Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
Sylabus przedmiotu Wycena nieruchomości rolnych i leśnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wycena nieruchomości rolnych i leśnych | ||
Specjalność | Gospodarka nieruchomościami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu metod wyceny nieruchomości oraz ogólną wiedzę ekonomiczną |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi posługiwać się aktami prawnymi w zakresie koniecznym dla ekonomistów; student potrafi analizować dane, wykonywać operacje matematyczne, posługiwać się programem excel |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracować wskazany problem i formułować wnioski |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie wiedzy w zakresie podejść, metod i technik wykorzystywanych w szacowaniu wartości nieruchomości rolnych i leśnych |
C-2 | Wykształecenie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy do rozwiązywania zadań |
C-3 | Wskazanie znaczenia szacowania wartości nieruchomości rolnych i leśnych w gospodarce rynkowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wycena nieruchomości rolnych i ich części składowych (zasiewy i uprawy rolne) | 3 |
T-A-2 | Wycena sadów i plantacji kultur wieloletnich oraz gruntów pod wodami | 3 |
T-A-3 | Wycena nieruchomości leśnych (gruntu leśnego, drzew i drzewostanów) | 3 |
T-A-4 | Wycena nieruchomości zadrzewionych i zakrzewionych | 3 |
T-A-5 | Wycena parków, ogrodów i zieleńców | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy rolnictwa: nieruchomość rolna, grunt rolny i gospodarstwo rolne, klasyfikacja użytków gruntowych, jakość ziemi rolniczej | 3 |
T-W-2 | Zasady gospodarki nieruchomościami rolnymi: ochrona gruntów rolnych i leśnych; gospodarowanie Zasobem Własoności Rolnej Skarbu Państwa | 2 |
T-W-3 | Podstawy leśnictwa: pojęcia dotyczące lasów i drzewostanów, plany urządzenia lasu, uproszczony plan urządzenia lasu i inwentaryzacja stanu lasu, ograniczenia w obrocie lasami, zasady gospodarowania nieruchomościami leśnymi | 3 |
T-W-4 | Podstawy gospodarki wodnej | 2 |
T-W-5 | Podstawy wyceny nieruchomości rolnych i leśnych | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury i aktów prawnych) | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 2 |
A-A-4 | Rozwiązywanie zadań | 2 |
A-A-5 | Konsultacje | 2 |
A-A-6 | Zaliczenie | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egazminu i obecność na egzaminie | 6 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej |
M-2 | Metody aktywizujące - przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metoday praktyczne - rozwiązywanie zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F - ocena kolokwiów polegających na samodzielnym rowiązywaniu zadań |
S-2 | Ocena podsumowująca: P - zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen kolokwiów |
S-3 | Ocena podsumowująca: P - ocena egzaminu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami sprawdzającymi wiedzę z teorii i praktyki wyceny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/12_W01 zna pojęcia z zakresu podstaw rolnictwa i leśnictwa konieczne dla wyceny nieruchomości rolnych i leśnych:nieruchomość rolna, grunt rolny, gospodarstwo rolne, klasyfikacja użytków gruntowych, las, drzewostan, plan urządzenia lasu | E_2A_W01 | — | C-3 | T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-3 |
E_2A_D3/12_W02 zna podejścia, metody i techniki szacowania wartości nieruchomości rolnych i leśnych | E_2A_W06 | — | C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-3, S-1, S-2 |
E_2A_D3/12_W03 identyfikuje okoliczności, w których, istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych | E_2A_W08 | — | C-3 | T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/12_U01 szacuje wrtość nieruchomości rolnych i ich części składowe: zasiewy,uprawy rolne; szacuje wartość nieruchomości leśnych i ich częsci składowe: drzewo, drzewostan | E_2A_U04 | — | C-2 | T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-3, M-2 | S-1, S-2 |
E_2A_D3/12_U02 dobiera podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości rolnych i leśnych z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość | E_2A_U08, E_2A_U10 | — | C-3, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-3, M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/12_K01 świadomy znaczenia wyceny nieruchomości rolnych i leśnych w gospodarce rynkowej | E_2A_K03 | — | C-3 | T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/12_W01 zna pojęcia z zakresu podstaw rolnictwa i leśnictwa konieczne dla wyceny nieruchomości rolnych i leśnych:nieruchomość rolna, grunt rolny, gospodarstwo rolne, klasyfikacja użytków gruntowych, las, drzewostan, plan urządzenia lasu | 2,0 | nie zna pojęć z zakresu podstaw rolnictwa i leśnictwa konieczne dla wyceny nieruchomości rolnych i leśnych:nieruchomość rolna, grunt rolny, gospodarstwo rolne, klasyfikacja użytków gruntowych, las, drzewostan, plan urządzenia lasu. |
3,0 | zna w stopniu dostatecznym pojęcia z zakresu podstaw rolnictwa i leśnictwa konieczne dla wyceny nieruchomości rolnych i leśnych:nieruchomość rolna, grunt rolny, gospodarstwo rolne, klasyfikacja użytków gruntowych, las, drzewostan, plan urządzenia lasu. | |
3,5 | zna w stopniu więcej niż dostatecznym pojęcia z zakresu podstaw rolnictwa i leśnictwa konieczne dla wyceny nieruchomości rolnych i leśnych:nieruchomość rolna, grunt rolny, gospodarstwo rolne, klasyfikacja użytków gruntowych, las, drzewostan, plan urządzenia lasu. | |
4,0 | zna w stopniu dobrym pojęcia z zakresu podstaw rolnictwa i leśnictwa konieczne dla wyceny nieruchomości rolnych i leśnych:nieruchomość rolna, grunt rolny, gospodarstwo rolne, klasyfikacja użytków gruntowych, las, drzewostan, plan urządzenia lasu. | |
4,5 | zna w stopniu więcej niż dobrym pojęcia z zakresu podstaw rolnictwa i leśnictwa konieczne dla wyceny nieruchomości rolnych i leśnych:nieruchomość rolna, grunt rolny, gospodarstwo rolne, klasyfikacja użytków gruntowych, las, drzewostan, plan urządzenia lasu. | |
5,0 | zna w stopniu bardzo dobrym pojęcia z zakresu podstaw rolnictwa i leśnictwa konieczne dla wyceny nieruchomości rolnych i leśnych:nieruchomość rolna, grunt rolny, gospodarstwo rolne, klasyfikacja użytków gruntowych, las, drzewostan, plan urządzenia lasu. | |
E_2A_D3/12_W02 zna podejścia, metody i techniki szacowania wartości nieruchomości rolnych i leśnych | 2,0 | nie zna podejść, metod i technik szacowania wartości nieruchomości rolnych i leśnych |
3,0 | zna podejścia, metody i techniki szacowania wartości nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna podejścia, metody i techniki szacowania wartości nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu więcej niż dostatecznym. | |
4,0 | zna podejścia, metody i techniki szacowania wartości nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu dobrym | |
4,5 | zna podejścia, metody i techniki szacowania wartości nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zna podejścia, metody i techniki szacowania wartości nieruchomości rolnych i leśnych w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D3/12_W03 identyfikuje okoliczności, w których, istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych | 2,0 | nie identyfikuje okoliczności, w których, ze wzgledu na istniejący porządek prawny RP, istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych |
3,0 | identyfikuje w stopniu dostatecznym okoliczności, w których, ze wzgledu na istniejący porządek prawny RP, istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych | |
3,5 | identyfikuje w stopniu więcej niż dostatecznym okoliczności, w których, ze wzgledu na istniejący porządek prawny RP, istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych | |
4,0 | identyfikuje w stopniu dobrym okoliczności, w których, ze wzgledu na istniejący porządek prawny RP, istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych | |
4,5 | identyfikuje w stopniu więcej niz dobrym okoliczności, w których, ze wzgledu na istniejący porządek prawny RP, istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych | |
5,0 | identyfikuje w stopniu bardzo dobrym okoliczności, w których, ze wzgledu na istniejący porządek prawny RP, istnieje konieczność dokonywania wycen nieruchomości rolnych i leśnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/12_U01 szacuje wrtość nieruchomości rolnych i ich części składowe: zasiewy,uprawy rolne; szacuje wartość nieruchomości leśnych i ich częsci składowe: drzewo, drzewostan | 2,0 | brak umiejętności szacowania wrtości nieruchomości rolnych i leśnych |
3,0 | umiejętność szacowania wrtości nieruchomości rolnych i leśnych opanowana w stopniu dostatecznym | |
3,5 | umiejętność szacowania wrtości nieruchomości rolnych i leśnych opanowana w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | umiejętność szacowania wrtości nieruchomości rolnych i leśnych opanowana w stopniu dobrym | |
4,5 | umiejętność szacowania wrtości nieruchomości rolnych i leśnych opanowana w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | umiejętność szacowania wrtości nieruchomości rolnych i leśnych opanowana w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D3/12_U02 dobiera podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości rolnych i leśnych z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość | 2,0 | brak umiejetności dobierania podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości rolnych i leśnych z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość |
3,0 | umiejętność dobierania podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości rolnych i leśnych z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość opanowana w stopniu dostatecznym | |
3,5 | umiejętność dobierania podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości rolnych i leśnych z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość opanowana w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | umiejętność dobierania podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości rolnych i leśnych z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość opanowana w stopniu dobrym | |
4,5 | umiejętność dobierania podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości rolnych i leśnych z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość opanowana w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | umiejętność dobierania podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości rolnych i leśnych z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość opanowana w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/12_K01 świadomy znaczenia wyceny nieruchomości rolnych i leśnych w gospodarce rynkowej | 2,0 | brak świadomości co do konieczności dokonywnia wycen nieruchomości rolnych i leśnych w gospodarce rynkowej ze względu na określony porządek prawny RP |
3,0 | świadomość co do konieczności dokonywnia wycen nieruchomości rolnych i leśnych w gospodarce rynkowej ze względu na określony porządek prawny RP rozwinieta w stopniu dostatecznym | |
3,5 | świadomość co do konieczności dokonywnia wycen nieruchomości rolnych i leśnych w gospodarce rynkowej ze względu na określony porządek prawny RP rozwinieta w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | świadomość co do konieczności dokonywnia wycen nieruchomości rolnych i leśnych w gospodarce rynkowej ze względu na określony porządek prawny RP rozwinieta w stopniu dobrym | |
4,5 | świadomość co do konieczności dokonywnia wycen nieruchomości rolnych i leśnych w gospodarce rynkowej ze względu na określony porządek prawny RP rozwinieta w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | świadomość co do konieczności dokonywnia wycen nieruchomości rolnych i leśnych w gospodarce rynkowej ze względu na określony porządek prawny RP rozwinieta w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Cymerman R., Podstawy rolnictwa i wycena nieruchomości rolnych, Educaterra, Olsztyn, 2011
- Nowak A., Wycena nieruchomości leśnych, Educaterra, Olsztyn, 2011
Literatura dodatkowa
- xxx, Wycena, Educaterra, Olsztyn, 2011, Kwartalnik
- xxx, Rzeczoznawca majątkowy, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzczoznawców Majątkowych, Warszawa, 2011, Kwartalnik