Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt
Sylabus przedmiotu Anatomia zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Anatomia zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Kubasiewicz <Leslaw.Kubasiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu morfologii zwierząt na poziomie kształcenia szkoły sredniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową anatomiczną układów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie i prezentacja tkanek zwierząt przy użyciu mikroskopu: nabłonkowej (nabłonek płaski,sześcienny, cylindryczny); gruczołowej; łącznej i podporowej (łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew); mięśniowej (poprzecznie prążkowana, gładka, mięśnia sercowego). | 6 |
T-L-2 | Skóra i jej wytwory: warstwy naskórka, skóra właściwa; tkanka podskórna; unaczynienie i unerwienie skóry. Powstawanie i budowa włosa (obraz mikroskopowy), jego wymiana, unaczynienie i unerwienie. Gruczoły skóry: potowe, zapachowe, łojowe i specyficzne u zwierząt, w tym u psa. Budowa gruczołu mlekowego nieczynnego i w okresie laktacji. Kopyto, pazury, racice, pochwy rogowe i rogi, pióra ptaka. | 4 |
T-L-3 | Narządy zmysłów. Narząd przedsionkowo-ślimakowy (narząd statyczno-słuchowy), narząd wzroku, narzad czucia, narząd smaku, narząd powonienia. Charakterystyka budowy ukadu oddechowego zwierząt domowych drogi oddechowe: jama nosowa, krtań, tchawica - rozwój i budowa. Narządy oddechowe - płuca, oskrzela i oskrzeliki. | 4 |
T-L-4 | Układ nerwowy - podział na ośrodkowy, obwodowy, autonomiczny, opony mózgowe i opony rdzenia. Elementy układu nerwowego: mózgowie i rdzeń kręgowy, układ współczulny i przywspółczulny, włókna somatomotoryczne i wegetacyjne, eksteroreceptywne i interoreceptywne; pojęcia istota szara i istota biała, części mózgowia i koordynacja funkcji życiowych orgaznizmu, nerwy czaszkowe i nerwy rdzeniowe. Charakterystyka budowy aparatu moczowego oraz omówienie typów nerek zwierząt domowych - preparaty. | 3 |
T-L-5 | Układ krążenia. Naczynia krwionośne: włosowate, tętnicze, żylne - rozwój budowa i występowanie. Budowa serca; główne naczynia krwionośne organizmu - rodzaje i przebieg. | 3 |
T-L-6 | Klasyfikacja kości: długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki. Rozróżnianie poszczególnych kośći, wskazanie ich na szkielecie oraz przedstawienie różnic między odcinkiem obwodowym przednim i tylnym części wolnej kończyny piersiowej i kończyny miednicznej u zwierząt nieparzystokopytnych, parzystokopytnych i psa. Układ mięśniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej. | 3 |
T-L-7 | Omówienie charakterystycznych kości czaszki trzewnej i mózgowej zwierząt gatunków roślinożernych i mięsożernych; budowa żuchwy i aparatu gnykowego; różnice gatunkowe między szkieletem głowy konia, krowy i psa. | 3 |
T-L-8 | Typy morfologiczne czaszek. Pomiary kraniometryczne szkieletu głowy różnych gatunków zwierząt domowych. | 3 |
T-L-9 | Budowa kręgów, rodzaje połączeń kostnych. Omówienie oraz wskaznie poszczególnych kości na szkielecie. Punkty pomiarowe na szkielecie. Pomiary szkieletów i obliczanie indeksów. | 3 |
T-L-10 | Układ pokarmowy. Jama ustna - język, zęby zwierząt roślinożernych i mięsożernych, przełyk, typy żołądków - jednokomorowy prosty i jednokomorowy złożony, żołądek wielokomorowy, jelita, duże gruczoły przewodu pokarmowego - wąrtoba i trzustka. | 3 |
35 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała; ogólne zagadnienia z zakresu osteologii, miologii i syndesmologii, histologii i embriologii - listki zarodkowe i błony płodowe. | 2 |
T-W-2 | Układ naczyniowy krwionośny - powstawanie, rodzaje i przebieg naczyń. Gruczoły dokrewne. | 2 |
T-W-3 | Układ naczyniowy limfatyczny - narządy i naczynia. | 2 |
T-W-4 | Typy krążenia - zarodkowe, płodowe (łożyskowe) i popłodowe; wielkie (aortowe), małe (płucne), wątrobowe, nerkowe, śledzionowe. | 2 |
T-W-5 | Układ oddechowy. Układ rozrodczy samca i samicy. Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Zjawisko bariery łożyskowej. | 4 |
T-W-6 | Gruczoły dokrewne: tarczyca i przytarczyce, przysadka, szyszynka, nadnercza. | 2 |
T-W-7 | Układ pokarmowy - porównanie między gatunkami zwierząt domowych. Duże gruczoły przewodu pokarmowego. | 2 |
T-W-8 | Układ wydalniczy. Budowa i różnice gatunkowe. | 2 |
T-W-9 | Elementy anatomii ptaka. Morfologiczne i anatomiczne cechy organizmu ptaków wskazujące na ich przystosowanie do lotu. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach. | 35 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie treści ćwiczeń. | 30 |
A-L-3 | Uzupełnianie wiadomości przy wykorzystaniu wskazanej literatury. | 25 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń | 17 |
A-L-5 | Konsultacje | 10 |
A-L-6 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 3 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie treści przedstawionych podczas wykładów. | 13 |
A-W-3 | Uzupełnianie wiadomości przy wykorzystaniu wskazanej literatury | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-5 | Konsultacje | 5 |
A-W-6 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne. |
M-2 | Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organiźmie zwierząt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B8_W01 Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią zwierząt domowych | ZO_1A_W04, ZO_1A_W05 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-5, T-L-10, T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B8_U01 Umie wymienic układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne u gatunków zwierząt domowych | ZO_1A_U07, ZO_1A_U17 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-5, T-L-10, T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B8_K01 Potrafi w podstawowy sposób wykorzystac zdobytą wiedzę w omawianiu funkcji narządów wewnętrznych zwierząt domowych. | ZO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-5, T-L-10, T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B8_W01 Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią zwierząt domowych | 2,0 | nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu morfologii i anatomii zwierząt |
3,0 | zna i definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu budowy anatomicznej układów | |
3,5 | zna i definiuje budowę anatomiczną z topograficznym opisem i lokalizacją narządów | |
4,0 | rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów | |
4,5 | rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania | |
5,0 | rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B8_U01 Umie wymienic układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne u gatunków zwierząt domowych | 2,0 | nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu anatomii |
3,0 | zna i definiuje podstawowe zagadnień z zakresu anatomii | |
3,5 | zna i potrafi wymienić układy narządów i poszczególne narządy | |
4,0 | potrafi przeprowadzić preparatykę anatomiczną określonych narządów | |
4,5 | potrafi omówić makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania | |
5,0 | potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B8_K01 Potrafi w podstawowy sposób wykorzystac zdobytą wiedzę w omawianiu funkcji narządów wewnętrznych zwierząt domowych. | 2,0 | brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy |
3,0 | zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność jej przekazania | |
3,5 | otwartość na przekazanie nabytej wiedzy | |
4,0 | świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy | |
4,5 | otwartość, kreatywność i postępowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki | |
5,0 | aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności |
Literatura podstawowa
- Przespolewska H., Kobryń H., Szara T., Bartyzel J. B., Zarys anatomii zwierząt domowych, Wieś Jutra, Warszawa, 2005
- Kubasiewicz M., Zarys anatomii zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Konig H. E., Liebich H.G., Anatomia zwierząt domowych, Galaktyka, Łódź, 2006, 1
- Krysiak K., Anatomia zwierząt. Aparat ruchowy, tom 1, PWN, Warszawa, 1975
- Krysiak K., Świerżyński K., Anatomia zwierząt. Narządy wewnętrzne i układ krążenia, tom 2, PWN, 1983