Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Profilaktyka weterynaryjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Profilaktyka weterynaryjna
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu fizjologii i anatomii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki środowiska hodowlanego oddziałujące na stan zdrowia zwierząt2
T-A-2Profilaktyka wybranych chorób zwierząt. Przykłady programów profilaktycznych4
T-A-3Sposoby ochrony zwierząt przed infekcjami wewnętrznymi i zewnętrznymi w fermach2
T-A-4Zapobieganie zatruciom zwierząt związkami chemicznymi pochodzenie naturalnego i antropogenicznego2
T-A-5Ćwiczenia projektowe – programy profilaktyczne dla wybranych gatunków zwierząt4
T-A-6Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Rola i znaczenie optymalizacji środowiska hodowlanego. Wpływ warunków utrzymania na zdrowie zwierząt. Objawy choroby. Pielęgnowanie zwierząt chorych.2
T-W-2Zasady sporządzania preliminarza szczepień i ich przeprowadzanie. Szczepionki dla zwierząt gospodarskich i zasady ich stosowania. Program szczepień profilaktycznych u zwierząt gospodarskich.2
T-W-3Ochrona zdrowia bydła. Podatność bydła na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach bydła mlecznego i mięsnego. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia bydła i innych przeżuwaczy.2
T-W-4Zespół nadmiernej mobilizacji tłuszczu u krów (ZNMT). Etiologia i patogeneza. Leczenie i zapobieganie.2
T-W-5Ochrona zdrowia świń. Podatność świń na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach trzody chlewnej. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia świń.2
T-W-6Ochrona zdrowia lisów, norek, nutrii i królików. Zasady prewencji i profilaktyki ogólnej.2
T-W-7Wybrane choroby pierwszego okresu życia cieląt, prosiąt, jagniąt oraz źrebiąt.2
T-W-8Zasady sprowadzania nowych zwierząt do fermy (niezbędna dokumentacja).1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury15
A-A-3przygotowanie się do zajęć projektowych15
A-A-4przygotowanie się do zaliczenia8
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Pisemne zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się studenta do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena referatu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-S1-O111_W01
Zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W14C-1T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-S1-O111_U01
Potrafi ocenić programy profilaktyczne i wybrać najbardziej optymalny
ZO_1A_U01, ZO_1A_U03C-1T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-S1-O111_K01
Potrafi wykorzystrywać informacje z literatury oraz dostępnych baz danych
ZO_1A_K06C-1T-A-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-S1-O111_W01
Zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-S1-O111_U01
Potrafi ocenić programy profilaktyczne i wybrać najbardziej optymalny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-S1-O111_K01
Potrafi wykorzystrywać informacje z literatury oraz dostępnych baz danych
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Pawłowski Z., Stefaniak J., Parazytologia kliniczna w ujęciu wielodyscyplinarnym, PWN, Warszawa, 2004
  2. Mcewen J., Glocer-Hill J., Choroby koni i ich leczenie, Wydawnictwo Muza, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Baumgartner W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Wydawnictwo: Elsevier Urban & Partner, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki środowiska hodowlanego oddziałujące na stan zdrowia zwierząt2
T-A-2Profilaktyka wybranych chorób zwierząt. Przykłady programów profilaktycznych4
T-A-3Sposoby ochrony zwierząt przed infekcjami wewnętrznymi i zewnętrznymi w fermach2
T-A-4Zapobieganie zatruciom zwierząt związkami chemicznymi pochodzenie naturalnego i antropogenicznego2
T-A-5Ćwiczenia projektowe – programy profilaktyczne dla wybranych gatunków zwierząt4
T-A-6Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i znaczenie optymalizacji środowiska hodowlanego. Wpływ warunków utrzymania na zdrowie zwierząt. Objawy choroby. Pielęgnowanie zwierząt chorych.2
T-W-2Zasady sporządzania preliminarza szczepień i ich przeprowadzanie. Szczepionki dla zwierząt gospodarskich i zasady ich stosowania. Program szczepień profilaktycznych u zwierząt gospodarskich.2
T-W-3Ochrona zdrowia bydła. Podatność bydła na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach bydła mlecznego i mięsnego. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia bydła i innych przeżuwaczy.2
T-W-4Zespół nadmiernej mobilizacji tłuszczu u krów (ZNMT). Etiologia i patogeneza. Leczenie i zapobieganie.2
T-W-5Ochrona zdrowia świń. Podatność świń na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach trzody chlewnej. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia świń.2
T-W-6Ochrona zdrowia lisów, norek, nutrii i królików. Zasady prewencji i profilaktyki ogólnej.2
T-W-7Wybrane choroby pierwszego okresu życia cieląt, prosiąt, jagniąt oraz źrebiąt.2
T-W-8Zasady sprowadzania nowych zwierząt do fermy (niezbędna dokumentacja).1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury15
A-A-3przygotowanie się do zajęć projektowych15
A-A-4przygotowanie się do zaliczenia8
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Pisemne zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się studenta do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-S1-O111_W01Zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt
Treści programoweT-A-4Zapobieganie zatruciom zwierząt związkami chemicznymi pochodzenie naturalnego i antropogenicznego
T-A-2Profilaktyka wybranych chorób zwierząt. Przykłady programów profilaktycznych
T-A-3Sposoby ochrony zwierząt przed infekcjami wewnętrznymi i zewnętrznymi w fermach
T-A-1Czynniki środowiska hodowlanego oddziałujące na stan zdrowia zwierząt
T-A-5Ćwiczenia projektowe – programy profilaktyczne dla wybranych gatunków zwierząt
T-W-5Ochrona zdrowia świń. Podatność świń na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach trzody chlewnej. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia świń.
T-W-7Wybrane choroby pierwszego okresu życia cieląt, prosiąt, jagniąt oraz źrebiąt.
T-W-6Ochrona zdrowia lisów, norek, nutrii i królików. Zasady prewencji i profilaktyki ogólnej.
T-W-1Rola i znaczenie optymalizacji środowiska hodowlanego. Wpływ warunków utrzymania na zdrowie zwierząt. Objawy choroby. Pielęgnowanie zwierząt chorych.
T-W-3Ochrona zdrowia bydła. Podatność bydła na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach bydła mlecznego i mięsnego. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia bydła i innych przeżuwaczy.
T-W-8Zasady sprowadzania nowych zwierząt do fermy (niezbędna dokumentacja).
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-S1-O111_U01Potrafi ocenić programy profilaktyczne i wybrać najbardziej optymalny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U03Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego opracowania materiałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt
Treści programoweT-A-4Zapobieganie zatruciom zwierząt związkami chemicznymi pochodzenie naturalnego i antropogenicznego
T-A-2Profilaktyka wybranych chorób zwierząt. Przykłady programów profilaktycznych
T-A-3Sposoby ochrony zwierząt przed infekcjami wewnętrznymi i zewnętrznymi w fermach
T-A-1Czynniki środowiska hodowlanego oddziałujące na stan zdrowia zwierząt
T-A-5Ćwiczenia projektowe – programy profilaktyczne dla wybranych gatunków zwierząt
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena referatu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-S1-O111_K01Potrafi wykorzystrywać informacje z literatury oraz dostępnych baz danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt
Treści programoweT-A-5Ćwiczenia projektowe – programy profilaktyczne dla wybranych gatunków zwierząt
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.