Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Rachunkowość i finanse 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość i finanse 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy na temat zasad funkcjonowania finansów w państwie (finansów banków, przedsiębiorstw, publicznych, lokalnych). Poznanie podstawowych zasad księgowania oraz wykorzystywania informacji księgowych do podejmowania decyzji bieżących i inwestycyjnych w przedsiębiorstwach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Aktywa i pasywa przedsiębiorstw | 4 |
T-A-2 | Bilans. Operacje gospodarcze | 4 |
T-A-3 | Dokumentacja księgowa | 4 |
T-A-4 | Konta bilansowe | 5 |
T-A-5 | Kierunki uszczegółowienia ewidencji | 4 |
T-A-6 | Konta wynikowe | 5 |
T-A-7 | Techniczne formy księgowości | 2 |
T-A-8 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Współczesny system finansowy. Zasoby i instrumenty finansowe | 2 |
T-W-2 | Finanse przedsiębiorstw i gospodarstw domowych. | 1 |
T-W-3 | Finanse publiczne i samorządowe | 1 |
T-W-4 | Funkcje i zasady systemu rachunkowego | 1 |
T-W-5 | Zasoby majątkowe i źródła ich finansowania | 1 |
T-W-6 | Bilans przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-7 | Operacje gospodarcze i ich wpływ na składniki bilansu | 1 |
T-W-8 | Konto księgowe | 2 |
T-W-9 | Proces kształtowania się wyniku w różnych rodzajach działalności gospodarczej | 2 |
T-W-10 | Podstawowe zasady ewidencji kosztów działalności operacyjnej | 1 |
T-W-11 | Środki pieniężne i formy obrotu pieniężnego | 1 |
T-W-12 | Rozrachunki | 2 |
T-W-13 | Transakcje zakupu i ich rozliczenie | 1 |
T-W-14 | Wycena i ewidencja środków trwałych | 1 |
T-W-15 | Wynagrodzenia i narzuty na wynagrodzenia | 1 |
T-W-16 | Ewidencja, rozliczanie i kalkulacja kosztów działalności operacyjnej | 3 |
T-W-17 | Wycena i ewidencja produktów pracy | 1 |
T-W-18 | Ewidencja sprzedaży wyrobów gotowych | 1 |
T-W-19 | Zasady ustalania wyniku finansowego a warianty sprawozdawcze rachunków zysków i strat | 2 |
T-W-20 | Pisemne zaliczenie wykładów - egzamin | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zalicznia | 16 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-A-5 | Zaliczenie | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie materiału | 24 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 29 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-W-5 | Egzamin | 3 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | Metody praktyczne - rozwiązywanie zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny: test, zadania otwarte |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń - zadania otwarte |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/09-4_W02 Ma podstawową wiedzę na temat konieczności uwzględniania mikro- i makroekonomicznych uwarunkowań w procesie decyzyjnym i wpływu gospodarki na funkcjonowanie przedsiębiorstwa | BIE-NL_1A_W24 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-6, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/09-4_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości i finansów do podejmowania racjonalnych decyzji w działalności gospodarczej | BIE-NL_1A_U23 | — | — | C-1 | T-A-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/09-4_K01 Jest gotowy do myślenia i działania w sposób warunkujący uzyskiwanie korzyści ekonomicznych przez przedsiębiorstwo | BIE-NL_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/09-4_W02 Ma podstawową wiedzę na temat konieczności uwzględniania mikro- i makroekonomicznych uwarunkowań w procesie decyzyjnym i wpływu gospodarki na funkcjonowanie przedsiębiorstwa | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe pojęcia z zakresu finansów i rachunkowości ,rozumie ich wpływ na funkcjonowanie przedsiebiorstwa, wyjaśnia ich zaczenie w podejmowaniu decyzji biznesowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/09-4_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości i finansów do podejmowania racjonalnych decyzji w działalności gospodarczej | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykorzystać elementarną wiedzę z zakresu finansów i rachunkowości do podejmowania racjonalnych decyzji gospodarczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/09-4_K01 Jest gotowy do myślenia i działania w sposób warunkujący uzyskiwanie korzyści ekonomicznych przez przedsiębiorstwo | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość znaczenia wiedzy ekonomcznei w branży budowlanej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bodie Z., Merton R., Finanse, PWE, Warszawa, 2003
- Bartel T., Chałupczak J., Zasady rachunkowości. Zbiór zadań, ODDK, Gdańsk, 2011
- Davis E.W., Pointon J., Finanse i firma, PWN, Warszawa, 2004
- Sawicki K., Podstawy rachunkowości, PWE, Warszawa, 2008
- Małkowska D., Rachunkowość od podstaw, ODDK, Gdańsk, 2011
- W. Cieślewicz, Zwolnienia podatkowe jako forma wspierania inwestycji, Prace Naukowe UE we Wrocławiu, Wrocław, 2013, 116
- W. Cieślewicz, Instrumenty finansowe wsparcia procesu rewitalizacji miast, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, Wrocław, 2010, 112
Literatura dodatkowa
- Owsiak S., Sektor finansowy w Polsce, PWE, Warszawa, 2002
- red. Flejterski S., Świecka B., Elementy finansów i bankowości, Cedetu.PL, Warszawa, 2007