Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Drogi wodne i porty:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Drogi wodne i porty
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 18 1,50,44zaliczenie
wykładyW1 9 1,50,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy hydrologi i hydrauliki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie osobowości zawodowej specjalisty z zakresu budownictwa wodnego poprzez ugruntowanie wiedzy o projektowaniu dróg wodnych i portów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)18
18
wykłady
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie - charakterystyka, klasyfilacja1
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglugowych rzek. Kanalizacja rzek1
T-W-3Tabor pływający - konstrukcja, parametry, pędniki, określenie oporów ruchu1
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały dojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe.1
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, związek z taborem pływającym1
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne,przestrzenny plan zagospodarowania1
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego1
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży1
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego.23
A-P-3Konsultacje2
A-P-4Zaliczenie2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Analiza literatury w zakresie przedmiotu31
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Udział w egzaminie3
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/B/D/02_W01
Zna zagadnienia dotyczące śródlądowych dróg wodnych i portów. Rozumie kwestie związane z utrzymaniem dróg wodnych i portów.
B_2A_W06, B_2A_W12C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/B/D/02_U01
Potrafi opracować projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)
B_2A_U15, B_2A_U18, B_2A_U20, B_2A_U21C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/B/D/02_K01
Jest gotów zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania iz zakresu projektowania dróg wodnych.
B_2A_K01, B_2A_K04C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/B/D/02_W01
Zna zagadnienia dotyczące śródlądowych dróg wodnych i portów. Rozumie kwestie związane z utrzymaniem dróg wodnych i portów.
2,0Nie ma wiedzy dotyczącej projektowania dróg wodnych i portów.
3,0Ma wiedzę dotyczącą projektowania dróg wodnych i portów w dostatecznym stopniu. Rozwiązuje test w granicach 50%. Projekt wykonuje w sposób dostatecznie poprawny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/B/D/02_U01
Potrafi opracować projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)
2,0Nie potrafi opracować projektu wstępnego śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych).
3,0Potrafi opracować projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych) w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/B/D/02_K01
Jest gotów zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania iz zakresu projektowania dróg wodnych.
2,0Student nie ma ukształtowanej świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie wodnym.
3,0Student ma ukształtowaną świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie wodnym w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hueckel S., Budowle morskie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1972
  2. Praca zbiorowa, Technologia i organizacja robót w budownictwie wodnym, Arkady, Warszawa, 1977
  3. Jan Kulczyk, Jan Winter, Śródlądowy transport wodny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Boretti Z., Bogucki Wł., Gajowniczek S., Hryniewiecka W., Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1997
  2. Kobiak J., Stachurski W., Konstrukcje żelbetowe, Arkady, Warszawa, 1984
  3. Czetwertyński E., Hydrologia i hydraulika, Państwowe Wydawnictwo Szkolnictwa Zawodowego, Warszawa, 1971
  4. Praca zbiorowa, Tablice inżynierskie Tom V Budownictwo wodne, PWN, Poznań, 1958
  5. Jarocki W., Śródlądowe drogi wodne, Wydawnictwo Komunikacyjne, Warszawa, 1954
  6. Mazurkiewicz B., Śródlądowe drogi wodne i budowle hydrotechniczne, Wyższa Szkoła Morska, Szczecin, 2002
  7. Moliński S. i inni, Ochrona przed korozją. Poradnik, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1986
  8. Rossiński B., Fundamentowanie, Arkady, Warszawa, 1978
  9. Żylicz A., Statki śródlądowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1979
  10. Dorota Libront, Mosty szczecińskie, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005, Regionalne problemy gospodarki wodnej i hydrotechniki

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie - charakterystyka, klasyfilacja1
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglugowych rzek. Kanalizacja rzek1
T-W-3Tabor pływający - konstrukcja, parametry, pędniki, określenie oporów ruchu1
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały dojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe.1
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, związek z taborem pływającym1
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne,przestrzenny plan zagospodarowania1
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego1
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży1
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego.23
A-P-3Konsultacje2
A-P-4Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Analiza literatury w zakresie przedmiotu31
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Udział w egzaminie3
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/B/D/02_W01Zna zagadnienia dotyczące śródlądowych dróg wodnych i portów. Rozumie kwestie związane z utrzymaniem dróg wodnych i portów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia przyporządkowane do kierunku budownictwo
B_2A_W12Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie osobowości zawodowej specjalisty z zakresu budownictwa wodnego poprzez ugruntowanie wiedzy o projektowaniu dróg wodnych i portów.
Treści programoweT-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie - charakterystyka, klasyfilacja
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglugowych rzek. Kanalizacja rzek
T-W-3Tabor pływający - konstrukcja, parametry, pędniki, określenie oporów ruchu
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały dojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe.
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, związek z taborem pływającym
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne,przestrzenny plan zagospodarowania
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy dotyczącej projektowania dróg wodnych i portów.
3,0Ma wiedzę dotyczącą projektowania dróg wodnych i portów w dostatecznym stopniu. Rozwiązuje test w granicach 50%. Projekt wykonuje w sposób dostatecznie poprawny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/B/D/02_U01Potrafi opracować projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy i złożone konstrukcje obiektów budowlanych
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych typowych dla działalności zawodowej związanej ze studiowanym kierunkiem budownictwo
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie osobowości zawodowej specjalisty z zakresu budownictwa wodnego poprzez ugruntowanie wiedzy o projektowaniu dróg wodnych i portów.
Treści programoweT-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie - charakterystyka, klasyfilacja
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglugowych rzek. Kanalizacja rzek
T-W-3Tabor pływający - konstrukcja, parametry, pędniki, określenie oporów ruchu
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały dojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe.
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, związek z taborem pływającym
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne,przestrzenny plan zagospodarowania
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi opracować projektu wstępnego śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych).
3,0Potrafi opracować projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych) w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/B/D/02_K01Jest gotów zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania iz zakresu projektowania dróg wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Jest gotów do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań służących realizacji podjętego zadania inżynierskiego, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
B_2A_K04Jest gotów do inicjowania działań w zakresie zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie osobowości zawodowej specjalisty z zakresu budownictwa wodnego poprzez ugruntowanie wiedzy o projektowaniu dróg wodnych i portów.
Treści programoweT-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie - charakterystyka, klasyfilacja
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglugowych rzek. Kanalizacja rzek
T-W-3Tabor pływający - konstrukcja, parametry, pędniki, określenie oporów ruchu
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały dojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe.
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, związek z taborem pływającym
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne,przestrzenny plan zagospodarowania
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma ukształtowanej świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie wodnym.
3,0Student ma ukształtowaną świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie wodnym w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0