Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Diagnostyka w BE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka w BE
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Budynki i przegrody energooszczędne
W-2Charakterystyka i audyt efektywności energetycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania technik diagnostycznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny uzyskanych wyników pomiarów oraz ich interpretacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badania cieplno-wilgotnościowych właściwości wybranych materiałów budowlanych10
T-L-2Praktyczne pomiary termowizyjne elementów budynku - parametry pomiarowe, interpretacja termogramów. Test sprawdzający znajomość termowizji.8
T-L-3Szczelność powietrzna budynku. Praktyczne pomiary szczelności metodą ciśnieniową przy użyciu wentylatora. Obliczanie współczynników n50, q50, w50. Test sprawdzający znajomość szczelności powietrznej budynków.6
T-L-4Badania parametrów mikroklimatu pomieszczenia Ocena wpływu poszczególnych czynników na komfort cieplny6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/14_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku
B_2A_W10C-1T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/14_U01
Student zna techniki diagnostyczne, potrafi określić parametry pomiarowe, planować i przeprowadzać badania oraz interpretować uzyskane wyniki
B_2A_U09C-2, C-1T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/14_K01
Student jest odpowiedzialny za rzetelność wyników przeprowadzonych pomiarów
B_2A_K02C-2T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/14_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie wiedzy przypisanej do przedmiotu.
3,0Posiada wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/14_U01
Student zna techniki diagnostyczne, potrafi określić parametry pomiarowe, planować i przeprowadzać badania oraz interpretować uzyskane wyniki
2,0Student nie zna technik diagnostycznych, nie potrafi określić parametrów pomiarowych, planować i przeprowadzać badań oraz nie potrafi interpretować uzyskanych wyników
3,0Student zna techniki diagnostyczne, potrafi określić parametry pomiarowe, planować i przeprowadzać badania oraz interpretować uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/14_K01
Student jest odpowiedzialny za rzetelność wyników przeprowadzonych pomiarów
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie kompetencji społecznyc przypisaych do przedmiotu.
3,0Student jest odpowiedzialny za rzetelność wyników przeprowadzonych pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod kier. Prof. P. Klemma, Budownictwo ogólne T.2 Fizyka Budowli, Arkady, Warszawa, 2010
  2. J. Jaworski, Termografia budynków. Wykorzystanie obrazów termalnych w diagnostyce budynków, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2000
  3. PN-EN 13187:2001, Właściwości cieplne budynków. Jakościowa detekcja wad cieplnych w obudowie budynku. Metoda podczerwieni
  4. PN-EN 13829:2002, Właściwości cieplne budynków. Określanie przepuszczalności powietrznej budynków. Metoda pomiaru ciśnieniowego z użyciem wentylatora

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod red. B. Gazińskiego, Zdrowy dom, Systherm, Poznań, 2014
  2. B. Więcek, G. De Mey, Termowizja w podczerwieni. Podstawy i zastosowania, PAK, Warszawa, 2011
  3. A. Stolarska, J. Strzałkowski, Modeling of Edge Insulation Depending on Boundry Conditions for the Ground Level, IOP Publishing, 2017, Zeszyt 4, Tom 245, DOI: 10.1088/1757-899X/245/4/042003
  4. K. Nowak, K. Nowak-Dzieszko, Trudności związane z przeprowadzaniem badań szczelności budynków, Izolacje 2/2013
  5. A. Stolarska, J. Strzałkowski, The Thermal Parameters of Mortars Based on Different Cement Type and W/C Ratios, Materials, 2020, Tom: 13, Zeszyt: 19, DOI: 10.3390/ma13194258

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania cieplno-wilgotnościowych właściwości wybranych materiałów budowlanych10
T-L-2Praktyczne pomiary termowizyjne elementów budynku - parametry pomiarowe, interpretacja termogramów. Test sprawdzający znajomość termowizji.8
T-L-3Szczelność powietrzna budynku. Praktyczne pomiary szczelności metodą ciśnieniową przy użyciu wentylatora. Obliczanie współczynników n50, q50, w50. Test sprawdzający znajomość szczelności powietrznej budynków.6
T-L-4Badania parametrów mikroklimatu pomieszczenia Ocena wpływu poszczególnych czynników na komfort cieplny6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/14_W01Student posiada wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania technik diagnostycznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku
Treści programoweT-L-2Praktyczne pomiary termowizyjne elementów budynku - parametry pomiarowe, interpretacja termogramów. Test sprawdzający znajomość termowizji.
T-L-1Badania cieplno-wilgotnościowych właściwości wybranych materiałów budowlanych
T-L-4Badania parametrów mikroklimatu pomieszczenia Ocena wpływu poszczególnych czynników na komfort cieplny
T-L-3Szczelność powietrzna budynku. Praktyczne pomiary szczelności metodą ciśnieniową przy użyciu wentylatora. Obliczanie współczynników n50, q50, w50. Test sprawdzający znajomość szczelności powietrznej budynków.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie wiedzy przypisanej do przedmiotu.
3,0Posiada wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/14_U01Student zna techniki diagnostyczne, potrafi określić parametry pomiarowe, planować i przeprowadzać badania oraz interpretować uzyskane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki, dokonywać krytycznej analizy oraz wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny uzyskanych wyników pomiarów oraz ich interpretacji
C-1Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania technik diagnostycznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku
Treści programoweT-L-2Praktyczne pomiary termowizyjne elementów budynku - parametry pomiarowe, interpretacja termogramów. Test sprawdzający znajomość termowizji.
T-L-1Badania cieplno-wilgotnościowych właściwości wybranych materiałów budowlanych
T-L-4Badania parametrów mikroklimatu pomieszczenia Ocena wpływu poszczególnych czynników na komfort cieplny
T-L-3Szczelność powietrzna budynku. Praktyczne pomiary szczelności metodą ciśnieniową przy użyciu wentylatora. Obliczanie współczynników n50, q50, w50. Test sprawdzający znajomość szczelności powietrznej budynków.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna technik diagnostycznych, nie potrafi określić parametrów pomiarowych, planować i przeprowadzać badań oraz nie potrafi interpretować uzyskanych wyników
3,0Student zna techniki diagnostyczne, potrafi określić parametry pomiarowe, planować i przeprowadzać badania oraz interpretować uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/14_K01Student jest odpowiedzialny za rzetelność wyników przeprowadzonych pomiarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest gotów do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego, a także innych osób
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny uzyskanych wyników pomiarów oraz ich interpretacji
Treści programoweT-L-2Praktyczne pomiary termowizyjne elementów budynku - parametry pomiarowe, interpretacja termogramów. Test sprawdzający znajomość termowizji.
T-L-1Badania cieplno-wilgotnościowych właściwości wybranych materiałów budowlanych
T-L-4Badania parametrów mikroklimatu pomieszczenia Ocena wpływu poszczególnych czynników na komfort cieplny
T-L-3Szczelność powietrzna budynku. Praktyczne pomiary szczelności metodą ciśnieniową przy użyciu wentylatora. Obliczanie współczynników n50, q50, w50. Test sprawdzający znajomość szczelności powietrznej budynków.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie kompetencji społecznyc przypisaych do przedmiotu.
3,0Student jest odpowiedzialny za rzetelność wyników przeprowadzonych pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0