Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Hydrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrologia | ||
Specjalność | Budownictwo Hydrotechniczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z matematyki |
W-2 | Wymagana wiedza z fizyki |
W-3 | Ukończony kurs: Hydraulika i hydrologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności |
C-2 | Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne |
C-3 | Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Określanie zasilania podziemnego za pomocą krzywych recesji | 3 |
T-P-2 | Wyznaczanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych za pomocą metody największej wiarygodności | 6 |
T-P-3 | Określanie przepływów charakterystycznych za pomocą metody analogii hydrologicznej | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów | 2 |
T-W-2 | Pomiary i charakterystyki opadów cieklych | 2 |
T-W-3 | Pomiary i charakterystyki opadów stałych | 1 |
T-W-4 | Parowanie i transpiracja | 2 |
T-W-5 | Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej | 2 |
T-W-6 | Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu | 2 |
T-W-7 | Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów | 4 |
T-W-8 | Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych | 3 |
T-W-9 | Testowanie hipotez zgodności rozkladu, przedziały ufności krzywych prawdopodobieństwa | 2 |
T-W-10 | Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania | 2 |
T-W-11 | Formy denne, ich związki z warunkami przepływu | 1 |
T-W-12 | Metody określania przepływów charakterystycznych | 2 |
T-W-13 | Modele matematyczne w hydrologii - zastosowanie, klasyfikacja, zasady konstruowania | 2 |
T-W-14 | Hydrologiczne modele konceptualne | 2 |
T-W-15 | Modele UH i IUH | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych | 15 |
A-P-2 | Opracowywanie operatu | 25 |
A-P-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-P-4 | Zaliczenie | 1 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Egzamin | 3 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych |
S-2 | Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładanego materiału |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/09_W01 Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę z zakresu hydrologii | B_2A_W05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-12, T-W-1, T-W-11, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/09_U01 Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski, potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii | B_2A_U05, B_2A_U08, B_2A_U09, B_2A_U18 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-2, T-P-3, T-W-8, T-W-2, T-W-12, T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/09_K01 Jest gotów ocenić pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne | B_2A_K01, B_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/09_W01 Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę z zakresu hydrologii | 2,0 | Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrologii |
3,0 | Rozwiązuje test w granicach 52-62%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie po ustalonym terminie | |
3,5 | Rozwiązuje test w granicach 63-72%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie | |
4,0 | Rozwiązuje test w granicach 73-82%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie | |
4,5 | Rozwiązuje test w granicach 83-92%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność | |
5,0 | Rozwiązuje test w granicach 93-100%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność i wykazując inicjatywę badawczą |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/09_U01 Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski, potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii | 2,0 | Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrologii |
3,0 | Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dobrym | |
4,5 | Rozwiązuje test w granicach 82-92%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Rozwiązuje test w granicach 92-100%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/09_K01 Jest gotów ocenić pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne | 2,0 | Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej ani jej wpływu na procesy hydrologiczne |
3,0 | Rozwiązuje test w granicach 52-62%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Rozwiązuje test w granicach 63-72%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Rozwiązuje test w granicach 73-82%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu dobrym | |
4,5 | Rozwiązuje test w granicach 83-92%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Rozwiązuje test w granicach 93-100%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
- Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971
Literatura dodatkowa
- Brzeziński J., Ozga-Zielińska M., Hydrologia stosowana, PWN, Warszawa, 1997
- Eagleson P.S., Hydrologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978
- Kaczmarek Z., Metody statystyczne w hydrologii i meteorologii, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1970
- Bajkiewicz-Grabowska E. i in., Hydrometria, PWN, Warszawa, 1993
- Aktualizacja metodyki obliczania przepływów i opadów maksymalnych o określonym prawdopodobieństwie przewyższenia dla zlewni kontrolowanych i niekontrolowanych oraz identyfikacji modeli transformacji opadu w odpływ, STOWARZYSZENIE HYDROLOGÓW POLSKICH, Warszawa, 2017