Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Gospodarka wodna
Sylabus przedmiotu Podstawy systemów informacji przestrzennej i geodezji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka wodna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy systemów informacji przestrzennej i geodezji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Kurnatowski <Marek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz ma niezbędną wiedzę z zakresu geografii i technik informacyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień inżynierskich z pomocą danych przestrzennych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Mapa numeryczna jako podstawowy element SIP. Zasady tworzenia modeli wektorowych | 1 |
T-L-2 | Wprowadzenie do systemu Quantum GIS. Wprowadzanie, edycja obiektów | 2 |
T-L-3 | Podstawowe techniki geodezyjne | 1 |
T-L-4 | Wybrane analizy danych przestrzennych | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja i podstawowe funkcje SIP. Rola geodezyjnych zagadnień inżynierskich | 1 |
T-W-2 | Mapy analogowe, numeryczne i ich klasyfikacje. Systemy odniesień przestrzennych | 1 |
T-W-3 | Pojęcie obiektu, atrybutów i relacji przestrzennych. Wizualizacja danych przestrzennych | 1 |
T-W-4 | Wektorowe i rastrowe modele danych przestrzennych. Numeryczny model terenu | 1 |
T-W-5 | Pozyskiwanie danych dla SIP. Wybrane techniki pomiarowe | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 6 |
A-L-2 | Samodzielne opracowanie zadań | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny) |
M-2 | Metody praktyczne (metoda projektów) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GW_10-_GW-12_W01 Słuchacz studium podyplomowego ma podstawową wiedzę z zakresu SIP i geodezji oraz ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu SIP i geodezji | GW_10-_W08 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GW_10-_GW-12_U01 Słuchacz studium podyplomowego ma umiejętność odczytywania map cyfrowych i atrybutów analizowanych obiektów oraz ma umiejętność wykonania prostych analiz danych przestrzennych | GW_10-_U06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GW_10-_GW-12_K01 Słuchacz studium podyplomowego ma umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego uczenia się oraz ma świadomość postępu technologicznego | GW_10-_K02, GW_10-_K03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_10-_GW-12_W01 Słuchacz studium podyplomowego ma podstawową wiedzę z zakresu SIP i geodezji oraz ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu SIP i geodezji | 2,0 | Nie zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć w systemie GIS |
3,0 | Zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS w stopniu dobrym | |
4,5 | Zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Zna zasady konstrukcji mapy numerycznej oraz zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_10-_GW-12_U01 Słuchacz studium podyplomowego ma umiejętność odczytywania map cyfrowych i atrybutów analizowanych obiektów oraz ma umiejętność wykonania prostych analiz danych przestrzennych | 2,0 | Nie potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz nie umie czytać ze zrozumieniem informacji zawartych na mapie cyfrowej |
3,0 | Potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej w stopniu podstawowym | |
3,5 | Potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej w stopniu dobrym | |
4,5 | Potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej oraz umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_10-_GW-12_K01 Słuchacz studium podyplomowego ma umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego uczenia się oraz ma świadomość postępu technologicznego | 2,0 | Nie wykazuje potrzeby poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich |
3,0 | Wykazuje w stopniu podstawowym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich | |
3,5 | Wykazuje w stopniu dość dobrym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich | |
4,0 | Wykazuje w stopniu dobrym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich | |
4,5 | Wykazuje w stopniu ponad dobrym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich | |
5,0 | Wykazuje w stopniu bardzo dobrym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich |
Literatura podstawowa
- Kwietniewski M., GIS w wodociągach i kanalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
- Gotlib D. i in., GIS: Obszary zastosowań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Olszewski R., Kartograficzne modelowanie rzeźby terenu metodami inteligencji obliczeniowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009