Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Koniowate w ogrodach zoologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Koniowate w ogrodach zoologicznych
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z hodowli koni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy z zakresu wymagań, cech behawioralnych, pielęgnacji i żywienia oraz reprodukcji zwierząt z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka gatunków z rodziny koniowatych (charakterystyka naturalnych obszarów występowania, tryb życia, status na liście Międzynarodowej Organizacji Ochrony Przyrody -IUCN, wymagania żywieniowe etc.)4
T-A-2Wybór gatunków koniowatych w aspekcie ich utrzymywania w ogrodzie zoologicznym w warunkach europejskich.3
T-A-3Koncepcja obiektu (budynków i wybiegów) i jego wyposażenia dla wybranych gatunków koniowatych.5
T-A-4Kształtowanie dobrostanu koniowatych w zoo (architektoniczno-techniczne i behawioralne)3
15
wykłady
T-W-1Cel utrzymywania koniowatych w ogrodach zoologicznych. Ogólna charakterystyka wybranych gatunków z rodziny koniowatych (koń Przewalskiego, kulan, osioł somalijski, zebra Grevy'ego, Granta i Chapmana, koniki polskie, kuce)2
T-W-2Wymogi prawne dotyczące utrzymania koniowatych w zoo. Wymagania poszczególnych gatunków z rodziny koniowatych wobec środowiska w zoo2
T-W-3Wymagania zwierząt różnych gatunków zwierząt koniowatych wobec chowu i żywienia.2
T-W-4Pielęgnacja zwierząt (racice, sierść). Rozród i hodowla. Opieka nad potomstwem.2
T-W-5Organizacja czasu zwierzętom i pokazy przed zwiedzającymi.2
T-W-6Budowa i wyposażenie pomieszczeń dla różnych gatunków koniowatych, budowa wybiegów i ich wyposażenie w przyrządy do zabawy dla zwierząt,2
T-W-7Monitorowanie przebiegu porodów. Odchów noworodków porzuconych2
T-W-8Wykorzystanie biotechnik rozrodu do międzygatunkowego krzyżowania koniowatych i jego cel.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń20
A-A-3Przygotowanie prezentacji20
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Zaliczenie, omówienie prezentacji2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie zo zaliczenia5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja filmowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_W01
Student zna różne gatunki z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych. Zna ich wymagania dotyczące stworzenia odpowiedniego środowiska w zoo, budowy pomieszczeń. Wie, jak żywić i pielęgnować gatunki koniowatych. Zna przebieg reprodukcji poszczególnych gatunków i warunki optymalnego odchowu potomstwa.
ZO_1A_W14, ZO_1A_W12C-1T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_U01
Student potrafi zorganizować optymalne warunki chowu koniowatych w ogrodzie zoologicznym, wie, jakie wymgania mają zwierzęta z tej rodziny pod względem żywienia, pielęgnacji i reprodukcji
ZO_1A_U17, ZO_1A_U19C-1T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_K01
Student po ukończeniu przedmiotu nabywa umiejętności oceny znaczenia zwierząt dla współczesnego człowieka
ZO_1A_K02, ZO_1A_K07C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_W01
Student zna różne gatunki z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych. Zna ich wymagania dotyczące stworzenia odpowiedniego środowiska w zoo, budowy pomieszczeń. Wie, jak żywić i pielęgnować gatunki koniowatych. Zna przebieg reprodukcji poszczególnych gatunków i warunki optymalnego odchowu potomstwa.
2,0
3,0Student zna różne gatunki z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych. Zna ich wymagania dotyczące stworzenia odpowiedniego środowiska w zoo, budowy pomieszczeń. Wie, jak żywić i pielęgnować gatunki koniowatych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_U01
Student potrafi zorganizować optymalne warunki chowu koniowatych w ogrodzie zoologicznym, wie, jakie wymgania mają zwierzęta z tej rodziny pod względem żywienia, pielęgnacji i reprodukcji
2,0
3,0Student potrafi zorganizować optymalne warunki chowu koniowatych w ogrodzie zoologicznym,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_K01
Student po ukończeniu przedmiotu nabywa umiejętności oceny znaczenia zwierząt dla współczesnego człowieka
2,0
3,0Student po ukończeniu przedmiotu ma zdolność oceny znaczenia zwierząt dla współczesnego człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Morawiec U., Brzeski E., Hodowla koniowatych w Krakowskim Ogrodzie Zoologicznym, Z.N.AR Krak. Zoot, Kraków, 1993, 29, s.125-142
  2. Kozela R, Pielęgniarz zwierząt, Atest, 1999, 3, s.14-16
  3. Anonim, USTAWA o ochronie przyrodyz dnia 16 kwietnia 2004 r. Dz.U., 2004, Nr 92 poz. 880

Literatura dodatkowa

  1. Olech W., Ochrona zasobów genowych zwierząt realizowana w ogrodach zoologicznych, , Przegl.Hod, 2003, 71, s.10-14

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka gatunków z rodziny koniowatych (charakterystyka naturalnych obszarów występowania, tryb życia, status na liście Międzynarodowej Organizacji Ochrony Przyrody -IUCN, wymagania żywieniowe etc.)4
T-A-2Wybór gatunków koniowatych w aspekcie ich utrzymywania w ogrodzie zoologicznym w warunkach europejskich.3
T-A-3Koncepcja obiektu (budynków i wybiegów) i jego wyposażenia dla wybranych gatunków koniowatych.5
T-A-4Kształtowanie dobrostanu koniowatych w zoo (architektoniczno-techniczne i behawioralne)3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel utrzymywania koniowatych w ogrodach zoologicznych. Ogólna charakterystyka wybranych gatunków z rodziny koniowatych (koń Przewalskiego, kulan, osioł somalijski, zebra Grevy'ego, Granta i Chapmana, koniki polskie, kuce)2
T-W-2Wymogi prawne dotyczące utrzymania koniowatych w zoo. Wymagania poszczególnych gatunków z rodziny koniowatych wobec środowiska w zoo2
T-W-3Wymagania zwierząt różnych gatunków zwierząt koniowatych wobec chowu i żywienia.2
T-W-4Pielęgnacja zwierząt (racice, sierść). Rozród i hodowla. Opieka nad potomstwem.2
T-W-5Organizacja czasu zwierzętom i pokazy przed zwiedzającymi.2
T-W-6Budowa i wyposażenie pomieszczeń dla różnych gatunków koniowatych, budowa wybiegów i ich wyposażenie w przyrządy do zabawy dla zwierząt,2
T-W-7Monitorowanie przebiegu porodów. Odchów noworodków porzuconych2
T-W-8Wykorzystanie biotechnik rozrodu do międzygatunkowego krzyżowania koniowatych i jego cel.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń20
A-A-3Przygotowanie prezentacji20
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Zaliczenie, omówienie prezentacji2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie zo zaliczenia5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O9.2_W01Student zna różne gatunki z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych. Zna ich wymagania dotyczące stworzenia odpowiedniego środowiska w zoo, budowy pomieszczeń. Wie, jak żywić i pielęgnować gatunki koniowatych. Zna przebieg reprodukcji poszczególnych gatunków i warunki optymalnego odchowu potomstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
ZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu wymagań, cech behawioralnych, pielęgnacji i żywienia oraz reprodukcji zwierząt z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych
Treści programoweT-W-5Organizacja czasu zwierzętom i pokazy przed zwiedzającymi.
T-W-3Wymagania zwierząt różnych gatunków zwierząt koniowatych wobec chowu i żywienia.
T-W-4Pielęgnacja zwierząt (racice, sierść). Rozród i hodowla. Opieka nad potomstwem.
T-W-2Wymogi prawne dotyczące utrzymania koniowatych w zoo. Wymagania poszczególnych gatunków z rodziny koniowatych wobec środowiska w zoo
T-W-1Cel utrzymywania koniowatych w ogrodach zoologicznych. Ogólna charakterystyka wybranych gatunków z rodziny koniowatych (koń Przewalskiego, kulan, osioł somalijski, zebra Grevy'ego, Granta i Chapmana, koniki polskie, kuce)
T-W-7Monitorowanie przebiegu porodów. Odchów noworodków porzuconych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja filmowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna różne gatunki z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych. Zna ich wymagania dotyczące stworzenia odpowiedniego środowiska w zoo, budowy pomieszczeń. Wie, jak żywić i pielęgnować gatunki koniowatych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O9.2_U01Student potrafi zorganizować optymalne warunki chowu koniowatych w ogrodzie zoologicznym, wie, jakie wymgania mają zwierzęta z tej rodziny pod względem żywienia, pielęgnacji i reprodukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U19Potrafi kierować użytkowaniem rozpłodowym zwierząt
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu wymagań, cech behawioralnych, pielęgnacji i żywienia oraz reprodukcji zwierząt z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych
Treści programoweT-W-5Organizacja czasu zwierzętom i pokazy przed zwiedzającymi.
T-W-4Pielęgnacja zwierząt (racice, sierść). Rozród i hodowla. Opieka nad potomstwem.
T-W-6Budowa i wyposażenie pomieszczeń dla różnych gatunków koniowatych, budowa wybiegów i ich wyposażenie w przyrządy do zabawy dla zwierząt,
T-W-7Monitorowanie przebiegu porodów. Odchów noworodków porzuconych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja filmowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zorganizować optymalne warunki chowu koniowatych w ogrodzie zoologicznym,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O9.2_K01Student po ukończeniu przedmiotu nabywa umiejętności oceny znaczenia zwierząt dla współczesnego człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu wymagań, cech behawioralnych, pielęgnacji i żywienia oraz reprodukcji zwierząt z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych
Treści programoweT-W-1Cel utrzymywania koniowatych w ogrodach zoologicznych. Ogólna charakterystyka wybranych gatunków z rodziny koniowatych (koń Przewalskiego, kulan, osioł somalijski, zebra Grevy'ego, Granta i Chapmana, koniki polskie, kuce)
T-A-1Charakterystyka gatunków z rodziny koniowatych (charakterystyka naturalnych obszarów występowania, tryb życia, status na liście Międzynarodowej Organizacji Ochrony Przyrody -IUCN, wymagania żywieniowe etc.)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja filmowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student po ukończeniu przedmiotu ma zdolność oceny znaczenia zwierząt dla współczesnego człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0