Wydział Ekonomiczny - Economics (S1)
specjalność: Accounting and Finance in Economic Entities
Sylabus przedmiotu Foundations of demography:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Economics | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Foundations of demography | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge of economics and descriptive statistics. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Students will gain basic knowledge about demographic phenomena and processes. |
C-2 | Students will gain the skills in identifying and evaluating demographic processes. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Introduction. | 3 |
T-A-2 | Development of demographic thought, contemporary population theories. | 2 |
T-A-3 | Sources and area of demographic information. | 2 |
T-A-4 | Methods of demographic analysis. | 3 |
T-A-5 | The general principle of building basic demographic factors. | 2 |
T-A-6 | Number and distribution of population. | 2 |
T-A-7 | Population structure by sex, age and marital status. | 3 |
T-A-8 | Population structure according to social and vocational characteristics and education. | 3 |
T-A-9 | Natural movement of the population. | 4 |
T-A-10 | Synthetic measures of population reproduction. | 2 |
T-A-11 | Migration traffic of the population. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Participation in classes. | 30 |
A-A-2 | Studying the literature. | 10 |
A-A-3 | Preparation of evaluation work. | 13 |
A-A-4 | Consultation | 6 |
A-A-5 | Colloquium | 2 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Information-problem lecture using multimedia techniques. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Passing in the form of test with one-choice questions and open questions checking theoretical knowledge, ability to formulate conclusions and logical thinking. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Written work based on a problem set by the teacher. |
S-3 | Ocena formująca: Assessment of the student's active participation in the classes. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O03_W01 The student has knowledge about the nature of demographic phenomena and processes, knows the definitions of basic demographic categories. | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W13 | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11 | M-1 | S-2 |
E_1A_O03_W02 The student knows the methods of demographic analysis used to study population structures, natural and migrant population movement, population aging and measurement of population reproduction. | E_1A_W06, E_1A_W07 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O03_U01 The student is able to design a study using demographic analysis methods ranging from the formulation of research objectives through the collection of relevant data, their analysis, formulation of conclusions, to the creation of a final report. | E_1A_U21, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U12 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O03_K01 The student mastered the principles of individual and group work. | E_1A_K02, E_1A_K08, E_1A_K01 | — | C-2 | T-A-4, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O03_W01 The student has knowledge about the nature of demographic phenomena and processes, knows the definitions of basic demographic categories. | 2,0 | |
3,0 | The student has a minimal knowledge of the nature of phenomena and demographic processes and knows the definitions of selected demographic categories.. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_O03_W02 The student knows the methods of demographic analysis used to study population structures, natural and migrant population movement, population aging and measurement of population reproduction. | 2,0 | |
3,0 | The student sufficiently knows selected methods of demographic analysis. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | . |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O03_U01 The student is able to design a study using demographic analysis methods ranging from the formulation of research objectives through the collection of relevant data, their analysis, formulation of conclusions, to the creation of a final report. | 2,0 | |
3,0 | The student can, with the teacher's help. design some stages of a simple study using demographic analysis methods. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O03_K01 The student mastered the principles of individual and group work. | 2,0 | |
3,0 | The student has mastered the principles of individual work and with the teacher's help can conduct an individual demographic survey and organize a team research project. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Carmichael G., Fundamentals of Demographic Analysis: Concepts, Measures and Methods, Springer, 2016
- Okólski M., Demografia: współczesne zjawiska i teorie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2012
- Holzer J.Z., Demografia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Raouf Boucekkine, Optimal Control of Age-Structured Populations in Economy, Demography, and the Environment, Taylor & Francis Group, ProQuest Ebook Central, 2010
- Pressat R., A workbook in demography, Marthuen, London, 1974
- Cieślak M. (red.), Demografia. Metody analizy i prognozowania., PWN, Warszawa, 1992