Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Gospodarka wodna

Sylabus przedmiotu Hydrogeologia i elementy geotechniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka wodna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Hydrogeologia i elementy geotechniki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,00,60zaliczenie
projektyP1 8 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz ma podstawową wiedzę z zakresu budowy Ziemi i podstawy geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność generalizowania warunków gruntowo-wodnych oraz umiejętność stosowania Eurokodu 7

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt posadowienia wg Eurokodu 73
T-P-2Okreslenie współczynnika filtracji2
T-P-3Projekt przekroju hydrogeologicznego2
T-P-4projekt przekroju geotechnicznego1
8
wykłady
T-W-1Podział gruntów. Podstawowe parametry geotechniczne gruntów2
T-W-2Stany graniczne wg Eurokodu 71
T-W-3Posadowienie wg Eurokodu 71
T-W-4Podstawowe wiadomości o wodach podziemnych. Ruch wody podziemnej1
T-W-5Typologia wód podziemnych1
T-W-6Odwodnienie terenu1
T-W-7Projekt robót geologicznych. Dokumentacje hydrogeologiczne1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach projektowych8
A-P-2Przygotowanie projektów15
A-P-3konsultacje1
A-P-4zaliczenie1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studia literaturowe5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4konsultacje2
A-W-5zaliczenie1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena formująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GW_10-_GW-13_W01
Słuchacz studium podyplomowego ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie geologii, hydrogeologii i geotechniki
GW_10-_W09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GW_10-_GW-13_U01
Słuchacz studium podyplomowego potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich, charakterystycznych dla geologii, hydrogeologii i geotechniki
GW_10-_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GW_10-_GW-13_K01
Słuchacz studium podyplomowego potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
GW_10-_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GW_10-_GW-13_W01
Słuchacz studium podyplomowego ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie geologii, hydrogeologii i geotechniki
2,0Nie ma wiedzy dotyczącej standardów i norm technicznych w zakresie geologii, hydrogeologii i geotechniki
3,0Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie podstawowym
3,5Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie dość dobrym
4,0Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie dobrym
4,5Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie ponad dobrym
5,0Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GW_10-_GW-13_U01
Słuchacz studium podyplomowego potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich, charakterystycznych dla geologii, hydrogeologii i geotechniki
2,0Nie potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich, charakterystycznych dla geologii, hydrogeologii i geotechniki
3,0Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich, charakterystycznych dla geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie podstawowym
3,5Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich, charakterystycznych dla geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie dość dobrym
4,0Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich, charakterystycznych dla geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie dobrym
4,5Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich, charakterystycznych dla geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie ponad dobrym
5,0Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich, charakterystycznych dla geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GW_10-_GW-13_K01
Słuchacz studium podyplomowego potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
2,0Nie potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
3,0Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego na poziomie podstawowym
3,5Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego na poziomie dość dobrym
4,0Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego na poziomie dobrym
4,5Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego na poziomie ponad dobrym
5,0Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego na poziomie bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Wieczysty A., Hydrogeologia inżynierska, PWN, Warszawa, 1982
  2. Wysokiński L. i in., Projektowanie geotechniczne według Eurokodu 7 Poradnik, ITB, Warszawa, 2011
  3. Majer E., Sokołowska M., Frankowski Z., Zasady dokumentowania geologiczno-inżynierskiego (w świetle wymagań Eurokodu 7), Państwowy Instytut Geologiczny - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Coufal R., Racinowski R., Zarys hydrogeologii, Wyd. PS, Szczecin, 2004
  2. Kaczyński R.R., Warunki Geologiczno - Inżynierskie Polski, Państwowy Instytut Geologiczny - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2017, wyd. 1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt posadowienia wg Eurokodu 73
T-P-2Okreslenie współczynnika filtracji2
T-P-3Projekt przekroju hydrogeologicznego2
T-P-4projekt przekroju geotechnicznego1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział gruntów. Podstawowe parametry geotechniczne gruntów2
T-W-2Stany graniczne wg Eurokodu 71
T-W-3Posadowienie wg Eurokodu 71
T-W-4Podstawowe wiadomości o wodach podziemnych. Ruch wody podziemnej1
T-W-5Typologia wód podziemnych1
T-W-6Odwodnienie terenu1
T-W-7Projekt robót geologicznych. Dokumentacje hydrogeologiczne1
8

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach projektowych8
A-P-2Przygotowanie projektów15
A-P-3konsultacje1
A-P-4zaliczenie1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studia literaturowe5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4konsultacje2
A-W-5zaliczenie1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGW_10-_GW-13_W01Słuchacz studium podyplomowego ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie geologii, hydrogeologii i geotechniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGW_10-_W09Posiada podstawową wiedzę z zakresu geologii i geotechniki
Cel przedmiotuC-1Umiejętność generalizowania warunków gruntowo-wodnych oraz umiejętność stosowania Eurokodu 7
Treści programoweT-W-1Podział gruntów. Podstawowe parametry geotechniczne gruntów
T-W-2Stany graniczne wg Eurokodu 7
T-W-3Posadowienie wg Eurokodu 7
T-W-4Podstawowe wiadomości o wodach podziemnych. Ruch wody podziemnej
T-W-5Typologia wód podziemnych
T-W-6Odwodnienie terenu
T-W-7Projekt robót geologicznych. Dokumentacje hydrogeologiczne
T-P-1Projekt posadowienia wg Eurokodu 7
T-P-2Okreslenie współczynnika filtracji
T-P-3Projekt przekroju hydrogeologicznego
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena formująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy dotyczącej standardów i norm technicznych w zakresie geologii, hydrogeologii i geotechniki
3,0Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie podstawowym
3,5Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie dość dobrym
4,0Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie dobrym
4,5Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie ponad dobrym
5,0Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGW_10-_GW-13_U01Słuchacz studium podyplomowego potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich, charakterystycznych dla geologii, hydrogeologii i geotechniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGW_10-_U07Potrafi skasyfikować rodzaje gruntów oraz dokonać ich identyfikacji
Cel przedmiotuC-1Umiejętność generalizowania warunków gruntowo-wodnych oraz umiejętność stosowania Eurokodu 7
Treści programoweT-W-1Podział gruntów. Podstawowe parametry geotechniczne gruntów
T-W-2Stany graniczne wg Eurokodu 7
T-W-3Posadowienie wg Eurokodu 7
T-W-4Podstawowe wiadomości o wodach podziemnych. Ruch wody podziemnej
T-W-5Typologia wód podziemnych
T-W-6Odwodnienie terenu
T-W-7Projekt robót geologicznych. Dokumentacje hydrogeologiczne
T-P-1Projekt posadowienia wg Eurokodu 7
T-P-2Okreslenie współczynnika filtracji
T-P-3Projekt przekroju hydrogeologicznego
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena formująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich, charakterystycznych dla geologii, hydrogeologii i geotechniki
3,0Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich, charakterystycznych dla geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie podstawowym
3,5Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich, charakterystycznych dla geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie dość dobrym
4,0Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich, charakterystycznych dla geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie dobrym
4,5Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich, charakterystycznych dla geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie ponad dobrym
5,0Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich, charakterystycznych dla geologii, hydrogeologii i geotechniki na poziomie bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGW_10-_GW-13_K01Słuchacz studium podyplomowego potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGW_10-_K03Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę
Cel przedmiotuC-1Umiejętność generalizowania warunków gruntowo-wodnych oraz umiejętność stosowania Eurokodu 7
Treści programoweT-W-1Podział gruntów. Podstawowe parametry geotechniczne gruntów
T-W-2Stany graniczne wg Eurokodu 7
T-W-3Posadowienie wg Eurokodu 7
T-W-4Podstawowe wiadomości o wodach podziemnych. Ruch wody podziemnej
T-W-5Typologia wód podziemnych
T-W-6Odwodnienie terenu
T-W-7Projekt robót geologicznych. Dokumentacje hydrogeologiczne
T-P-1Projekt posadowienia wg Eurokodu 7
T-P-2Okreslenie współczynnika filtracji
T-P-3Projekt przekroju hydrogeologicznego
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena formująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
3,0Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego na poziomie podstawowym
3,5Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego na poziomie dość dobrym
4,0Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego na poziomie dobrym
4,5Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego na poziomie ponad dobrym
5,0Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego na poziomie bardzo dobrym