Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Alternatywne metody wykorzystania świń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Alternatywne metody wykorzystania świń
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>, Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstawy fizjologii, genetyki i technologii produkcji trzody chlewnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wieloma kierunkami wykorzystania świń, szczególnie w leczeniu ludzi oraz naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijanie u studentów zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kierunki użytkowania świń. Rasy świń wykorzystywane w badaniach.3
T-A-2Pokaz filmów związanych z pochodzeniem i etologią świń.2
T-A-3Rozwiązania technologiczne biogazowni rolniczych.2
T-A-4Parametry anatomiczne i fizjologiczne świni a człowieka.2
T-A-5Ograniczenia współczesnej transplantologii i historia ksenotransplantacji.2
T-A-6Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryje uwarunkowania produkcji swiń na potrzeby ksenotransplantacji.2
T-A-7Ksenotransplantacja – kwestie etyczne, społeczne, prawne i religijne.2
15
wykłady
T-W-1Świnie – historia i wierzenia. Etologia świń.2
T-W-2Kierunki modyfikowania wartości odżywczej mięsa wieprzowego (modyfikowanie zawartości składników prozdrowotnych, niepożądane i toksyczne składniki w mięsie wieprzowym).2
T-W-3Wykorzystanie gnojowicy świńskiej do produkcji biogazu rolniczego (procesy pozyskiwania biogazu, energetyczne wykorzystanie biogazu w Polscena tle krajów UE).2
T-W-4Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń.2
T-W-5Świnie jako dawcy organów do ksenotransplantacji. Główne kierunki i cele transgenezy świń.3
T-W-6Świnie jako modele chorób człowieka.2
T-W-7Podstawy klonowania świń.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studentów na ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne studiowanie i przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.11
A-A-3Konsultacje3
A-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Udział studentów w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie i przygotowanie do zaliczenia wykładów.11
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna.
M-3Krótkie filmy tematyczne i pokaz slajdów.
M-4Dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O11.2_W01
Student objaśnia zachowanie świń, zna metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz tłumaczy podstawowe metody wykorzystania świń w leczeniu oraz do produkcji biogazu rolniczego.
ZO_1A_W10C-1T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O11.2_U01
Student posiada umiejętność związaną z modyfikacją wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz dostrzega możliwość wykorzystania świń w wielu kierunkach.
ZO_1A_U09, ZO_1A_U17C-1T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-W-6, T-W-4, T-W-5M-2, M-1, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O11.2_K01
Student nabędzie orientacji z zakresu wykorzystania świń w wielu kierunach, zgodnie z podstawowymi zasadami etyki.
ZO_1A_K02C-1T-A-7, T-W-4M-2, M-1, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O11.2_W01
Student objaśnia zachowanie świń, zna metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz tłumaczy podstawowe metody wykorzystania świń w leczeniu oraz do produkcji biogazu rolniczego.
2,0Student nie zna etologii świń i metod modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz nie potrafi opisać wykorzystania świń do produkcji nośników energii, w medycynie i farmacji.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym etologię świń i metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz potrafi opisać chociaż jeden z omawianych kierunków wykorzystania świń.
3,5Student zna w stopniu dostatecznym etologię świń i metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz opisuje w stopniu dostatecznym omawiane kierunki wykorzystania świń.
4,0Student zna w stopniu dobrym etologię świń i metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz opisuje w stopniu dobrym omawiane kierunki wykorzystania świń.
4,5Student zna w stopniu dobrym etologię świń i metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz opisuje w stopniu dobrym omawiane kierunki wykorzystania świń i bierze udział w dyskusji.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym etologię świń i metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz bardzo dobrze opisuje omawiane kierunki wykorzystania świń i aktywnie uczestniczy w dyskusji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O11.2_U01
Student posiada umiejętność związaną z modyfikacją wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz dostrzega możliwość wykorzystania świń w wielu kierunkach.
2,0Student nie umie logicznie interpretować podstawowych zagadnień związanych z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach
3,0Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia związane z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach
3,5Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia związane z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach i potrafi je ocenić
4,0Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia związane z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach i potrafi je ocenić
4,5Student interpretuje poprawnie zagadnienia związane z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach i potrafi je ocenić, bierze udział w dyskusji.
5,0Student interpretuje poprawniw zagadnienia związane z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach i potrafi je ocenić, bierze udział w dyskusji, umie korzystać z literatury

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O11.2_K01
Student nabędzie orientacji z zakresu wykorzystania świń w wielu kierunach, zgodnie z podstawowymi zasadami etyki.
2,0Student nie dba o pogłębianie świadomości
3,0Student dba o pogłębianie świadomości w stopniu dostatecznym
3,5Student dba o pogłębianie swiadomości, jest otwarty na poszerzanie wiedzy w stopniu dostatecznym
4,0Student dba o pogłębianie swiadomości i jest w pełni otwarty na poszerzanie wiedzy
4,5Student dba o pogłębianie swiadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy, swiadomy relacji funkcjonujących organizmów
5,0Student dba o pogłębianie swiadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy, swiadomy relacji funkcjonujących organizmów, kreatywny

Literatura podstawowa

  1. Smorąg Z., Biotechnologiczne i medyczne podstawy ksenotransplantacji, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań, 2006
  2. Kosowska B., Zwolińska-Bartczak I., Zarys historii zootechnik, AR, Wrocław, 1999
  3. Radomska M.J., Knothe A.M., Podstawy zootechniki, PWN, Warszawa, 1990
  4. Przyłucka J., Przeglad Hodowlany – czasopismo popularno-naukowe PTZ., Organ PTZ, Warszawa, 2012, Miesięcznik

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kierunki użytkowania świń. Rasy świń wykorzystywane w badaniach.3
T-A-2Pokaz filmów związanych z pochodzeniem i etologią świń.2
T-A-3Rozwiązania technologiczne biogazowni rolniczych.2
T-A-4Parametry anatomiczne i fizjologiczne świni a człowieka.2
T-A-5Ograniczenia współczesnej transplantologii i historia ksenotransplantacji.2
T-A-6Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryje uwarunkowania produkcji swiń na potrzeby ksenotransplantacji.2
T-A-7Ksenotransplantacja – kwestie etyczne, społeczne, prawne i religijne.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Świnie – historia i wierzenia. Etologia świń.2
T-W-2Kierunki modyfikowania wartości odżywczej mięsa wieprzowego (modyfikowanie zawartości składników prozdrowotnych, niepożądane i toksyczne składniki w mięsie wieprzowym).2
T-W-3Wykorzystanie gnojowicy świńskiej do produkcji biogazu rolniczego (procesy pozyskiwania biogazu, energetyczne wykorzystanie biogazu w Polscena tle krajów UE).2
T-W-4Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń.2
T-W-5Świnie jako dawcy organów do ksenotransplantacji. Główne kierunki i cele transgenezy świń.3
T-W-6Świnie jako modele chorób człowieka.2
T-W-7Podstawy klonowania świń.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studentów na ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne studiowanie i przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.11
A-A-3Konsultacje3
A-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studentów w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie i przygotowanie do zaliczenia wykładów.11
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O11.2_W01Student objaśnia zachowanie świń, zna metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz tłumaczy podstawowe metody wykorzystania świń w leczeniu oraz do produkcji biogazu rolniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wieloma kierunkami wykorzystania świń, szczególnie w leczeniu ludzi oraz naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijanie u studentów zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.
Treści programoweT-A-2Pokaz filmów związanych z pochodzeniem i etologią świń.
T-A-6Hodowlane, organizacyjne oraz sanitarno-weterynaryje uwarunkowania produkcji swiń na potrzeby ksenotransplantacji.
T-A-1Kierunki użytkowania świń. Rasy świń wykorzystywane w badaniach.
T-W-7Podstawy klonowania świń.
T-W-6Świnie jako modele chorób człowieka.
T-W-1Świnie – historia i wierzenia. Etologia świń.
T-W-2Kierunki modyfikowania wartości odżywczej mięsa wieprzowego (modyfikowanie zawartości składników prozdrowotnych, niepożądane i toksyczne składniki w mięsie wieprzowym).
T-W-3Wykorzystanie gnojowicy świńskiej do produkcji biogazu rolniczego (procesy pozyskiwania biogazu, energetyczne wykorzystanie biogazu w Polscena tle krajów UE).
T-W-4Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń.
T-W-5Świnie jako dawcy organów do ksenotransplantacji. Główne kierunki i cele transgenezy świń.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Krótkie filmy tematyczne i pokaz slajdów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna etologii świń i metod modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz nie potrafi opisać wykorzystania świń do produkcji nośników energii, w medycynie i farmacji.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym etologię świń i metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz potrafi opisać chociaż jeden z omawianych kierunków wykorzystania świń.
3,5Student zna w stopniu dostatecznym etologię świń i metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz opisuje w stopniu dostatecznym omawiane kierunki wykorzystania świń.
4,0Student zna w stopniu dobrym etologię świń i metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz opisuje w stopniu dobrym omawiane kierunki wykorzystania świń.
4,5Student zna w stopniu dobrym etologię świń i metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz opisuje w stopniu dobrym omawiane kierunki wykorzystania świń i bierze udział w dyskusji.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym etologię świń i metody modyfikacji wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz bardzo dobrze opisuje omawiane kierunki wykorzystania świń i aktywnie uczestniczy w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O11.2_U01Student posiada umiejętność związaną z modyfikacją wieprzowiny pod względem dietetycznym i zdrowotnym oraz dostrzega możliwość wykorzystania świń w wielu kierunkach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wieloma kierunkami wykorzystania świń, szczególnie w leczeniu ludzi oraz naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijanie u studentów zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.
Treści programoweT-A-3Rozwiązania technologiczne biogazowni rolniczych.
T-A-5Ograniczenia współczesnej transplantologii i historia ksenotransplantacji.
T-A-4Parametry anatomiczne i fizjologiczne świni a człowieka.
T-W-6Świnie jako modele chorób człowieka.
T-W-4Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń.
T-W-5Świnie jako dawcy organów do ksenotransplantacji. Główne kierunki i cele transgenezy świń.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna.
M-1Wykład informacyjny.
M-4Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie logicznie interpretować podstawowych zagadnień związanych z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach
3,0Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia związane z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach
3,5Student interpretuje poprawnie tylko niektóre zagadnienia związane z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach i potrafi je ocenić
4,0Student interpretuje poprawnie podstawowe zagadnienia związane z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach i potrafi je ocenić
4,5Student interpretuje poprawnie zagadnienia związane z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach i potrafi je ocenić, bierze udział w dyskusji.
5,0Student interpretuje poprawniw zagadnienia związane z modyfikacją wieprzowiny i wykorzystaniem swiń w badaniach i potrafi je ocenić, bierze udział w dyskusji, umie korzystać z literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O11.2_K01Student nabędzie orientacji z zakresu wykorzystania świń w wielu kierunach, zgodnie z podstawowymi zasadami etyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wieloma kierunkami wykorzystania świń, szczególnie w leczeniu ludzi oraz naukach pokrewnych wykorzystujących te zwierzęta. Rozwijanie u studentów zdolności do dyskusji i oceny ksenotransplantacji z punktu widzenia etycznego, prawnego i religijnego.
Treści programoweT-A-7Ksenotransplantacja – kwestie etyczne, społeczne, prawne i religijne.
T-W-4Możliwości terapeutyczne związane z wykorzystaniem świń.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna.
M-1Wykład informacyjny.
M-4Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dba o pogłębianie świadomości
3,0Student dba o pogłębianie świadomości w stopniu dostatecznym
3,5Student dba o pogłębianie swiadomości, jest otwarty na poszerzanie wiedzy w stopniu dostatecznym
4,0Student dba o pogłębianie swiadomości i jest w pełni otwarty na poszerzanie wiedzy
4,5Student dba o pogłębianie swiadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy, swiadomy relacji funkcjonujących organizmów
5,0Student dba o pogłębianie swiadomości i jest otwarty na poszerzanie wiedzy, swiadomy relacji funkcjonujących organizmów, kreatywny