Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne

Sylabus przedmiotu Matematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Magda Kucharska <Magda.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wybranych działów matematyki wyższej z kursów Matematyka 1 i Matematyka 2 wykładanych na studiach pierwszego stopnia Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi rozszerzonej i pogłębionej wiedzy z matematyki wyższej w zakresie działów objętych przedmiotem.
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się technikami i algorytmami obliczeniowymi niezbędnymi do rozwiązywania zadań inżynierskich.
C-3Ukształtowanie u studenta świadomości potrzeby uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności za rzetelną pracę własną.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Szeregi liczbowe.2
T-A-2Szeregi potęgowe.3
T-A-3Szeregi Fouriera.3
T-A-4Równania różniczkowe zwyczajne liniowe wyższych rzędów - metoda współczynników nieoznaczonych.2
T-A-5Pochodne cząstkowe funkcji złożonej i przekształcenia wyrażeń różniczkowych.2
T-A-6Równania różniczkowe cząstkowe liniowe rzędu drugiego.3
15
wykłady
T-W-1Szeregi liczbowe.3
T-W-2Szeregi funkcyjne: szeregi potęgowe i szeregi Fouriera.6
T-W-3Równania różniczkowe cząstkowe liniowe rzędu drugiego: klasyfikacja równań, warunki początkowe, równanie Laplace'a i równanie struny.6
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Nauka własna - bieżąca analiza treści ćwiczeń audytoryjnych lub korzystanie z kursu na platformie Moodle, przygotowanie do kolokwiów.9
A-A-3Konsultacje z osobą prowadzącą ćwiczenia.4
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Nauka własna - bieżąca analiza treści wykładów, przygotowanie do zaliczenia wykładu.10
A-W-3Konsultacje z osobą prowadzącą wykład.4
A-W-4Zaliczenie wykładu.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z objaśnieniami i przykładami.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie pracy pisemnej zawierającej zagadnienia teoretyczne i ich zastosowania student otrzymuje ocenę z zaliczenia wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie dwóch kolokwiów, prac domowych oraz aktywności podczas zajęć student otrzymuje ocenę z zaliczenia ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Na podstawie odpowiedzi studenta podczas zajęć i konsultacji oraz kursów na platformie Moodle.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_B/01_W01
Student zna i rozumie podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z wybranych działów matematyki wyższej realizowanych w ramach przedmiotu.
B_2A_W01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_B/01_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich, z uwzględnieniem poprawności formułowań wniosków i ich interpretacji technicznej.
B_2A_U01, B_2A_U10C-2T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_B/01_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się oraz systemetycznej i uczciwej pracy.
B_2A_K02C-3T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_B/01_W01
Student zna i rozumie podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z wybranych działów matematyki wyższej realizowanych w ramach przedmiotu.
2,0
3,0Student zna wybrane definicje i twierdzenia oraz niektóre algorytmy obliczeniowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_B/01_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich, z uwzględnieniem poprawności formułowań wniosków i ich interpretacji technicznej.
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu treści programowych i stosuje czytelny zapis.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_B/01_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się oraz systemetycznej i uczciwej pracy.
2,0
3,0Student uczęszcza na ćwiczenia. Przygotowuje się w stopniu dostatecznym do zajęć. Na kolokwiach pracuje samodzielnie i uczciwie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 2. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2019
  2. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 2. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2019
  3. W. Stankiewicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych. Część B, PWN, Warszawa, 1999
  4. W. Leksiński, W. Żakowski, Matematyka. Część 4, WNT, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. E. Otto, Matematyka dla wydziałów budowlanych i mechanicznych, PWN, Warszawa, 1984

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Szeregi liczbowe.2
T-A-2Szeregi potęgowe.3
T-A-3Szeregi Fouriera.3
T-A-4Równania różniczkowe zwyczajne liniowe wyższych rzędów - metoda współczynników nieoznaczonych.2
T-A-5Pochodne cząstkowe funkcji złożonej i przekształcenia wyrażeń różniczkowych.2
T-A-6Równania różniczkowe cząstkowe liniowe rzędu drugiego.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szeregi liczbowe.3
T-W-2Szeregi funkcyjne: szeregi potęgowe i szeregi Fouriera.6
T-W-3Równania różniczkowe cząstkowe liniowe rzędu drugiego: klasyfikacja równań, warunki początkowe, równanie Laplace'a i równanie struny.6
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Nauka własna - bieżąca analiza treści ćwiczeń audytoryjnych lub korzystanie z kursu na platformie Moodle, przygotowanie do kolokwiów.9
A-A-3Konsultacje z osobą prowadzącą ćwiczenia.4
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Nauka własna - bieżąca analiza treści wykładów, przygotowanie do zaliczenia wykładu.10
A-W-3Konsultacje z osobą prowadzącą wykład.4
A-W-4Zaliczenie wykładu.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_B/01_W01Student zna i rozumie podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z wybranych działów matematyki wyższej realizowanych w ramach przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Zna i rozumie zaawansowaną i pogłębioną teoretycznie wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi rozszerzonej i pogłębionej wiedzy z matematyki wyższej w zakresie działów objętych przedmiotem.
Treści programoweT-W-1Szeregi liczbowe.
T-W-3Równania różniczkowe cząstkowe liniowe rzędu drugiego: klasyfikacja równań, warunki początkowe, równanie Laplace'a i równanie struny.
T-W-2Szeregi funkcyjne: szeregi potęgowe i szeregi Fouriera.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z objaśnieniami i przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie pracy pisemnej zawierającej zagadnienia teoretyczne i ich zastosowania student otrzymuje ocenę z zaliczenia wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna wybrane definicje i twierdzenia oraz niektóre algorytmy obliczeniowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_B/01_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich, z uwzględnieniem poprawności formułowań wniosków i ich interpretacji technicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się technikami i algorytmami obliczeniowymi niezbędnymi do rozwiązywania zadań inżynierskich.
Treści programoweT-A-5Pochodne cząstkowe funkcji złożonej i przekształcenia wyrażeń różniczkowych.
T-A-6Równania różniczkowe cząstkowe liniowe rzędu drugiego.
T-A-4Równania różniczkowe zwyczajne liniowe wyższych rzędów - metoda współczynników nieoznaczonych.
T-A-1Szeregi liczbowe.
T-A-3Szeregi Fouriera.
T-A-2Szeregi potęgowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie dwóch kolokwiów, prac domowych oraz aktywności podczas zajęć student otrzymuje ocenę z zaliczenia ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Na podstawie odpowiedzi studenta podczas zajęć i konsultacji oraz kursów na platformie Moodle.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu treści programowych i stosuje czytelny zapis.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_B/01_K01Student rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się oraz systemetycznej i uczciwej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest gotów do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego, a także innych osób
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studenta świadomości potrzeby uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności za rzetelną pracę własną.
Treści programoweT-A-5Pochodne cząstkowe funkcji złożonej i przekształcenia wyrażeń różniczkowych.
T-A-6Równania różniczkowe cząstkowe liniowe rzędu drugiego.
T-A-4Równania różniczkowe zwyczajne liniowe wyższych rzędów - metoda współczynników nieoznaczonych.
T-A-1Szeregi liczbowe.
T-A-3Szeregi Fouriera.
T-A-2Szeregi potęgowe.
T-W-1Szeregi liczbowe.
T-W-3Równania różniczkowe cząstkowe liniowe rzędu drugiego: klasyfikacja równań, warunki początkowe, równanie Laplace'a i równanie struny.
T-W-2Szeregi funkcyjne: szeregi potęgowe i szeregi Fouriera.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z objaśnieniami i przykładami.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie pracy pisemnej zawierającej zagadnienia teoretyczne i ich zastosowania student otrzymuje ocenę z zaliczenia wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie dwóch kolokwiów, prac domowych oraz aktywności podczas zajęć student otrzymuje ocenę z zaliczenia ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Na podstawie odpowiedzi studenta podczas zajęć i konsultacji oraz kursów na platformie Moodle.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczęszcza na ćwiczenia. Przygotowuje się w stopniu dostatecznym do zajęć. Na kolokwiach pracuje samodzielnie i uczciwie.
3,5
4,0
4,5
5,0