Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Mechanika budowli-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika budowli-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Weber <Hanna.Weber@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs matematyki |
W-2 | Ukończony kurs fizyki |
W-3 | Ukończony kurs mechaniki ogólnej |
W-4 | Ukończony kurs wytrzymałości materiałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność obliczania przemieszczeń w układach prętowych z zasady prac wirtualnych i twierdzenia redukcyjnego |
C-2 | Umiejętność obliczania sił wewnętrznych w układach prętowych metodą sił |
C-3 | Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie wyznaczalnych - zasada prac wirtualnych. Kolokwium weryfikujące. | 6 |
T-A-2 | Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych - belek, ram i kratownic metodą sił. Zastosowanie twierdzenie redukcyjnego. Kolokwia weryfikujące. | 12 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykład wprowadzający. Wyznaczanie przemieszczeń w układach statycznie wyznaczalnych z zasady prac wirtualnych. | 4 |
T-W-2 | Metoda sił - równania kanoniczne, dobór schematów podstawowych. Rozwiązywanie układów statycznie niewyznaczalnych - belek, ram, kratownic metodą sił. Twierdzenie redukcyjne. | 12 |
T-W-3 | Obciążenia pozastatyczne w metodzie sił. Wprowadzenie do metody przemieszczeń. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych i kolokwiach | 18 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i kolokwiów | 36 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 36 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Realizacja przykładów z użyciem prezentacji audiowizualnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z kolokwiów z poszczególnych działów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/06-1_W01 Zna i rozumie zasadę prac wirtualnych, metodę sił i twierdzenie redukcyjne | B_1A_W06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/06-1_U01 Potrafi wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych wykorzystując zasadę prac wirtualnych i twierdzenie redukcyjne | B_1A_U04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_1A_N1/C/06-1_U02 Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych metodą sił. | B_1A_U04 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-2, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/08_K01 Student jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu i ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia | B_1A_K04 | — | — | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/06-1_W01 Zna i rozumie zasadę prac wirtualnych, metodę sił i twierdzenie redukcyjne | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie zasadę prac wirtualnych, metodę sił i twierdzenie redukcyjne i potrafi obliczać układy prętowe robiąc drobne błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/06-1_U01 Potrafi wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych wykorzystując zasadę prac wirtualnych i twierdzenie redukcyjne | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wyznaczać przemieszczenia w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/C/06-1_U02 Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych metodą sił. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/08_K01 Student jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu i ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadanych problemów,samodzielnie pisze kolokwia oraz egzamin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dyląg Z., Mechanika Budowli, PWN, Warszawa, 1989
- Paluch M., Mechanika Budowli: teoria i przykłady, PWN, Warszawa, 2013
- Wikowska Z., Witkowski M., Zbiór zadań z mechaniki budowli, O.W.P.W., Warszawa, 2002
- Olszowski B., Radwańska M., Mechanika Budowli t.1, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2013, Wyd. 4
Literatura dodatkowa
- Pyrak S., Mechanika Konstrukcji, Arkady, Warszawa, 2001
- Cypryjański R., Weber H., Spatial Advertising Structure Analysis on Selected Examples, IOP Conference Series : Materials Science & Engineering, 2019, Vol. 471, pp. 1-9