Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie układów komunikacyjnych w miastach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie układów komunikacyjnych w miastach
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>, Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 18 2,30,38egzamin
projektyP8 36 3,70,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw projektowania dróg
W-2Znajomość obsługi podstawowego oprogramowania CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zasad projektowania i klasyfikacji skrzyżowań drogowych
C-2Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu)
C-3Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie treści programowych ćwiczeń projektowych oraz zawartości projektu. Projekt koncepcyjny skrzyżowania: wydanie tematów, podkładów mapowych skrzyżowań, kalibracja podkładu mapowego, współrzędne geodezyjne, omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym, wyznaczenie linii rozgraniczających, wymiarowanie elementów skrzyżowania, sprawdzenie przejezdności, projekt: skrzyżowania w planie, profilu i przekroju normalnym, a także projekt chodników, ścieżek rowerowych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów.36
36
wykłady
T-W-1Treści programowe i zasady zaliczenia wykładów. Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział skrzyżowań (ze względu na układ wlotów, organizację ruchu, geometrię, natężenie ruchu na wlotach). Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym, profilu i przekroju normalnym.15
T-W-2Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych. Projektowanie chodników i przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, pasów postojowych i zjazdów. Elementy uspokojenia ruchu.2
T-W-3Infrastruktura drogowa w terenie zabudowanym1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych36
A-P-2Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.1
A-P-3Wykonanie pomiarów natężenia ruchu na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.2
A-P-4Wykonanie projektu i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD65
A-P-5Konsultacje4
A-P-6Udział w zaliczenie projektu3
111
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych18
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów24
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
A-W-5Udział w egzaminie3
69

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3Metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
M-4Ćwiczenia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D06_W01
Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu. Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań.
B_1A_W02, B_1A_W07, B_1A_W10, B_1A_W11, B_1A_W23C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D06_U01
Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując.
B_1A_U06, B_1A_U07, B_1A_U11, B_1A_U19C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D06_K01
Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje.
B_1A_K01, B_1A_K04C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D06_W01
Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu. Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań.
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D06_U01
Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując.
2,0
3,0Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją
3,5
4,0
4,5
5,0.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D06_K01
Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje.
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę o skutkach działalności inżynierskiej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Warszawa, 1999, Dz. U. Nr 43 z 1999 r., poz. 430 z późn. zm.
  2. Praca zbiorowa, Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
  3. Praca zbiorowa, Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1992
  4. Praca zbiorowa, Wytyczne projektowania dróg – WPD 1, WPD – 2 i WPD- 3, GDDP, Warszawa, 1995
  5. Minister Infrastruktury, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, Warszawa, 2003, Dz. U. Nr 220 z 2003 r., poz. 2181
  6. Kacprzak D., Sołowczuk A., Identification of the Determinants of the Effectiveness of On-Road Chicanes in Transition Zones to Villages Subject to a 70 km/h Speed Limit, Energies, 2020, 13(20), 5244, https://www.mdpi.com/1996-1073/13/20/5244
  7. Sołowczuk A., Kacprzak D., Identification of Determinants of the Speed-Reducing Effect of Pedestrian Refuges in Villages Located on a Chosen Regional Road, Symmetry, 2019, 11(4), 597, https://doi.org/10.3390/sym11040597

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Cz. II Zagadnienia techniczne, GDDKiA, Warszawa, 2002
  2. Majer S., Analiza zdarzeń drogowych na wybranych rondach w Gorzowie Wielkopolskim, Wydawnitwo PiT Kraków, Zeszyty Naukowo-Techniczne SITKRP Oddział w Krakowie, 2010, 92, s. 163-173
  3. Jurczak R., Przepustowość i warunki ruchu na rondach dwupasowych w Szczecinie, PiT, Kraków, 2010, 92 (Zeszyt 151), s. 149-160
  4. Sołowczuk A., Wałdoch L., Tarko M., Cykliński D., Studium kształtowania geometrii czterowlotowych rond turbinowych cz. 1 (Propedeutyka i podstawowe typy), Drogi – Budownictwo Infrastrukturalne, 2013, nr 9, s. 34–45.
  5. Sołowczuk A., Wałdoch L., Tarko M., Studium kształtowania geometrii czterowlotowych rond turbinowych cz. 2 (Rondo typu Look–a–like i rondo turbinowe Egg), Drogi – Budownictwo Infrastrukturalne, 2013, nr 10, s. 34–43
  6. Sołowczuk A., Wałdoch L., Tarko M., Studium kształtowania geometrii czterowlotowych rond turbinowych cz. 3 (Rondo turbinowe typu Egg według najnowszych tendencji projektowych), Drogi – Budownictwo Infrastrukturalne, 2013, nr 11, s. 30–39
  7. Sołowczuk A., Wałdoch L., Tarko M., Studium kształtowania geometrii czterowlotowych rond turbinowych cz. 4 (Rondo turbinowe typu Egg z wyspą środkową w kształcie okręgu), Drogi – Budownictwo Infrastrukturalne, 2013, nr 12, s. 38–49

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie treści programowych ćwiczeń projektowych oraz zawartości projektu. Projekt koncepcyjny skrzyżowania: wydanie tematów, podkładów mapowych skrzyżowań, kalibracja podkładu mapowego, współrzędne geodezyjne, omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym, wyznaczenie linii rozgraniczających, wymiarowanie elementów skrzyżowania, sprawdzenie przejezdności, projekt: skrzyżowania w planie, profilu i przekroju normalnym, a także projekt chodników, ścieżek rowerowych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów.36
36

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Treści programowe i zasady zaliczenia wykładów. Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział skrzyżowań (ze względu na układ wlotów, organizację ruchu, geometrię, natężenie ruchu na wlotach). Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym, profilu i przekroju normalnym.15
T-W-2Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych. Projektowanie chodników i przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, pasów postojowych i zjazdów. Elementy uspokojenia ruchu.2
T-W-3Infrastruktura drogowa w terenie zabudowanym1
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych36
A-P-2Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.1
A-P-3Wykonanie pomiarów natężenia ruchu na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.2
A-P-4Wykonanie projektu i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD65
A-P-5Konsultacje4
A-P-6Udział w zaliczenie projektu3
111
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych18
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów24
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
A-W-5Udział w egzaminie3
69
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D06_W01Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu. Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W10Zna i rozumie zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W11Zna i rozumie podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W23Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną o trendach rozwojowych w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad projektowania i klasyfikacji skrzyżowań drogowych
C-2Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu)
C-3Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD
Treści programoweT-P-1Omówienie treści programowych ćwiczeń projektowych oraz zawartości projektu. Projekt koncepcyjny skrzyżowania: wydanie tematów, podkładów mapowych skrzyżowań, kalibracja podkładu mapowego, współrzędne geodezyjne, omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym, wyznaczenie linii rozgraniczających, wymiarowanie elementów skrzyżowania, sprawdzenie przejezdności, projekt: skrzyżowania w planie, profilu i przekroju normalnym, a także projekt chodników, ścieżek rowerowych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów.
T-W-1Treści programowe i zasady zaliczenia wykładów. Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział skrzyżowań (ze względu na układ wlotów, organizację ruchu, geometrię, natężenie ruchu na wlotach). Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym, profilu i przekroju normalnym.
T-W-2Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych. Projektowanie chodników i przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, pasów postojowych i zjazdów. Elementy uspokojenia ruchu.
T-W-3Infrastruktura drogowa w terenie zabudowanym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3Metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
M-4Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D06_U01Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
B_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad projektowania i klasyfikacji skrzyżowań drogowych
C-2Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu)
C-3Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD
Treści programoweT-P-1Omówienie treści programowych ćwiczeń projektowych oraz zawartości projektu. Projekt koncepcyjny skrzyżowania: wydanie tematów, podkładów mapowych skrzyżowań, kalibracja podkładu mapowego, współrzędne geodezyjne, omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym, wyznaczenie linii rozgraniczających, wymiarowanie elementów skrzyżowania, sprawdzenie przejezdności, projekt: skrzyżowania w planie, profilu i przekroju normalnym, a także projekt chodników, ścieżek rowerowych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów.
T-W-1Treści programowe i zasady zaliczenia wykładów. Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział skrzyżowań (ze względu na układ wlotów, organizację ruchu, geometrię, natężenie ruchu na wlotach). Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym, profilu i przekroju normalnym.
T-W-2Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych. Projektowanie chodników i przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, pasów postojowych i zjazdów. Elementy uspokojenia ruchu.
T-W-3Infrastruktura drogowa w terenie zabudowanym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3Metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
M-4Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją
3,5
4,0
4,5
5,0.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D06_K01Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
B_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad projektowania i klasyfikacji skrzyżowań drogowych
C-2Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu)
C-3Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD
Treści programoweT-P-1Omówienie treści programowych ćwiczeń projektowych oraz zawartości projektu. Projekt koncepcyjny skrzyżowania: wydanie tematów, podkładów mapowych skrzyżowań, kalibracja podkładu mapowego, współrzędne geodezyjne, omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym, wyznaczenie linii rozgraniczających, wymiarowanie elementów skrzyżowania, sprawdzenie przejezdności, projekt: skrzyżowania w planie, profilu i przekroju normalnym, a także projekt chodników, ścieżek rowerowych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów.
T-W-1Treści programowe i zasady zaliczenia wykładów. Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział skrzyżowań (ze względu na układ wlotów, organizację ruchu, geometrię, natężenie ruchu na wlotach). Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym, profilu i przekroju normalnym.
T-W-2Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych. Projektowanie chodników i przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, pasów postojowych i zjazdów. Elementy uspokojenia ruchu.
T-W-3Infrastruktura drogowa w terenie zabudowanym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3Metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
M-4Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę o skutkach działalności inżynierskiej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0