Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Genetyka ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu biologii, chemii, matematyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu genetyki ogólnej, szczególnie klasycznej i molekularnej. Zaprezentowanie zagadnień związanych z replikacją i ekspresją materiału genetycznego. |
C-2 | Przedstawienie przemian materiału genetycznego podczas podziału komórki. Omówienie molekularnych podstaw dziedziczenia cech. Zaprezenowanie zagadnień związanych z mutacjami, ich rodzajami i skutkami. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek. Przygotowanie do samodzielnego prowadznie prac laboratoryjnych prowadzących do analizy wybranej sewencji DNA. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podziały jądra komórkowego: mitoza i mejoza. Gametogeneza. | 3 |
T-A-2 | Prawa Mendla. Dziedziczenie jednej, dwóch i więcej cech niezależnych. Kojarzenie testowe. | 2 |
T-A-3 | Plejotropia. Współdziałanie genów. | 2 |
T-A-4 | Teoria Morgana: cechy sprzężone, crossing over. | 2 |
T-A-5 | Płeć – cechy sprzężone i związane z płcią. | 2 |
T-A-6 | Skutki mutacji: geny letalne, allele wielokrotne. | 2 |
T-A-7 | Cechy ilościowe: podstawy genetyczne, rozkład w populacji. Geny główne, transgresja. | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek. | 6 |
T-L-2 | Ilościowa i jakościowa ocena materiału genetycznego. | 2 |
T-L-3 | Amplifikacja wybranych fragmentów DNA (PCR) – optymalizacja reakcji. | 2 |
T-L-4 | Elektoforetyczna ocena produktów amplifikacji oraz trawienie produktów enzymami restrykcyjnymi. | 2 |
T-L-5 | Analiza konsekwencji zmian w genach zwierząt gospodarskich. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do genetyki. Biochemiczne podstawy procesu dziedziczenia. | 2 |
T-W-2 | Cykl komórkowy: kolejne fazy cyklu. Replikacja. | 2 |
T-W-3 | Kod genetyczny. Realizacja informacji genetycznej. | 2 |
T-W-4 | Budowa genu i regulacja jego funkcji. Organizacja genomu organizmów eukariotycznych | 2 |
T-W-5 | Mutacje – ich przyczyny i formy, naprawa, skutki oraz znaczenie w hodowli. | 4 |
T-W-6 | Determinacja i różnicowanie płci. | 2 |
T-W-7 | Genetyczne podstawy procesów odpornościowych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie treści ćwiczeń | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń | 10 |
A-A-4 | Zaliczenie treści ćwiczeń | 5 |
A-A-5 | Konsultacje | 5 |
A-A-6 | Omówienie wyników zaliczenia | 2 |
45 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | Omówienie i dyskusja sprawozdania z zajęć laboratoryjnych | 3 |
A-L-4 | Studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia treści zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-6 | Zaliczenie treści zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-7 | Konsultacje | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 8 |
A-W-3 | Studiowanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 8 |
A-W-5 | Zaliczenie treści wykładów | 6 |
A-W-6 | Konsultacje | 11 |
A-W-7 | Omówienie wyników zaliczenia | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi. |
M-2 | Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania z zajęć laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena bazująca na ocenie formującej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C3_W01 W wyniku przeprowadzonych zająć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. | ZO_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
ZO_1A_ZO-S-C3_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien opisywać przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student powienien wytłumaczyć molekularne podstawy dziedziczenia. Student powienien objaśniać zagadnienia związane z mutacjami DNA. | ZO_1A_W05 | — | — | C-2 | T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-7 | M-1 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać matodę izolacji kwasu nukleinowego ze względu na dostepny materiał oraz wybraną metodę przeprowadzic prawidłowo. Student powinien umieć przeprowadzić samodzielnie reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student powienien umiec prowadzić proces elektoforetyczny. Student powienien umieć sporządzic opis przeprowadzonego badania. | ZO_1A_U07 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałości o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej | ZO_1A_K01 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C3_W01 W wyniku przeprowadzonych zająć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. | 2,0 | Student nie opisuje podstawowych pojęć z zakresu genetyki. Student nie objaśnia procesu replikacji i przebiegu ekspresji materiału genetycznego. |
3,0 | Student opisuje podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student objaśnia proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. | |
3,5 | Student opisuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student objaśnia proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. | |
4,0 | Student biegle opisuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student objaśnia i tłumaczy proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. | |
4,5 | Student biegle opisuje, objaśniai tłumaczy podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student biegle objaśnia i tłumaczy proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. | |
5,0 | Student doskonale opisuje, objaśniai tłumaczy podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student doskonale objaśnia i tłumaczy proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. | |
ZO_1A_ZO-S-C3_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien opisywać przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student powienien wytłumaczyć molekularne podstawy dziedziczenia. Student powienien objaśniać zagadnienia związane z mutacjami DNA. | 2,0 | Student nie opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student nie tłumaczy molekularnych podstaw dziedziczenia. Student nie objaśnia zagadnień związanych z mutacjami DNA. |
3,0 | Student opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student tłumaczy molekularne podstaw dziedziczenia. Student objaśnia zagadnienia związane z mutacjami DNA. | |
3,5 | Student biegle opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student tłumaczy i charakteryzuje molekularne podstaw dziedziczenia. Student objaśnia zagadnienia związane z mutacjami DNA. | |
4,0 | Student biegle opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student tłumaczy i charakteryzuje molekularne podstaw dziedziczenia. Student biegle objaśnia i charakteryzuje zagadnienia związane z mutacjami DNA. | |
4,5 | Student doskonale opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student tłumaczy i charakteryzuje molekularne podstaw dziedziczenia. Student biegle objaśnia i charakteryzuje zagadnienia związane z mutacjami DNA. | |
5,0 | Student doskonale opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student doskonale tłumaczy i charakteryzuje molekularne podstaw dziedziczenia. Student doskonale objaśnia i charakteryzuje zagadnienia związane z mutacjami DNA. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać matodę izolacji kwasu nukleinowego ze względu na dostepny materiał oraz wybraną metodę przeprowadzic prawidłowo. Student powinien umieć przeprowadzić samodzielnie reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student powienien umiec prowadzić proces elektoforetyczny. Student powienien umieć sporządzic opis przeprowadzonego badania. | 2,0 | Student nie umie dobrać odpowiedniej metody izolacji kwasu nukleinowego pod kątem rodzaju materiału biologicznego oraz nie umie przeprowadzić izolacji. Student nie umie przeprowadzić reakcji amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student nie umie prowadzić procesu elektroforetycznego. Student nie umie sporządzić opisu przeprowadzonego badania. |
3,0 | Student umie dobrać odpowiednią metodę izolacji kwasu nukleinowego pod kątem rodzaju materiału biologicznego oraz umie przeprowadzić izolację. Student umie przeprowadzić reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student umie prowadzić proces elektroforetyczny. Student umie sporządzić opis przeprowadzonego badania. | |
3,5 | Student umie sprawnie dobrać odpowiednią metodę izolacji kwasu nukleinowego pod kątem rodzaju materiału biologicznego oraz umie przeprowadzić izolację. Student umie przeprowadzić reakcję amplifikacji wraz z optymalizacją oraz trawienia enzymatycznego. Student umie prowadzić i odpowiednio dobrac parametry procesu elektroforetycznyego Student umie sporządzić opis przeprowadzonego badania. | |
4,0 | Student umie biegle dobrać odpowiednią metodę izolacji kwasu nukleinowego pod kątem rodzaju materiału biologicznego oraz umie sprawnie przeprowadzić izolację. Student umie biegle przeprowadzić reakcję amplifikacji wraz z optymalizacją oraz trawienia enzymatycznego. Student umie biegle prowadzić i odpowiednio dobrać parametry procesu elektroforetycznyego Student umie sporządzić szczegółowy opis przeprowadzonego badania. | |
4,5 | Student umie biegle dobrać odpowiednią metodę izolacji kwasu nukleinowego pod kątem rodzaju materiału biologicznego oraz umie biegle i efektywnie przeprowadzić izolację wraz z oceną izolatu. Student umie biegle przeprowadzić reakcję amplifikacji wraz z optymalizacją oraz trawienia enzymatycznego. Student umie biegle prowadzić i odpowiednio dobrać parametry procesu elektroforetycznyego Student umie sporządzić szczegółowy opis (wzbogacony rycinami i tabelami) przeprowadzonego badania. | |
5,0 | Student umie doskonale dobrać odpowiednią metodę izolacji kwasu nukleinowego pod kątem rodzaju materiału biologicznego oraz umie doskonale i efektywnie przeprowadzić izolację wraz z oceną izolatu. Student umie efektywnie przeprowadzić reakcję amplifikacji wraz z optymalizacją oraz trawienia enzymatycznego. Student umie doskonale prowadzić i odpowiednio dobrać parametry procesu elektroforetycznyego Student umie sporządzić szczegółowy opis (wzbogacony rycinami i tabelami) przeprowadzonego badania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałości o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej | 2,0 | Student nie wykazuje dbałości o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidulanej. |
3,0 | Student wykazuje dbałość o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidulanej. | |
3,5 | Student wykazuje dbałość o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidulanej oraz postępuje zgodnie z zaleceniami prowadzącego. | |
4,0 | Student wykazuje dbałość o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidulanej oraz wykazuje zaangażowanie podczas realizacji zadania. | |
4,5 | Student wykazuje wyjątkową dbałość o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidulanej oraz wykazuje zaangażowanie podczas realizacji zadania. Student wykazauje otwartą postawę podczas pracy w grupie. | |
5,0 | Student wykazuje wyjątkową dbałość o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidulanej oraz wykazuje zaangażowanie podczas realizacji zadania. Student wykazauje otwartą i wrażliwą na innych postawę podczas pracy w grupie. |
Literatura podstawowa
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000
- Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki, Urban&Partner, Wrocław, 2003
- Winter P.C. Hickey G.I., Fletcher H.L., Genetyka - krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2004
- Piątkowska B., Goc A., Dąbrowska G., Zbiór zadań i pytań z genetyki, UMK, Toruń, 1998
Literatura dodatkowa
- Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006
- Allison L.A., Podstawy biologii molekularnej, WUW, Warszawa, 2009