Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy
Sylabus przedmiotu Restrukturyzacja zatrudnienia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Restrukturyzacja zatrudnienia | ||
Specjalność | Gospodarowanie kapitałem ludzkim | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie roli restrukturyzacji zatrudnienia w działalności organizacji |
C-2 | Zapoznanie z zasadami i warunkami przeprowadzania podstawowych procesów restrukturyzacyjnych w zatrudnieniu |
C-3 | Wykształcenie umiejętności stosowania podstawowych procedur w działaniach restrukturyzacyjnych w obszarze kapitału ludzkiego |
C-4 | Zapoznanie z alterantywnymi działaniami wobec zwolnień pracowników |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Restrukturyzacja zatrudnienia - narzędzia i procedury | 4 |
T-A-2 | Redukcja zatrudnienia | 4 |
T-A-3 | Procedura i efektywność outplacementu | 4 |
T-A-4 | Prawne aspekty redukcji personelu | 4 |
T-A-5 | Ocena efektywności restrukturyzacji zatrudnienia | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Optymalizacja a restrukturyzacja zatrudnienia | 2 |
T-W-2 | Proces restrukturyzacji i rola kierownika w procesie zmian zatrudnienia | 4 |
T-W-3 | Alternatywy dla redukcji zatrudnienia | 2 |
T-W-4 | Racjonalizacja - działania uzupełniające | 3 |
T-W-5 | Redukcja zatrudnienia i przyczyny zwolnień pracowniczych | 3 |
T-W-6 | Zatrzymywanie wartościowych pracowników w organizacji | 2 |
T-W-7 | Prawne aspekty redukcji zatrudnienia | 2 |
T-W-8 | Outplacement | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Czytanie zalecanej literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji na temat przeprowadzonych działań restrukturyzacyjnych zatrudnienia w polskich przedsiębiorstwach | 15 |
A-A-4 | Konsultacje w sprawie przygotowywanych prac | 7 |
A-A-5 | Zaliczenie | 2 |
49 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 14 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
A-W-4 | Czytanie zalecanej literatury | 5 |
A-W-5 | Konsultacje | 8 |
49 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z prezentacji zagadnień związanych z realizacją tematu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z realizacji zadań na zajeciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z przygotowanej pracy z zakresu przeprowadzonych działań restrukturyzacyjnych zatrudnienia w polskich przedsiębiorstwach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/5_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student charakteryzuje rolę restrukturyzacji zatrudnienia, definiuje zasady i warunki jej przeprowadzania. | E_2A_W03, E_2A_W08 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-4 |
E_2A_D2/5_W02 W wyniku przeprowadznych zajęć student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz opisuje jej alternatywy | E_2A_W02, E_2A_W05 | — | C-1, C-4 | T-W-6, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-4 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zastosować procedurę i podstawowe narzędzia restrukturyzacji i racjonalizacji zatrudnienia oraz dokonuje oceny efektów ich zastosowania | E_2A_U02, E_2A_U10, E_2A_U18 | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-W-7, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
E_2A_D2/5_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedurę i narzędzia outplacementu | E_2A_U01, E_2A_U12 | — | C-2, C-3 | T-A-3, T-W-7, T-W-2, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/5_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student charakteryzuje rolę restrukturyzacji zatrudnienia, definiuje zasady i warunki jej przeprowadzania. | 2,0 | |
3,0 | Student objaśnia podstawową rolę restrukturyzacji zatrudnienia definiuje główne zasady i warunki jej przeprowadzenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_D2/5_W02 W wyniku przeprowadznych zajęć student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz opisuje jej alternatywy | 2,0 | |
3,0 | Student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz jej główne przyczyny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zastosować procedurę i podstawowe narzędzia restrukturyzacji i racjonalizacji zatrudnienia oraz dokonuje oceny efektów ich zastosowania | 2,0 | |
3,0 | Sudent zna przebieg procesu restryukturyzacji oraz wskazuje wybrane działania uzupełniające restrukturyzacji zatrudnienia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_D2/5_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedurę i narzędzia outplacementu | 2,0 | |
3,0 | Student zna procedurę outplacementu, rozumie jego istotę. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Marciniak J., Optymalizacja zatrudnienia, wynagrodzeń i struktur organizacyjnych, Wolters Kluwer, Kraków, 2016
- Kot-Radojewska J., Wartość kapitału ludzkiego w organizacji w kontekście elastycznych form zatrudnienia: perspektywa interesariuszy, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza, 2017
- Marciniak J., Optymalizacja zatrudnienia: zwolnienia, outsourcing, outplacement, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków, 2009
Literatura dodatkowa
- Gajderowicz T., Korzyści z zatrudnienia, dekompozycja i wycena, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2016