Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria drogowa
Sylabus przedmiotu Projektowanie konstrukcji nawierzchni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria drogowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie konstrukcji nawierzchni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl>, Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz ma wiedzę z matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość rozwiązań w zakresie układów konstrukcyjnych nawierzchni drogowych oraz ich charakteru pracy. |
C-2 | Znajomość metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z uwzględnieniem aspektów środowiskowych. |
C-3 | Umiejętność klasyfikacji oddziaływań zewnętrznych od ruchu pojazdów oraz warunków klimatyczno-pogodowych. |
C-4 | Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników własnych i zespołu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie programu zajęć oraz sposobu zaliczenia przedmiotu. Rozdanie i omówienie zakresu projektów. Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne). | 1 |
T-P-2 | Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodami mechanistycznymi: trwałość zmęczeniową warstw asfaltowych, deformacje strukturalne podłoża gruntowego i trwałość zmęczeniowa warstw związanych spoiwami hydraulicznymi. | 3 |
T-P-3 | Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych na podstawie KTKNPiP. | 1 |
T-P-4 | Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych na podstawie wielkości ugięć sprężystych metodą belki Benkelmana (KWiRNPiP). | 1 |
T-P-5 | Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodą mechanistyczną na podstawie wielkości ugięć sprężystych FWD. | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Warunki pracy nawierzchni podatnych i półsztywnych. Zestawienie obciążeń od pojazdów samochodowych. | 1 |
T-W-2 | Metody mechanistyczne w projektowaniu warstw konstrukcyjnych nawierzchni podatnych i półsztywnych. Kryteria zmęczeniowe warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża i spękań zmęczeniowych podbudów związanych spoiwami hydraulicznymi. | 2 |
T-W-3 | Procedura postępowania przy projektowaniu nawierzchni metodą mechanistyczną. | 1 |
T-W-4 | Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KTKNPiP) – procedura wymiarowania konstrukcji. | 1 |
T-W-5 | Wzmocnienia nawierzchni podatnych i półsztywnych. Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KWiRNPiP). Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą ugięć sprężystych – metoda Belki Benkelmana. | 2 |
T-W-6 | Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą mechanistyczną na podstawie badania ugięciomierzem dynamicznym FWD i właściwości materiałów warstw nawierzchni. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 8 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć projektowych. | 10 |
A-P-3 | Obliczenia z zakresu wymiarowania konstrukcji. | 20 |
A-P-4 | Opracowanie sprawozdań z wymiarowania konstrukcji. | 22 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy) z zakresu projektowania konstrukcji nawierzchni drogowych. | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Zajęcia projektowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena za sprawozdania z projektów z wymiarowania konstrukcji. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ID_10-_ID13_W01 Ma wiedzę na temat metod projektowania nowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych oraz ich wzmocnień. | ID_10-_W06, ID_10-_W05, ID_10-_W04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ID_10-_ID13_U01 Potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnie, zwymiarować nową konstrukcję podatną i półsztywną oraz zaprojektować wzmocnienie istniejącej nawierzchni, zna wymagania dla poszczególnych warstw konstrukcji. | ID_10-_U05, ID_10-_U04, ID_10-_U06 | — | C-2, C-3, C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ID_10-_ID13_K01 Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i rzetelności wyników własnych i zespołu oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. | ID_10-_K01, ID_10-_K03 | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ID_10-_ID13_W01 Ma wiedzę na temat metod projektowania nowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych oraz ich wzmocnień. | 2,0 | Student nie zna podstawowych metod projektowania nowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych oraz ich wzmocnień. |
3,0 | Student zna metodykę projektowania nowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych oraz ich wzmocnień wyłącznie w oparciu o katalogi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ID_10-_ID13_U01 Potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnie, zwymiarować nową konstrukcję podatną i półsztywną oraz zaprojektować wzmocnienie istniejącej nawierzchni, zna wymagania dla poszczególnych warstw konstrukcji. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać zestawienia obciążeń oddziaływujących na konstrukcję oraz zwymiarować nowej konstrukcji podatnej i półsztywnej żadną z omówionych metod. |
3,0 | Student potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnię, zwymiarować konstrukcję podatną i półsztywną wyłącznie w oparciu katalogi, ma trudności w zaprojektowaniu wzmocnienia nawierzchni w oparciu o katalog oraz określeniu wymagań dla poszczególnych warstw konstrukcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ID_10-_ID13_K01 Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i rzetelności wyników własnych i zespołu oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. | 2,0 | Student nie rozumie wpływu na środowisko stosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, nie potrafi pracować w zespole oraz brak mu odpowiedzialności i rzetelności za wyniki własne i zespołu. |
3,0 | Student ma świadomość wpływu na środowisko kilku wybranych rozwiązań konstrukcyjnych, rozumie potrzebę pracy w zespole, jednak wymaga częstego nadzoru ze względu na rzetelność uzyskiwanych wyników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Judycki J. i inni, Analizy i projektowanie konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych, WKŁ, Warszawa, 2014
- Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe, WKŁ, Warszawa, 2004
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2004, wyd. 6
- Judycki J. i inni, Katalog Typowych Konstrukcji nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, GDDKiA, Warszawa, 2014
- Sybilski D. i inni, Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, IBDiM, Warszawa, 2001