Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Chów i hodowla trzody chlewnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chów i hodowla trzody chlewnej | ||
Specjalność | Hodowla i użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>, Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu genetyki, fizjologii i żywienia zwierząt oraz paszoznawstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom gruntownej wiedzy z zakresu chowu i hodowli swiń. W ramach przedmiotu studenci poznają cechy związane z użytkowaniem świń, charakterystykę ras świń hodowanych w kraju, formy organizacyjne produkcji świń, metody oceny oraz doskonalenia cech użytkowych świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego (hybrydyzacja), systemy utrzymania oraz zasady i praktyczne aspekty żywienia różnych grup produkcyjnych trzody chlewnej. Rozwjanie umiejętności programowania w zakresie organizacji technologii produkcji na fermach świń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Samodzielne obliczanie i interpretacja wyników, pod kierunkiem prowadzącego zajęcia, dotyczących wskaźników intensywności produkcji, produkcji obornika oraz nawożenia gruntów ornych, pogłowia świń potrzebnego do wyżywienia ludności | 3 |
T-L-2 | Wykonanie harmonogramu produkcji chlewni o dowolnej wielkości, prowadzonej systemem taśmowym lub cyklicznym oraz powierzchni chlewni, płyty gnojowej, zbiornika na gnojówkę, zapotrzebowania na paszę i wodę oraz niezbędną powierzchnię gruntów ornych stanowiących bazę paszową dla stada. | 6 |
T-L-3 | Programowanie produkcji stada świń w gospodarstwach wielkotowarowych. Opracowanie struktury stada oraz wyliczenie potrzebnej liczby oddziałów i stanowisk w poszczególnych fazach produkcji wszystkich sektorów fermy. | 8 |
T-L-4 | Opracowanie cyklu produkcyjnego fermy wielkotowarowej realizującej dwetapowe krzyżowanie towarowe i zabezpieczającej remont stada podstawowego loch własnym materiałem | 3 |
T-L-5 | Obliczanie wymaganej pojemności zbiornika na gnojowicę oraz niezbędnej powierzchni gruntów ornych dla jej zagospodarowania | 3 |
T-L-6 | Podsumowanie nabytych umiejętności dotyczących opracowania struktury stada w gospodarstwach drobnotowarowych i fermach wielkotowarowych. Interpretacja wyników wykonanego projeku pod kierunkiem prowadzącego zajęcia. | 3 |
T-L-7 | Praktyczne aspekty żywienia świń. Określanie norm żywienowych dla młodzieży hodowlanej oraz układanie dawek pokarmowych dla tych zwierząt. | 8 |
T-L-8 | Określanie norm żywienowych loch i knuróworaz układanie dawek pokarmowych dla tych zwierząt | 6 |
T-L-9 | Obliczanie wartości odżywczej białka ułożonych dawek oraz ich kosztów. Interpretacja uzyskanych wyników pod kierunkiem prowadzącego zajęcia. | 6 |
T-L-10 | Ocena użytkowości rozpłodowej oraz obliczanie dni tuczu, średniego tempa wzrostu tempa wzrostu oraz zużytej paszy w podanych stadach świń. | 3 |
T-L-11 | Analiza wyników cech użytkowych świń stad zarodowych w Polsce, na przestrzeni wielu lat. | 1 |
50 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Produkcja świń w Polsce na tle krajów UE i świata. Znaczenie gospodarcze i cechy związane z użytkowaniem i zachowaniem świń. | 4 |
T-W-2 | Pochodzenie świni domowej, typy użytkowe oraz rasy świń hodowane w Polsce. | 6 |
T-W-3 | Organizacyjne formy produkcji. Organizacja hodowli i chowu świń. | 3 |
T-W-4 | Krzyżowanie towarowe świń. | 3 |
T-W-5 | Cechy użytkowości rozpłodowej, tucznej i rzeźnej świń. | 6 |
T-W-6 | Zasady żywienia i utrzymania młodzieży hodowlanej, loch oraz knurów. | 6 |
T-W-7 | Organizacja rozrodu świń w gospodarstwach wielko- i drobnotowarowych. | 3 |
T-W-8 | Wychów prosiąt. | 5 |
T-W-9 | Kierunki pracy hodowlanej w stadach zarodowych świń w Polsce. | 4 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach | 50 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 40 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 31 |
A-L-4 | Konsultacje | 10 |
A-L-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 4 |
135 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studentów w wykładach | 40 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu z wykładów | 13 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
A-W-5 | Egzamin, pisemne zaliczenie | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Filmy tematyczne |
M-6 | Objaśnienia wykonania zadań na ćwiczeniach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów |
S-2 | Ocena formująca: ocena po zakończeniu kolejnych ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej |
S-4 | Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D2_W01 W zakresie wiedzy student zna i objaśnia cechy związane z użytkowaniem świń, metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, praktyczne aspekty żywienia oraz zasady programowania produkcji stada świń. | ZO_1A_W10, ZO_1A_W12 | — | — | C-1 | T-L-10, T-L-9, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-6 | M-5, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D2_U01 W zakresie umiejętości student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne ferm świń oraz interpretować wyniki oceny cech użytkowych świń i ich wykorzystanie. | ZO_1A_U15, ZO_1A_U17 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-10, T-L-1, T-L-9, T-L-2 | M-3, M-4, M-6, M-2 | S-2, S-3 |
ZO_1A_ZO-S-D2_U02 Student rozwija umiejętności układania dawek pokarmowych z obliczaniem wartości odżywczej białka dawki, dla poszczególnych grup produkcyjnych świń, ze szczególnym uwzględnieniem stada podstawowego i młodzieży hodowlanej. | ZO_1A_U16 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-8 | M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D2_K01 Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zepołu | ZO_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-10, T-L-1, T-L-9, T-L-2 | M-3, M-4 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D2_W01 W zakresie wiedzy student zna i objaśnia cechy związane z użytkowaniem świń, metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, praktyczne aspekty żywienia oraz zasady programowania produkcji stada świń. | 2,0 | Student nie zna i nie potrafi objaśnić cech związanych z użytkowaniem świń oraz metod ich oceny i podstaw selekcji, nie potrafi scharakteryzować ras świń i korzyści wynikających z krzyżowania towarowego, nie zna praktycznych aspektów żywienia oraz zasad programowania produkcji stada świń. |
3,0 | Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń oraz metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, nie potrafi scharakteryzować korzyści wynikających z krzyżowania towarowego, nie zna praktycznych aspektyów żywienia oraz zasad programowania produkcji stada świń. | |
3,5 | Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń oraz metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dostatecznie scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dostatecznie praktyczne aspekty żywienia i zasady programowania produkcji stada świń. | |
4,0 | Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń oraz metody ich oceny i podstawy selekcji , potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dobrze scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dobrze praktyczne aspekty żywienia i zasady programowania produkcji stada świń. | |
4,5 | Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń oraz metody ich oceny i selekcji, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dobrze scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dobrze praktyczne aspekty żywienia i zasady programowania produkcji stada świń. Bierze aktywny udział w dyskusji. | |
5,0 | Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń oraz metody ich oceny i selekcji, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi znakomicie scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna doskonale praktyczne aspekty żywienia i zasady programowania produkcji stada świń.Bierze aktywny udział w dyskusji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D2_U01 W zakresie umiejętości student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne ferm świń oraz interpretować wyniki oceny cech użytkowych świń i ich wykorzystanie. | 2,0 | Student nie potrafi opracować założeń organizacyjno-technologicznych ferm świn oraz interpretować wynków oceny cech użytkowych świń |
3,0 | Student potrafi opracować część założeń organizacyjno-technologicznych ferm świń oraz w dostatecznym stopniu interpretuje wynki oceny użytkowości świń | |
3,5 | Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne ferm świń oraz w dostatecznym stopniu interpretuje wynki oceny użytkowości świń | |
4,0 | Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne ferm świń oraz interpretuje wynki oceny użytkowości świń | |
4,5 | Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne ferm świń oraz interpretuje wynki oceny użytkowości świń i ich wykorzystanie | |
5,0 | Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne ferm świń oraz interpretuje wynki oceny użytkowości świń i ich wykorzystanie, umie korzystać z literatury | |
ZO_1A_ZO-S-D2_U02 Student rozwija umiejętności układania dawek pokarmowych z obliczaniem wartości odżywczej białka dawki, dla poszczególnych grup produkcyjnych świń, ze szczególnym uwzględnieniem stada podstawowego i młodzieży hodowlanej. | 2,0 | Student nie rozwija umiejętności układania dawek pokarmowch dla świń |
3,0 | Student rozwija umiejętność układania dawek pokarmowych dla świń w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student rozwija umiejętność układania dawek pokarmowych dla świń oraz obliczania wartości odżywczej białka dawki w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student rozwija umiejętność układania dawek pokarmowych dla świń oraz obliczania wartości odżywczej białka dawki w stopniu dobrym | |
4,5 | Student rozwija umiejętność układania dawek pokarmowych dla świń oraz obliczania wartości odżywczej białka dawki w stopniu dobrym oraz posługuje się w sposób umiejętny literaturą | |
5,0 | Student rozwija umiejętność układania dawek pokarmowych dla świń oraz obliczania wartości odżywczej białka dawki w stopniu bardzo dobrym oraz posługuje się w sposób umiejętny literaturą |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D2_K01 Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zepołu | 2,0 | Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek |
3,0 | Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek | |
3,5 | Student przejawia aktywność w grupie jako członek | |
4,0 | Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider | |
4,5 | Student przejawia aktywność w grupie jako lider | |
5,0 | Student przejawia aktywność w grupie jako jako lider i jest kreatywny |
Literatura podstawowa
- Babicz Mi in., Hodowla i użytkowanie świń, Wyd. Uniw. Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2014
- pod red. Jamroz D., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo. Podstawy szczegółowego żywienia zwierząt., PWN, Warszawa, 2015, tom 2, rozdz. 4. Żywienie świń
- Grudniewska B. i in., Hodowla i użytkowanie swiń, ART, Olsztyn, 1998
- Czarnecki R. i in., Hodowla i technologia produkcji trzody chlewnej, AR, Szczecin, 2002
- pod red. E. Greli i J. Skomiała, Zalecenia żywieniowe i wartość pokarmowa pasz dla świń. Normy żywienia swiń., IFiŻZ PAN, Jabłonna, 2014
Literatura dodatkowa
- pod red. Grodzki H, Hodowla i użytkowanie zwierząt gospodarskich, SGGW, Warszawa, 2005
- Ogólnopolskie czasopismo specjalistycze dla hodowców i producentów świń, Trzoda chlewna, Wielkopolskie Wydawnictwo Rolnicze sp. z o.o., Poznań, 2017, miesięcznik - wykorzystanie w kolejnych latach