Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Ciepłownictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ciepłownictwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 9 2,50,44zaliczenie
wykładyW2 9 1,50,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki technicznej lub Techniki cieplnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych.
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania ciepłowni parowych wysokoparametrowych i węzłów cieplnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt węzła cieplnego dwufunkcyjnego9
9
wykłady
T-W-1Węzły cieplne - schematy, rodzaje, urządzenia stosowane w węzłach cieplnych, układy przygotowania ciepłej wody, pomieszczenia węzłów cieplnych, wymagania techniczne, mieszkaniowe stacje wymiennikowe9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego57
A-P-3Zaliczenie projektu1
A-P-4Konsultacje8
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do egzaminu10
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Samodzielna lektura21
A-W-5Obecność na egzaminie2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej lub ustnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/D/01_W01
Student ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu węzłów cieplnych
IS_2A_W07C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/D/01_U01
Student potrafi zaprojektować węzeł cieplny
IS_2A_U20C-1, C-2T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/D/01_K01
Jest gotów do podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii szczególnie związanych z węzłami cieplnymi
IS_2A_K07C-1, C-2T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/D/01_W01
Student ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu węzłów cieplnych
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę z zakresu projektowania i eksploatacji węzłów cieplnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/D/01_U01
Student potrafi zaprojektować węzeł cieplny
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/D/01_K01
Jest gotów do podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii szczególnie związanych z węzłami cieplnymi
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mizielińska K., Olszak J., Parowe źródła ciepła, WNT, Warszawa, 2008
  2. Żarski K., Węzły cieplne w miejskich systemach ciepłowniczych, Ośr. Informacji Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, Aquarius, Toruń
  3. Zaborowska E., Zasady projektowania wodnych węzłów ciepłowniczych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Żarski K., Obiegi wodne i parowe w kotłowniach, Ośrodek Informacji Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, 2000
  2. Praca zbiorowa (red. Szczechowiak E.), Energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło: budowa i eksploatacja, ENVIROTECH, Poznań
  3. Mizielińska K., Centrale cieplne, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa
  4. Szkarowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt węzła cieplnego dwufunkcyjnego9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Węzły cieplne - schematy, rodzaje, urządzenia stosowane w węzłach cieplnych, układy przygotowania ciepłej wody, pomieszczenia węzłów cieplnych, wymagania techniczne, mieszkaniowe stacje wymiennikowe9
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego57
A-P-3Zaliczenie projektu1
A-P-4Konsultacje8
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do egzaminu10
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Samodzielna lektura21
A-W-5Obecność na egzaminie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/D/01_W01Student ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu węzłów cieplnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W07Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu kluczowych zagadnień przyporządkowanych do kierunku inżynierii środowiska. Zna specjalistyczną terminologię w języku obcym, zgodną ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych.
Treści programoweT-W-1Węzły cieplne - schematy, rodzaje, urządzenia stosowane w węzłach cieplnych, układy przygotowania ciepłej wody, pomieszczenia węzłów cieplnych, wymagania techniczne, mieszkaniowe stacje wymiennikowe
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej lub ustnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę z zakresu projektowania i eksploatacji węzłów cieplnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/D/01_U01Student potrafi zaprojektować węzeł cieplny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych.
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania ciepłowni parowych wysokoparametrowych i węzłów cieplnych
Treści programoweT-W-1Węzły cieplne - schematy, rodzaje, urządzenia stosowane w węzłach cieplnych, układy przygotowania ciepłej wody, pomieszczenia węzłów cieplnych, wymagania techniczne, mieszkaniowe stacje wymiennikowe
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej lub ustnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/D/01_K01Jest gotów do podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii szczególnie związanych z węzłami cieplnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K07Jest gotów do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego, a także innych osób
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi wytrwarzania i wykorzystania pary do potrzeb technologicznych.
C-2Celem zajęć projektowych jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania ciepłowni parowych wysokoparametrowych i węzłów cieplnych
Treści programoweT-W-1Węzły cieplne - schematy, rodzaje, urządzenia stosowane w węzłach cieplnych, układy przygotowania ciepłej wody, pomieszczenia węzłów cieplnych, wymagania techniczne, mieszkaniowe stacje wymiennikowe
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej lub ustnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykona projekt węzła cieplnego
3,5
4,0
4,5
5,0