Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Rachunek kosztów budżetowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunek kosztów budżetowanych
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 30 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie zasad rachunkowości
W-2Znajomość zakresu tradycyjnego rachunku kosztów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów budżetowanych
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami klasyfikacji kosztów na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
C-3Zapoznanie studentów z etapami procesu budżetowania
C-4Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
C-5Przygotowanie studentów do weryfikacji budżetowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Klasyfikacja kosztów4
T-L-2Sporządzanie budżetów operacyjnych10
T-L-3Sporządzanie budżetów finansowych10
T-L-4Ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych4
T-L-5Zaliczenie materiału2
30
wykłady
T-W-1Rachunek kosztów budżetowanych – istota i zakres1
T-W-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych2
T-W-3Rodzaje budżetów kosztów1
T-W-4Etapy budżetowania1
T-W-5Budowa budżetów operacyjnych4
T-W-6Budowa budżetów finansowych3
T-W-7Ocena wpływu zmian wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje2
T-W-8Zaliczenie materiału1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć, w tym sporządzanie budżetów operacyjnych i finansowych, analiza odchyleń wielkości rzeczywistych od budżetowanych35
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia – samodzielne sporządzenie budżetów operacyjnych i finansowych25
A-L-4Konsultacje10
100
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału3
A-W-4Konsultacje4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/5_W01
Student zna istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-L-1, T-L-5M-2, M-1S-1, S-3, S-2, S-4
E_2A_D7/5_W02
Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów ze szczególnym uwzględnieniem budżetów operacyjnych i finansowych
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W12C-3, C-4, C-5T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/5_U01
Student umie klasyfikować i wyznaczać koszty na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
E_2A_U01, E_2A_U02C-1, C-2T-W-2, T-W-8, T-L-1, T-L-5M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2, S-4
E_2A_D7/5_U02
Student potrafi sporządzać budżety operacyjne i budżety finansowe
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U08C-3, C-4, C-5T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/5_K02
Student posiada zdolność pracy w zespole
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K08C-4, C-5T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-3S-1, S-2, S-4
E_2A_D7/5_K03
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K05, E_2A_K07C-4, C-5T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/5_W01
Student zna istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów.
3,0Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów przyszłościowych.
3,5Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów przyszłościowych.
4,0Student zna istotę, zakres i różne odmiany rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych. Zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych.
4,5Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów.
5,0Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Posiada wiedzę umożliwiającą wskazanie możliwości ich zastosowania w jednostkach gospodarczych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów.
E_2A_D7/5_W02
Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów ze szczególnym uwzględnieniem budżetów operacyjnych i finansowych
2,0Student nie zna etapów budżetowania oraz rodzajów budżetów.
3,0Student zna wybiórczo etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów.
3,5Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów.
4,0Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów oraz ich charakterystykę.
4,5Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów, ich charakterystykę oraz zasady ich konstrukcji.
5,0Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów, ich charakterystykę oraz zasady ich konstrukcji i weryfikacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/5_U01
Student umie klasyfikować i wyznaczać koszty na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
2,0Student nie umie klasyfikować kosztów według żadnych kryteriów.
3,0Student umie wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student umie wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,0Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,5Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów, przypisać do nich koszty, dokonać ich charakterystyki oraz wskazać metody ich wyznaczania.
5,0Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów, przypisać do nich koszty, dokonać ich charakterystyki oraz wyznaczyć ich poziom na podstawie właściwych metod i podać przykłady.
E_2A_D7/5_U02
Student potrafi sporządzać budżety operacyjne i budżety finansowe
2,0Student nie potrafi sporządzać budżetów operacyjnych i budżetów finansowych.
3,0Student potrafi sporządzić niektóre budżety operacyjne.
3,5Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne.
4,0Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne i wybrane budżety finansowe.
4,5Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne i budżety finansowe.
5,0Student potrafi sporządzić i analizować podstawowe budżety operacyjne i budżety finansowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/5_K02
Student posiada zdolność pracy w zespole
2,0Student nie posiada zdolności pracy w zespole.
3,0Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
3,5Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,0Student potrafi w grupie rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,5Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
5,0Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć i uzasadniać swój wybór.
E_2A_D7/5_K03
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.

Literatura podstawowa

  1. Gos W., Kiziukiewicz T., Mućko P., Nadolna B., Zarządzanie kosztami. Teoria i dobre praktyki, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
  2. Nowak E., Rachunek kosztów w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2016
  3. Nita B., Nowak E. (red.), Budżetowanie w przedsiębiorstwie. Organizacja, procedury, zastosowanie, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010, 2
  4. Karmańska A., Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2006
  5. Nowak E., Rachunek kosztów przedsiębiorstwa, Ekspert, Wrocław, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Szadziewska A., Majchrzak I., Remlein M., Szychta A., Rachunkowość zarządcza a zrónoważony rozwój przedsiębiorstwa, IUS PUBLICUM, Katowice, 2021
  2. Kiziukiewicz T., Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania cz. II, Ekspert, Wrocław, 2011
  3. Świderska G.K., Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów I i II, Difin, Warszawa, 2006
  4. Kiziukiewicz T., Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003
  5. Sobańska I., Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza, C.H.Beck, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Klasyfikacja kosztów4
T-L-2Sporządzanie budżetów operacyjnych10
T-L-3Sporządzanie budżetów finansowych10
T-L-4Ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych4
T-L-5Zaliczenie materiału2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rachunek kosztów budżetowanych – istota i zakres1
T-W-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych2
T-W-3Rodzaje budżetów kosztów1
T-W-4Etapy budżetowania1
T-W-5Budowa budżetów operacyjnych4
T-W-6Budowa budżetów finansowych3
T-W-7Ocena wpływu zmian wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje2
T-W-8Zaliczenie materiału1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć, w tym sporządzanie budżetów operacyjnych i finansowych, analiza odchyleń wielkości rzeczywistych od budżetowanych35
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia – samodzielne sporządzenie budżetów operacyjnych i finansowych25
A-L-4Konsultacje10
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału3
A-W-4Konsultacje4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D7/5_W01Student zna istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów budżetowanych
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami klasyfikacji kosztów na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
Treści programoweT-W-1Rachunek kosztów budżetowanych – istota i zakres
T-W-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
T-W-8Zaliczenie materiału
T-L-1Klasyfikacja kosztów
T-L-5Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów.
3,0Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów przyszłościowych.
3,5Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów przyszłościowych.
4,0Student zna istotę, zakres i różne odmiany rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych. Zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych.
4,5Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów.
5,0Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Posiada wiedzę umożliwiającą wskazanie możliwości ich zastosowania w jednostkach gospodarczych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D7/5_W02Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów ze szczególnym uwzględnieniem budżetów operacyjnych i finansowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z etapami procesu budżetowania
C-4Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
C-5Przygotowanie studentów do weryfikacji budżetowania
Treści programoweT-W-6Budowa budżetów finansowych
T-W-3Rodzaje budżetów kosztów
T-W-4Etapy budżetowania
T-W-5Budowa budżetów operacyjnych
T-W-7Ocena wpływu zmian wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje
T-W-8Zaliczenie materiału
T-L-2Sporządzanie budżetów operacyjnych
T-L-3Sporządzanie budżetów finansowych
T-L-4Ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych
T-L-5Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna etapów budżetowania oraz rodzajów budżetów.
3,0Student zna wybiórczo etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów.
3,5Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów.
4,0Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów oraz ich charakterystykę.
4,5Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów, ich charakterystykę oraz zasady ich konstrukcji.
5,0Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów, ich charakterystykę oraz zasady ich konstrukcji i weryfikacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D7/5_U01Student umie klasyfikować i wyznaczać koszty na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów budżetowanych
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami klasyfikacji kosztów na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
Treści programoweT-W-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
T-W-8Zaliczenie materiału
T-L-1Klasyfikacja kosztów
T-L-5Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie klasyfikować kosztów według żadnych kryteriów.
3,0Student umie wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student umie wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,0Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,5Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów, przypisać do nich koszty, dokonać ich charakterystyki oraz wskazać metody ich wyznaczania.
5,0Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów, przypisać do nich koszty, dokonać ich charakterystyki oraz wyznaczyć ich poziom na podstawie właściwych metod i podać przykłady.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D7/5_U02Student potrafi sporządzać budżety operacyjne i budżety finansowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z etapami procesu budżetowania
C-4Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
C-5Przygotowanie studentów do weryfikacji budżetowania
Treści programoweT-W-6Budowa budżetów finansowych
T-W-3Rodzaje budżetów kosztów
T-W-4Etapy budżetowania
T-W-5Budowa budżetów operacyjnych
T-W-7Ocena wpływu zmian wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje
T-W-8Zaliczenie materiału
T-L-2Sporządzanie budżetów operacyjnych
T-L-3Sporządzanie budżetów finansowych
T-L-4Ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych
T-L-5Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzać budżetów operacyjnych i budżetów finansowych.
3,0Student potrafi sporządzić niektóre budżety operacyjne.
3,5Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne.
4,0Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne i wybrane budżety finansowe.
4,5Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne i budżety finansowe.
5,0Student potrafi sporządzić i analizować podstawowe budżety operacyjne i budżety finansowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D7/5_K02Student posiada zdolność pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
C-5Przygotowanie studentów do weryfikacji budżetowania
Treści programoweT-L-2Sporządzanie budżetów operacyjnych
T-L-3Sporządzanie budżetów finansowych
T-L-4Ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych
T-L-1Klasyfikacja kosztów
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada zdolności pracy w zespole.
3,0Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
3,5Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,0Student potrafi w grupie rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,5Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
5,0Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć i uzasadniać swój wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D7/5_K03Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
C-5Przygotowanie studentów do weryfikacji budżetowania
Treści programoweT-W-6Budowa budżetów finansowych
T-W-1Rachunek kosztów budżetowanych – istota i zakres
T-W-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
T-W-3Rodzaje budżetów kosztów
T-W-4Etapy budżetowania
T-W-5Budowa budżetów operacyjnych
T-W-7Ocena wpływu zmian wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje
T-W-8Zaliczenie materiału
T-L-2Sporządzanie budżetów operacyjnych
T-L-3Sporządzanie budżetów finansowych
T-L-4Ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych
T-L-1Klasyfikacja kosztów
T-L-5Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.