Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy
Sylabus przedmiotu Wycena nieruchomości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wycena nieruchomości | ||
Specjalność | Wycena nieruchomości | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Oleńczuk-Paszel <Anna.Olenczuk-Paszel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podejść, metod i technik wyceny |
W-2 | Posiadanie pogłębionej wiedzy z zakresu praw do nieruchomości, rynku nieruchomosci |
W-3 | Posiadanie umiejętności wyboru źródeł i gromadzenia danych dla potrzeb wyceny |
W-4 | Znajomość podstaw ekonomii |
W-5 | Znajomość metod statystyki opisowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie rodzajów nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych |
C-2 | Poznanie sposobów wyceny nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych |
C-3 | Poznanie sposobów wyceny nieruchomości dla celów szczególnych |
C-4 | Poznanie sposobów wyceny praw rzeczowych i zobowiazań umownych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wycena prawa własności | 1 |
T-A-2 | Wycena prawa użytkowania wieczystego | 3 |
T-A-3 | Wycena ograniczonych praw rzeczowych i zobowiązań umownych | 3 |
T-A-4 | Wycena nieruchomości zurbanizowanych niezabudowanych i zabudowanych | 5 |
T-A-5 | Wycena dla potrzeb planistycznych | 3 |
T-A-6 | Wycena dla potrzeb ustalenia opłat adiacenckich | 3 |
T-A-7 | Określanie wartości nakladów na nieruchomości | 2 |
T-A-8 | Odszkodowanie za wywłaszczenie nieruchomości | 3 |
T-A-9 | Wycena nieruchomości dla potrzeb zabezpieczenia wierzytelności | 2 |
T-A-10 | Wycena nieruchomości przeznaczonych lub zajętych pod urządzenia infrastruktury technicznej | 2 |
T-A-11 | Wycena nieruchomości pozostawionych poza granicami RP, nieruchomości zabytkowych oraz położonych na złożach kopalin | 2 |
T-A-12 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wycena nieruchomości zurbanizowanych | 7 |
T-W-2 | Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych | 6 |
T-W-3 | Wycena praw rzeczowych i zobowiązań umownych | 5 |
T-W-4 | Wybrane zagadninia wyceny masowej | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczetnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Studiowanie wskazanej literatury i aktów prawnych | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do rozwiązywania zadań | 20 |
A-A-4 | Przgotowanie do kolokwium | 18 |
A-A-5 | Konsultacje | 12 |
100 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury i aktów prawnych | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 7 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
49 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-2 | Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium pisemne oceniające umiejetność samodzielnego obliczania wartości przy zastosowaniu właściwej metody w zależności od rodzaju nieruchomości i praw do nieruchomości oraz celu wyceny |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny - test wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/07_W01 Rozróżnia i definiuje rodzaje nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych | E_2A_W01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
E_2A_D7/07_W02 Definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania | E_2A_W02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
E_2A_D7/07_W03 Formułuje cele szczególne wyceny i charakteryzuje specyfikę szacowania dla tych celów | E_2A_W06 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/07_U01 Analizuje dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości | E_2A_U02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
E_2A_D7/07_U02 Dobiera dane i rozwiązuje zadania dotyczące szacowania wartości dla różnych celów | E_2A_U04 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/07_K01 Zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych celów - ustalania ceny, opłat i odszkodowań | E_2A_K03 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/07_W01 Rozróżnia i definiuje rodzaje nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych | 2,0 | nie rozróżnia i nie definiuje rodzajów nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych |
3,0 | rozróżnia i definiuje rodzaje nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | rozróżnia i definiuje rodzaje nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | rozróżnia i definiuje rodzaje nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych w stopniu dobrym | |
4,5 | rozróżnia i definiuje rodzaje nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | rozróżnia i definiuje rodzaje nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D7/07_W02 Definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania | 2,0 | nie definiuje, nie objaśnia i nie rozróżnia rodzajów praw do nieruchomości i sposobów ich szacowania |
3,0 | definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania w stopniu dostatecznym | |
3,5 | definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania w stopniu dobrym | |
4,5 | definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D7/07_W03 Formułuje cele szczególne wyceny i charakteryzuje specyfikę szacowania dla tych celów | 2,0 | nie potrafi formułować celów szczególnych wyceny i charakteryzować specyfiki szacowania dla tych celów |
3,0 | formułuje cele szczególne wyceny i charakteryzuje specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu dostatecznym | |
3,5 | formułuje cele szczególne wyceny i charakteryzuje specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | formułuje cele szczególne wyceny i charakteryzuje specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu dobrym | |
4,5 | formułuje cele szczególne wyceny i charakteryzuje specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | formułuje cele szczególne wyceny i charakteryzuje specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/07_U01 Analizuje dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości | 2,0 | nie analizuje danych i nie oblicza wartości różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości |
3,0 | analizuje dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | analizuje dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | analizuje dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | analizuje dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | analizuje dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D7/07_U02 Dobiera dane i rozwiązuje zadania dotyczące szacowania wartości dla różnych celów | 2,0 | nie potrafi dobierać danych i rozwiązywać zadań dotyczących szacowania wartości dla różnych celów |
3,0 | dobiera dane i rozwiązuje zadania dotyczące szacowania wartości dla różnych celów w stopniu dostatecznym | |
3,5 | dobiera dane i rozwiązuje zadania dotyczące szacowania wartości dla różnych celów w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | dobiera dane i rozwiązuje zadania dotyczące szacowania wartości dla różnych celów w stopniu dobrym | |
4,5 | dobiera dane i rozwiązuje zadania dotyczące szacowania wartości dla różnych celów w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | dobiera dane i rozwiązuje zadania dotyczące szacowania wartości dla różnych celów w stopniubardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/07_K01 Zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych celów - ustalania ceny, opłat i odszkodowań | 2,0 | nieświadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych celów - ustalania ceny, opłat i odszkodowań |
3,0 | zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych celówb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zorientowany i dość świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych celów - ustalania ceny, opłat i odszkodowań | |
4,0 | zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych celów - ustalania ceny, opłat i odszkodowań w stopniu dobrym | |
4,5 | zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych celów - ustalania ceny, opłat i odszkodowań w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych celów - ustalania ceny, opłat i odszkodowań w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Dydenko J., Szacowanie nieruchomości, Wolters Kluwer, 2020
- Dydenko J. Telega T., Wycena nieruchomości. Komentarz do ustawy o gospodarce nieruchomościami i Rozporządzenia ws wyceny i sporządzania operatu szacunkowego, Wolters Kluwer, 2016
- Oleńczuk-Paszel A., Śpiewak-Szyjka M., Tarasiewicz M., Podstawowe źródła informacji o nieruchomościach, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2021
- PFSRM, Standardy zawodowe rzeczoznawców majątkowych, PFSRM, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Kucharska-Stasiak E., Ekonomiczny wymiar nieruchomości, PWN, Warszawa, 2016
- Ustawa z dnia 21.08.1997 o gospodarce nieruchomościami
- Rozporzadzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 ws. wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego
- Rzeczoznawca majątkowy, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzczoznawców Majątkowych, Warszawa, Kwartalnik
- Nowak M., Oleńczuk-Paszel A., Śpiewak-Szyjak M., Zaremba A., Gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości, CeDeWu, Warszawa, 2021