Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie
Sylabus przedmiotu Rynek kapitałowy i finansowy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rynek kapitałowy i finansowy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dawid Dawidowicz <Dawid.Dawidowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość finansów i bankowości |
W-2 | Znajomość makroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu rozumie znaczenie rynku kapitałowego dla gospodarki wolnorynkowej a ponadto wykazuje się umiejętnością pozyskania informacji o rynku |
C-2 | Student powinien znać i rozróżniać instrumenty rynku kapitałowego oraz ocenić ich ryzyko inwestycyjne |
C-3 | Student zna instytucje rynku kapitałowego oraz potrafi określići ich rolę na rynku |
C-4 | Student wykazuje praktyczną umiejętność obliczania, analizy i interpretacji wskaźników rynku kapitałowego |
C-5 | Student umie odpowiednio interpretować procesy zachodzące na rynku finansowym oraz wykazać się umiejętnością syntetycznej oceny sytuacji różnych zjawisk na rynku kapitałowym. Student właściwie dobiera instrumenty rynku kapitałowego do sytuacji w zależności od oczekiwań inwestora |
C-6 | Student ma świadomość koniczności ciągłego pogłębiania swojej wiedzy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Inwestowania na rynku kapitałowym – zasady ogólne | 2 |
T-A-2 | Ryzyko inwestycyjne – metody oceny ryzyka | 3 |
T-A-3 | Zarys strategii inwestowania | 2 |
T-A-4 | Źródła informacji o rynku i instrumentach finansowych | 1 |
T-A-5 | Wprowadzenie do analizy fundamentalnej i do analizy technicznej | 2 |
T-A-6 | Wprowadzenie do analizy portfelowej | 1 |
T-A-7 | Zasady obrotu papierami wartościowymi na giełdzie | 4 |
T-A-8 | Rodzaje zleceń giełdowych | 1 |
T-A-9 | Innowacje na rynku finansowym | 1 |
T-A-10 | Indeksy giełdowe i ich znaczenie dla rynku | 1 |
T-A-11 | Wskaźniki rynku kapitałowego | 6 |
T-A-12 | Obliczanie i ocena wyników inwestycyjnych | 2 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i struktura rynku finansowego, oraz nadzór nad rynkiem | 2 |
T-W-2 | Rynki sformalizowane – giełdy papierów wartościowych. Rynek pierwotny i rynek wtórny. Rynek kasowy i rynek transakcji terminowych | 1 |
T-W-3 | Inwestorzy instytucjonalni na rynku kapitałowym w tym fundusze inwestycyjne | 2 |
T-W-4 | Instrumenty rynku kapitałowego. Instrumenty dłużne. Instrumenty udziałowe. Instrumenty pochodne | 3 |
T-W-5 | Dobrowolne formy oszczędzania na emeryturę | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowywanie sie do zajęć | 4 |
A-A-2 | Czytanie zalecanej lektury | 2 |
A-A-3 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 26 |
A-A-4 | Rozwiązywanie zadań i gromadzenie informacji | 7 |
A-A-5 | Przygotowanie się do zaliczenia | 4 |
A-A-6 | Konsultacje | 4 |
A-A-7 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
49 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu | 5 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia informacyjne |
M-2 | Objaśnienie |
M-3 | Zajęcia problemowe |
M-4 | Metoda przypadków |
M-5 | Prezentacje mulimedialne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne lub test obejmujące pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny lub test obejmujący pytania weryfikujace wiedzę nakreśloną w celach przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C3_W01 Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania rynku finansowego i jego podziału. Rozumie znaczenie rynku kapitałowego dla gospodarki wolnorynkowej | E_2A_W01, E_2A_W11 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-5, M-1 | S-1 |
E_2A_C3_W02 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie instytucji rynku finansowego i kapitałowego. Rozumie ich rolę i sposób funkcjonowania na rynku. | E_2A_W02, E_2A_W11 | — | C-3 | T-W-5, T-W-3 | M-5, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
E_2A_C3_W03 Student ma pogłębiona wiedzę z zakresu instrumentów rynku kapitałowego i zna sposoby ich wykorzystania | E_2A_W03, E_2A_W11 | — | C-2 | T-W-4 | M-4, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C3_U01 Student potrafi rozpoznać i interpretować procesy zachodzące na rynku oraz stawiać właściwe wnioski | E_2A_U21, E_2A_U01, E_2A_U06, E_2A_U16 | — | C-5 | T-A-11, T-W-5 | M-4, M-2 | S-2 |
E_2A_C3_U02 Student potrafi obliczać, oceniać i interpretować wskaźniki rynku kapitałowego | E_2A_U02 | — | C-4 | T-A-4, T-A-10, T-A-12, T-A-11 | M-4, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C3_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się | E_2A_K01 | — | C-6 | T-A-9, T-A-4, T-A-10, T-A-7, T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C3_W01 Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania rynku finansowego i jego podziału. Rozumie znaczenie rynku kapitałowego dla gospodarki wolnorynkowej | 2,0 | Brak zrozumienia istoty rynku finansowego i kapitałwowego dla gospodarki wolnorykowej. Brak wiedzy o podziale rynku finansowego |
3,0 | Student definuje pojęcie rynku finansowego i wie, jak ten rynek się dzieli. | |
3,5 | Student definuje pojęcie rynku finansowego i wie, jak ten rynek się dzieli. Student definuje pojęcie rynku kapitałowego. | |
4,0 | Student definuje pojęcie rynku finansowego i wie, jak ten rynek się dzieli. Student definuje pojęcie rynku kapitałowego. Rozumie powiązania zachodzące między rynkami. | |
4,5 | Student definuje pojęcie rynku finansowego i wie, jak ten rynek się dzieli. Student definuje pojęcie rynku kapitałowego. Rozumie powiązania zachodzące między rynkami oraz ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki | |
5,0 | Student doskonale definuje pojęcie rynku finansowego i wie, jak ten rynek się dzieli. Student definuje pojęcie rynku kapitałowego. Rozumie powiązania zachodzące między rynkami oraz ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki z przykładami. | |
E_2A_C3_W02 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie instytucji rynku finansowego i kapitałowego. Rozumie ich rolę i sposób funkcjonowania na rynku. | 2,0 | Brak wiedzy z zakresu instytycji rynku finansowego i kapitałowego. |
3,0 | Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie działalności funduszy inwestycyjnych i zna pozostałe instytucje rynku kapitałowego | |
3,5 | Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie działalności Komisji Nadzoru Finansowego, funduszy inwestycyjnych, giełdy papierów wartościowych | |
4,0 | Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie działalności Komisji Nadzoru Finansowego, funduszy inwestycyjnych, giełdy papierów wartościowych, domów maklerskich | |
4,5 | Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie działalności Komisji Nadzoru Finansowego, funduszy inwestycyjnych, giełdy papierów wartościowych, domów maklerskich, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie działalności Komisji Nadzoru Finansowego, funduszy inwestycyjnych, giełdy papierów wartościowych, domów maklerskich i Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych. Bardzo dobrze rozumie ich rolę i sposób funkcjonowania na rynku. | |
E_2A_C3_W03 Student ma pogłębiona wiedzę z zakresu instrumentów rynku kapitałowego i zna sposoby ich wykorzystania | 2,0 | Brak wiedzy z zakresu instrumentów rynku kapitałowego |
3,0 | Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą wybranego instrumentu rynku kapitałowego i wie jak może być wykorzystany na rynku, | |
3,5 | Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą wybranego instrumentu rynku kapitałowego i wie jak może być wykorzystany na rynku, rozumie czynniki wpływające na wycenę tego instrumentu | |
4,0 | Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą wskazanego instrumentu rynku kapitałowego i wie jak może być wykorzystane na rynku, rozumie czynniki wpływające na wycenę tego instrumentu. Zna strategie inwestycyjne, | |
4,5 | Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą wskazanego instrumentu rynku kapitałowego i wie jak mogą być wykorzystane na rynku, rozumie czynniki wpływające na ich wycenę. Zna strategie inwestycyjne, zna indeksy giełdowe | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą wybranego instrumentu rynku kapitałowego i bardzo dobrze rozumie jak mogą być wykorzystane na rynku, bardzo dobrze rozumie czynniki wpływające na ich wycenę. Zna strategie inwestycyjne oraz indeksy giełdowe |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C3_U01 Student potrafi rozpoznać i interpretować procesy zachodzące na rynku oraz stawiać właściwe wnioski | 2,0 | Brak umiejętności interpretacji zjawisk rynkowych |
3,0 | Student potrafi rozpoznać wskazane zjawiska rynkowe | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać i interpretować wskazane zjawiska rynkowe | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać i interpretować zjawiska rynkowe oraz stawiać odpowiednie wnioski | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać i interpretować zjawiska rynkowe oraz stawiać odpowiednie wnioski i podejmować podejmować odpowiednie decyzje | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi rozpoznać i interpretować zjawiska rynkowe oraz stawiać odpowiednie wnioski i podejmować odpowiednie decyzje | |
E_2A_C3_U02 Student potrafi obliczać, oceniać i interpretować wskaźniki rynku kapitałowego | 2,0 | Brak umiejętności obliczania i wykorzystania wskaźników rynku kapitałowego |
3,0 | Student potrafi samodzielnie obliczyć wskazany wskaźnik rynku kapitałowego | |
3,5 | Student potrafi obliczyć wskazany wskaźnik rynku kapitałowego oraz trafnie interpretuje otrzymane wyniki | |
4,0 | Student potrafi dobrać odpowiednie dane do obliczenia wskazanego wskaźnika rynku kapitałowego oraz właściwie interpretuje uzyskane wyniki | |
4,5 | Student potrafi dobrać odpowiednie dane do obliczenia wskazanych wskaźników rynku kapitałowego oraz właściwie interpretuje uzyskane wyniki, zna wskazane miary ryzyka inwestycyjnego, | |
5,0 | Student potrafi dobrać odpowiednie dane do obliczenia wskazanych wskaźników rynku kapitałowego oraz właściwie interpretuje uzyskane wyniki, zna wskazane miary ryzyka inwestycyjnego, potrafi dokonać obliczeń wyników inwestycyjnych w tym wyników funduszy inwestycyjnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C3_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się | 2,0 | Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krzysztof Jajuga, Teresa Jajuga, Inwestycje. Instrumenty finansowe, aktywa niefinansowe, ryzyko finansowe, inżynieria finansowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2015
- Agnieszka Tomczak, Podstawy rynku kapitałowego: instytucje, instrumenty, metody inwestycyjne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2020
- Miziołek Tomasz, Trzebiński Artur A., Rynek funduszy inwestycyjnych w Polsce, Difin, Warszawa, 2019, Pierwsze, Liczba stron 474
- Krzysztof Kowalke, Analiza fundamentalna - wykorzystanie na rynku akcji w Polsce, CeDeWu, Warszawa, 2016
- Wiesław Dębski, Rynek finansowy i jego mechanizmy - podstawy teorii i praktyki, PWN, Warszawa, 2014
- Jan Czekaj, Rynki, instrumnety i instytucje finansowe, PWN, Warszawa, 2008
- Dawid Dawidowicz, Fundusze inwestycyjne. Rodzaje, metody oceny, analiza z uwzględnieniem światowego kryzysu finansowego, CeDeWu, Warszawa, 2011, II
- Bogumił Bernaś red., Finanse międzynarodowe, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- praca zbiorowa pod redakcją Lecha Gąsiorkiewicza i Jana Monkiewicza, Innowacje na rynkach finansowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2020
- Urszula Banaszczak-Soroka, Instytucje i uczestnicy rynku kapitałowego, PWN, Warszawa, 2008
- Katarzyna Gabryelczyk red., Nowe usługi finansowe, CeDeWu, Warszawa, 2007
- Wioletta Nawrot, Rynek kapitałowy i jego rozwój, CeDeWu, Warszawa, 2008
- Wioletta Nawrot, Exchange-Traded Funds (ETF) - nowe produkty na rynku funduszy inwestycyjnych, CeDeWu, Warszawa, 2007
- Adam Jagielnicki, NewConnect - nowa szansa na duże zyski, Onepress, Gliwice, 2009