Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Fundamentowanie 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fundamentowanie 2
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Magdalena Olszewska <Magdalena.Olszewska@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 18 3,00,56egzamin
projektyP8 18 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Geologia inżynierska, mechanika gruntów, fundamentowanie I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Posadowienie budowli w złożonych warunkach geotechnicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt; posadowienia muru oporowego, ściany szczelnej, posadowienia obiektu na palach fundamentowych.18
18
wykłady
T-W-1Posadowienie pośrednie konstrukcji. Projektowanie i wykonanie fundamentów pośrednich: pale fundamentowe, studnie fundamentowe, kesony. Projektowanie i wykonywanie ścian szczelinowych i ścian szczelnych. Analiza posadowienie obiektu w złożonych warunkach gruntowych. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowego. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Odwadnianie wykopów. Budowa składowisk odpadów.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2opracowanie projektu38
A-P-3konsultacje2
A-P-4zaliczenie projektu2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładzie18
A-W-2bieżące utrwalanie materiału wykładowego28
A-W-3przygotowanie się do egzaminu39
A-W-4egzamin3
A-W-5konsultacje2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/KBI/D06_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w geotechnice. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w geotechnice
B_1A_W02, B_1A_W04, B_1A_W08, B_1A_W20, B_1A_W07C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/KBI/D06_U01
Potrafi zaprojektować fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się.
B_1A_U09, B_1A_U13, B_1A_U15, B_1A_U16, B_1A_U22C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/KBI/D06_K01
Student jest gotów do uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
B_1A_K04, B_1A_K06, B_1A_K01C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/KBI/D06_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w geotechnice. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w geotechnice
2,0
3,0Posadowienie budowli wodnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/KBI/D06_U01
Potrafi zaprojektować fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się.
2,0
3,0Posadowienie budowli wodnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/KBI/D06_K01
Student jest gotów do uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
2,0
3,0Znajomość konstruowania fundamentów w złożonych warunkach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cios I., Projektowanie fundamentów, PW, Warszawa, 1993
  2. Pisarczyk S., Mechanika gruntów, PW, Warszawa, 1992
  3. Wilun Z., Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2005
  4. Stanisłąwa Garwacka-Piórkowska, Irena Cios, Projektowanie typowych fundamentów bezpośrednich i konstrukcji oporowych z uwzglednieniem Eurokodów wraz z przykładami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2014
  5. Normy z zakresu geotechniki i fundamentowania, 2011
  6. Stanisław Pisarczyk, Geoinżynieria metody modyfikacji podłoża gruntowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
  7. Stanisław Pisarczyk, Fundamentowanie dla inżynierów budownictwa wodnego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Andzrej Jarominiak, Lekkie Konstrukcje oporowe, WKiŁ, Warszawa, 1999
  2. Olgierd Puła, Fundamenty palowe według Eurokodu 7, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2013
  3. Zasady budowy składowisk odpadów, ITB, Warszawa, 2009, 444/2009
  4. Coufal R., Olszewska M., Przeciążenie gruntu organicznego nasypem z drenażem pionowym pod składowisko przeznaczone do magazynowania elementów konstrukcyjnych, Acta Scientiarum Polonorum, Architectura – Budownictwo, Warszawa, 2016, 15 (3)
  5. Tomasz Kozłowski, Geotechnika w infrastrukturze komunikacyjnej na przykładzie budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2016, 6/2016
  6. Tomasz Kozłowski, Zabezpieczenie wykopu przy budowie Filharmonii w Szczecinie, Inżyniera Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2013, 4/2013

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt; posadowienia muru oporowego, ściany szczelnej, posadowienia obiektu na palach fundamentowych.18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Posadowienie pośrednie konstrukcji. Projektowanie i wykonanie fundamentów pośrednich: pale fundamentowe, studnie fundamentowe, kesony. Projektowanie i wykonywanie ścian szczelinowych i ścian szczelnych. Analiza posadowienie obiektu w złożonych warunkach gruntowych. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowego. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Odwadnianie wykopów. Budowa składowisk odpadów.18
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2opracowanie projektu38
A-P-3konsultacje2
A-P-4zaliczenie projektu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładzie18
A-W-2bieżące utrwalanie materiału wykładowego28
A-W-3przygotowanie się do egzaminu39
A-W-4egzamin3
A-W-5konsultacje2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/KBI/D06_W01Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w geotechnice. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w geotechnice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W04Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
B_1A_W08Zna i rozumie zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych
B_1A_W20Zna i rozumie wpływ realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Posadowienie budowli w złożonych warunkach geotechnicznych
Treści programoweT-P-1Projekt; posadowienia muru oporowego, ściany szczelnej, posadowienia obiektu na palach fundamentowych.
T-W-1Posadowienie pośrednie konstrukcji. Projektowanie i wykonanie fundamentów pośrednich: pale fundamentowe, studnie fundamentowe, kesony. Projektowanie i wykonywanie ścian szczelinowych i ścian szczelnych. Analiza posadowienie obiektu w złożonych warunkach gruntowych. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowego. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Odwadnianie wykopów. Budowa składowisk odpadów.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posadowienie budowli wodnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/KBI/D06_U01Potrafi zaprojektować fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
B_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
B_1A_U15Potrafi się porozumiewać w języku nowożytnym na poziomie B2, włącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa
B_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
B_1A_U22Potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Posadowienie budowli w złożonych warunkach geotechnicznych
Treści programoweT-P-1Projekt; posadowienia muru oporowego, ściany szczelnej, posadowienia obiektu na palach fundamentowych.
T-W-1Posadowienie pośrednie konstrukcji. Projektowanie i wykonanie fundamentów pośrednich: pale fundamentowe, studnie fundamentowe, kesony. Projektowanie i wykonywanie ścian szczelinowych i ścian szczelnych. Analiza posadowienie obiektu w złożonych warunkach gruntowych. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowego. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Odwadnianie wykopów. Budowa składowisk odpadów.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posadowienie budowli wodnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/KBI/D06_K01Student jest gotów do uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
B_1A_K06Jest gotów do przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych w przystępnej formie. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
B_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
Cel przedmiotuC-1Posadowienie budowli w złożonych warunkach geotechnicznych
Treści programoweT-P-1Projekt; posadowienia muru oporowego, ściany szczelnej, posadowienia obiektu na palach fundamentowych.
T-W-1Posadowienie pośrednie konstrukcji. Projektowanie i wykonanie fundamentów pośrednich: pale fundamentowe, studnie fundamentowe, kesony. Projektowanie i wykonywanie ścian szczelinowych i ścian szczelnych. Analiza posadowienie obiektu w złożonych warunkach gruntowych. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowego. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Odwadnianie wykopów. Budowa składowisk odpadów.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość konstruowania fundamentów w złożonych warunkach
3,5
4,0
4,5
5,0