierząt gospodarskich. Wykonywanie preparatów z wybranych przedstawicieli przywr i tasiemców.2
T-L-3Pierścienice i mięczaki Sprawdzian z ćwiczenia nr 2. Budowa skąposzczetów na przykładzie dżdżownicy ziemnej. Budowa pijawki lekarskiej. Charakterystyka krajowychj mięczaków na przykładzie ślimaka winniczka, szczeżui i skójki. Określanie przynależności systematycznej krajowych mięczaków na podstawie budowy ich muszli2
T-L-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek.2
T-L-5Smoczkouste, ryby płazy i gady. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych2
T-L-6Ptaki i ssaki Film „Przystosowanie ptaków do środowiska". Na wybranych przykładach określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Sekcja ptaka Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających i żyjących na terenach otwartych.2
12
wykłady
T-W-1Zoologia jako nauka. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Początki życia na Ziemi. Filogeneza zwierząt. Podział systematyczny świata zwierząt. Badania naukowe prowadzone w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa.1
T-W-2Zwierzęta bezkręgowe o dwuwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia)1
T-W-3Zwierzęta bezkręgowe o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia), ze szczególnym uwzględnieniem gatunków o znaczeniu gospodarczym2
T-W-4Smoczkouste i ryby - budowa i ekologia; przegląd wybranych rzedów krajowej ichtiofauny2
T-W-5Płazy i gady - charakterystyka wybranych rzędów krajowej fauny1
T-W-6Ptaki i ssaki. Charakterystyka wybranych rzędów krajowej fauny, ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych2
T-W-7Domestykacja. Zmiany morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne odróżniające zwierzęta domowe od ich dzikich przodków. Zwierzęta domowe, gospodarskie, użytkowe, amatorskie i laboratoryjne. Najważniejsze gatunki udomowione i ich przodkowie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie sie do sprawdzianów zaliczających ćwiczenia27
A-L-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia5
A-L-5Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury23
A-L-6Pisemne zaliczenie zajęć3
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematu22
A-W-3Przygotowanie się do sprawdzianów20
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem technik multimedialnych, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu kolejnych działów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B3_W01
Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Poznaje budowę i funkcję różnorodnych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka.
ZO_1A_W01, ZO_1A_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B3_U01
Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny, zwłaszcza tych, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego
ZO_1A_U04, ZO_1A_U08, ZO_1A_U21C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6M-1S-1
ZO_1A_ZO-S-B3_U02
Student WSKAZUJE pasożyty, będące przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań
ZO_1A_U08, ZO_1A_U17C-1T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B3_K01
Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt. Ma poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
ZO_1A_K02, ZO_1A_K03C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B3_W01
Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Poznaje budowę i funkcję różnorodnych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka.
2,0
3,0Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Poznaje budowę i funkcję różnorodnych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B3_U01
Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny, zwłaszcza tych, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego
2,0
3,0Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny, zwłaszcza tych, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S-B3_U02
Student WSKAZUJE pasożyty, będące przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań
2,0
3,0Student powinien umieć wskazać pasożyty, będące przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B3_K01
Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt. Ma poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
2,0
3,0Studenta cechuje postawa szacunku wobec przedstawicieli świata zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1988
  2. Hempel-Zawitkowska J.(red), Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 2007
  3. Jura C., Bezkręgowce., PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988
  2. Moraczewski J. , Riedel W., Sołtyńska M., Umiński T., Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców, PWN, Warszawa, 1980

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty i wirki. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Obserwacja przyżyciowa wypławka białego.2
T-L-2Helminty (przywry, tasiemce, nicienie, kolcogłowy) - pasożyty zwierząt i ludzi. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli przywr, tasiemców, nicieni i kolcogłowów (postacie dorosłe i larwalne helmintów). Cykle życiowe wybranych helmintów ze szczególnym uwzględnieniem pasożytujących u zwierząt gospodarskich. Wykonywanie preparatów z wybranych przedstawicieli przywr i tasiemców.2
T-L-3Pierścienice i mięczaki Sprawdzian z ćwiczenia nr 2. Budowa skąposzczetów na przykładzie dżdżownicy ziemnej. Budowa pijawki lekarskiej. Charakterystyka krajowychj mięczaków na przykładzie ślimaka winniczka, szczeżui i skójki. Określanie przynależności systematycznej krajowych mięczaków na podstawie budowy ich muszli2
T-L-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek.2
T-L-5Smoczkouste, ryby płazy i gady. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych2
T-L-6Ptaki i ssaki Film „Przystosowanie ptaków do środowiska". Na wybranych przykładach określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Sekcja ptaka Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających i żyjących na terenach otwartych.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zoologia jako nauka. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Początki życia na Ziemi. Filogeneza zwierząt. Podział systematyczny świata zwierząt. Badania naukowe prowadzone w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa.1
T-W-2Zwierzęta bezkręgowe o dwuwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia)1
T-W-3Zwierzęta bezkręgowe o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia), ze szczególnym uwzględnieniem gatunków o znaczeniu gospodarczym2
T-W-4Smoczkouste i ryby - budowa i ekologia; przegląd wybranych rzedów krajowej ichtiofauny2
T-W-5Płazy i gady - charakterystyka wybranych rzędów krajowej fauny1
T-W-6Ptaki i ssaki. Charakterystyka wybranych rzędów krajowej fauny, ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych2
T-W-7Domestykacja. Zmiany morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne odróżniające zwierzęta domowe od ich dzikich przodków. Zwierzęta domowe, gospodarskie, użytkowe, amatorskie i laboratoryjne. Najważniejsze gatunki udomowione i ich przodkowie1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie sie do sprawdzianów zaliczających ćwiczenia27
A-L-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia5
A-L-5Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury23
A-L-6Pisemne zaliczenie zajęć3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematu22
A-W-3Przygotowanie się do sprawdzianów20
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-B3_W01Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Poznaje budowę i funkcję różnorodnych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji.
Treści programoweT-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty i wirki. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Obserwacja przyżyciowa wypławka białego.
T-L-2Helminty (przywry, tasiemce, nicienie, kolcogłowy) - pasożyty zwierząt i ludzi. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli przywr, tasiemców, nicieni i kolcogłowów (postacie dorosłe i larwalne helmintów). Cykle życiowe wybranych helmintów ze szczególnym uwzględnieniem pasożytujących u zwierząt gospodarskich. Wykonywanie preparatów z wybranych przedstawicieli przywr i tasiemców.
T-W-4Smoczkouste i ryby - budowa i ekologia; przegląd wybranych rzedów krajowej ichtiofauny
T-W-5Płazy i gady - charakterystyka wybranych rzędów krajowej fauny
T-W-3Zwierzęta bezkręgowe o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia), ze szczególnym uwzględnieniem gatunków o znaczeniu gospodarczym
T-W-2Zwierzęta bezkręgowe o dwuwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia)
T-W-6Ptaki i ssaki. Charakterystyka wybranych rzędów krajowej fauny, ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych
T-W-1Zoologia jako nauka. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Początki życia na Ziemi. Filogeneza zwierząt. Podział systematyczny świata zwierząt. Badania naukowe prowadzone w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa.
T-W-7Domestykacja. Zmiany morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne odróżniające zwierzęta domowe od ich dzikich przodków. Zwierzęta domowe, gospodarskie, użytkowe, amatorskie i laboratoryjne. Najważniejsze gatunki udomowione i ich przodkowie
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem technik multimedialnych, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu kolejnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Poznaje budowę i funkcję różnorodnych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-B3_U01Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny, zwłaszcza tych, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
ZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji.
Treści programoweT-W-4Smoczkouste i ryby - budowa i ekologia; przegląd wybranych rzedów krajowej ichtiofauny
T-W-5Płazy i gady - charakterystyka wybranych rzędów krajowej fauny
T-W-3Zwierzęta bezkręgowe o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia), ze szczególnym uwzględnieniem gatunków o znaczeniu gospodarczym
T-W-6Ptaki i ssaki. Charakterystyka wybranych rzędów krajowej fauny, ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem technik multimedialnych, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu kolejnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny, zwłaszcza tych, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-B3_U02Student WSKAZUJE pasożyty, będące przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji.
Treści programoweT-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty i wirki. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Obserwacja przyżyciowa wypławka białego.
T-L-2Helminty (przywry, tasiemce, nicienie, kolcogłowy) - pasożyty zwierząt i ludzi. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli przywr, tasiemców, nicieni i kolcogłowów (postacie dorosłe i larwalne helmintów). Cykle życiowe wybranych helmintów ze szczególnym uwzględnieniem pasożytujących u zwierząt gospodarskich. Wykonywanie preparatów z wybranych przedstawicieli przywr i tasiemców.
T-W-3Zwierzęta bezkręgowe o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia), ze szczególnym uwzględnieniem gatunków o znaczeniu gospodarczym
T-W-2Zwierzęta bezkręgowe o dwuwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia)
T-W-1Zoologia jako nauka. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Początki życia na Ziemi. Filogeneza zwierząt. Podział systematyczny świata zwierząt. Badania naukowe prowadzone w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem technik multimedialnych, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu kolejnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student powinien umieć wskazać pasożyty, będące przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-B3_K01Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt. Ma poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji.
Treści programoweT-L-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek.
T-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty i wirki. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Obserwacja przyżyciowa wypławka białego.
T-L-3Pierścienice i mięczaki Sprawdzian z ćwiczenia nr 2. Budowa skąposzczetów na przykładzie dżdżownicy ziemnej. Budowa pijawki lekarskiej. Charakterystyka krajowychj mięczaków na przykładzie ślimaka winniczka, szczeżui i skójki. Określanie przynależności systematycznej krajowych mięczaków na podstawie budowy ich muszli
T-L-2Helminty (przywry, tasiemce, nicienie, kolcogłowy) - pasożyty zwierząt i ludzi. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli przywr, tasiemców, nicieni i kolcogłowów (postacie dorosłe i larwalne helmintów). Cykle życiowe wybranych helmintów ze szczególnym uwzględnieniem pasożytujących u zwierząt gospodarskich. Wykonywanie preparatów z wybranych przedstawicieli przywr i tasiemców.
T-L-5Smoczkouste, ryby płazy i gady. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych
T-L-6Ptaki i ssaki Film „Przystosowanie ptaków do środowiska". Na wybranych przykładach określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Sekcja ptaka Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających i żyjących na terenach otwartych.
T-W-4Smoczkouste i ryby - budowa i ekologia; przegląd wybranych rzedów krajowej ichtiofauny
T-W-5Płazy i gady - charakterystyka wybranych rzędów krajowej fauny
T-W-3Zwierzęta bezkręgowe o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia), ze szczególnym uwzględnieniem gatunków o znaczeniu gospodarczym
T-W-2Zwierzęta bezkręgowe o dwuwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia)
T-W-6Ptaki i ssaki. Charakterystyka wybranych rzędów krajowej fauny, ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych
T-W-1Zoologia jako nauka. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Początki życia na Ziemi. Filogeneza zwierząt. Podział systematyczny świata zwierząt. Badania naukowe prowadzone w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa.
T-W-7Domestykacja. Zmiany morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne odróżniające zwierzęta domowe od ich dzikich przodków. Zwierzęta domowe, gospodarskie, użytkowe, amatorskie i laboratoryjne. Najważniejsze gatunki udomowione i ich przodkowie
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem technik multimedialnych, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu kolejnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studenta cechuje postawa szacunku wobec przedstawicieli świata zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0