Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Gospodarka wodna
Sylabus przedmiotu Hydrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka wodna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz ma niezbędną wiedzę z matematyki i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności |
C-2 | Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne |
C-3 | Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów | 4 |
T-P-2 | Wyznaczanie krzywej związku stan-przepływ | 4 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe: cykl hydrologiczny, zlewnia, dorzecze, bilans wodny | 2 |
T-W-2 | Współczynnik odpływu – znaczenie, metody określania | 1 |
T-W-3 | Charakterystyki opadów ciekłych | 2 |
T-W-4 | Parowanie i transpiracja | 1 |
T-W-5 | Retencja, metody wyznaczania retencji podziemnej | 1 |
T-W-6 | Krzywe hydrograficzne – związki wodowskazów, związek stan-przepływ, krzywa całkowa odpływu | 5 |
T-W-7 | Teoria prawdopodobieństwa w hydrologii | 3 |
T-W-8 | Stany i przepływy charakterystyczne | 1 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 8 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadań projektowych | 15 |
A-P-3 | Knsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 16 |
A-W-2 | Studia literaturowe z zakresu hydrologii | 18 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 16 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (Wykład informacyjny) |
M-2 | Metody praktyczne (Ćwiczenia projektowe) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GW_10-_GW-02_W01 Słuchacz studium podyplomowego ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii | GW_10-_W01, GW_10-_W07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GW_10-_GW-02_U01 Słuchacz studium podyplomowego potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski, sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologi | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GW_10-_GW-02_K01 Słuchacz studium podyplomowego rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne | GW_10-_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_10-_GW-02_W01 Słuchacz studium podyplomowego ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii | 2,0 | Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrologii |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Posiada wiedzę z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Posiada wiedzę z zakresu hydrologii w stopniu dobrym | |
4,5 | Posiada wiedzę z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Posiada wiedzę z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_10-_GW-02_U01 Słuchacz studium podyplomowego potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski, sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologi | 2,0 | Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrologii |
3,0 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dobrym | |
4,5 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_10-_GW-02_K01 Słuchacz studium podyplomowego rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne | 2,0 | Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej ani jej wpływu na procesy hydrologiczne |
3,0 | Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dobrym | |
4,5 | Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
- Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971
Literatura dodatkowa
- Brzeziński J., Ozga-Zielińska M., Hydrologia stosowana, PWN, Warszawa, 1997
- Kaczmarek Z., Metody statystyczne w hydrologii i meteorologii, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1970
- Eagleson P.S., Hydrologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978