Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Zrównoważone budownictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zrównoważone budownictwo | ||
Specjalność | Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teresa Rucińska <Teresa.Rucinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Materiały budowlane |
W-2 | Fizyka budowli |
W-3 | Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Znajomość programów komputerowych do oceny cieplno-wilgotnościowej rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych. |
C-2 | Zrozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Budynek zrównoważony ze środowiskiem - obliczenia zapotrzeboania na energię na cele ogrzewania i wentylacji | 5 |
T-P-2 | Ocena warunków cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i detali połączeń w warunkach ustalonych (rozkład temperatury, gęstość strumienia ciepła, wyznaczanie liniowego współczynnika przenikania ciepła) | 2 |
T-P-3 | Zajęcia klauzulowe | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie Zrównoważonego Rozwoju w budownictwie. Cykl życia materiałów/wyrobów budowlanych, Syndrom Chorego Budynku | 1 |
T-W-2 | Proekologiczne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe budynków. Materiały zmienne fazowo | 1 |
T-W-3 | Omówienie doświadczeń zdobytych przy renowacji starej zabudowy: Ecolonia (Holandia, renowacja starej zabudowy w Kopenhadze (Dania), renowacja dzielnicy Kreuzberg (Niemcy), Kwartały Turzyńskie (Szczecin), Kopenhaga, Ecolonia (Holandia) | 1 |
T-W-4 | Bilansowanie energetyczne budynku | 1 |
T-W-5 | Oszczędzanie ciepła i chłodu, ochrona cieplna w okresie letnim, pasywne systemy słoneczne | 1 |
T-W-6 | Systemy pasywne zysków pośrednich i bezposrednich | 1 |
T-W-7 | Podwójne fasady,panele doswietlające ze szkła pryzmatycznego, panele fotochromatyczne | 1 |
T-W-8 | Zagospodarowanie szarej wody, Certyfikaty Środowiskowe i Eko-znaki | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie podsumowujace | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 8 |
A-P-2 | Zaliczenie projektu | 1 |
A-P-3 | Wykonanie projektu budynku zrównoważonego ze środowiskiem | 28 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 3 |
A-P-5 | Konsultacje | 2 |
42 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 8 |
A-W-2 | Udział w zaliczeniu | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
18 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | pokaz, metoda projektu, motody programowe z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/K/D04_W01 Student zna zasady zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Zna rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe i technologiczne przyjazne środowisku jak i użytkownikom. Potrafi ocenić cieplno-wilgotnościowe rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe przegród budowlanych. | B_2A_W10, B_2A_W14 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/K/D04_U01 Student potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań. | B_2A_U11, B_2A_U19 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-7 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/K/D04_K01 Student jest gotów do analizowania wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Ma świadomość konieczności wprowadzania zasada zrównoważonego rozwoju w proscesy budowlane. | B_2A_K03, B_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/K/D04_W01 Student zna zasady zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Zna rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe i technologiczne przyjazne środowisku jak i użytkownikom. Potrafi ocenić cieplno-wilgotnościowe rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe przegród budowlanych. | 2,0 | Student nie wykazuje zaangażowania w zdobycie wiedzy przypisanej do przedmiotu. |
3,0 | Student zna zasady Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa, zna rozwiązania konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjazne środowisku jak i użytkownikom, potrafi ocenić rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/K/D04_U01 Student potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań. | 2,0 | Student nie wykazuje zaangażowania w zdobycie umiejętności przypisanych do przedmiotu. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/K/D04_K01 Student jest gotów do analizowania wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Ma świadomość konieczności wprowadzania zasada zrównoważonego rozwoju w proscesy budowlane. | 2,0 | Student nie wywiązał się z kompetencji społecznych przypisanych do przedmiotu. |
3,0 | Student rozumienie wpływ zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Jest świadomy, co do konieczności wprowadzania zasad zrównoważonego rozwoju w procesy budowlane. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gawin D., Kossecka E. (red.), Program komputerowy WUFI i jego zastosowanie w analizach cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych, Wydawnicwto Politechniki Łódźkiej, Łódź, 2007
- Grabarczyk S., Fizyka budowli. Komputerowe wspomaganie projektowania budownictwa energooszczędnego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Biuletyny wydawane przez PKN - KT 307 Zrównoważone Budownictwo
- Krajowe i zagraniczne publikacje o tematyce Zrównoważonego Budownictwa
- Teresa Rucińska, Use of Sustainable Fine-Grain Aggregates in Cement Composites, Journal of Ecological Engineering, Lublin, 2019, 20(10), 102-109
- Teresa Rucińska, Sustainable cement mortars, E3S Web of Conferences, 2018, Volume 49, s. 1-8