Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
Sylabus przedmiotu Zachowania ludzi w przedsiębiorstwach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zachowania ludzi w przedsiębiorstwach | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu zarządzania organizacjami i zarządzania zasobami ludzkimi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na zachowania pracownika w organizacji |
C-2 | Nabywanie umiejętności wyjaśniania i przewidywania zachowań człowieka w organizacji |
C-3 | Uzyskiwanie zdolności identyfikacji i kreowania mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza systemu wartości pracownika | 4 |
T-A-2 | Przywództwo w kształtowaniu zachowań pracowników | 3 |
T-A-3 | Praca zespołowa i role zespołowe | 4 |
T-A-4 | Analiza kultury organizacyjnej | 3 |
T-A-5 | Uczenie się jako determinanta zachowania pracowników | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-A-2 | Wykonanie projektu | 3 |
A-A-3 | Konsultacje | 4 |
A-A-4 | Zaliczenie | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena projektów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wyników badań i propozycji w zakresie przyjętych rozwiązań problemów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O13_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji | E_2A_W04, E_2A_W05 | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O13_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi ocenić wpływ czynników determinujących zachowania ludzi w przedsiębiorstwach | E_2A_U02, E_2A_U11 | — | C-3, C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1 |
E_2A_O13_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opracowywać własne rozwiązania w zakresie wpływu na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U08 | — | C-3, C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_2A_O13_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie prezentować wyniki realizacji zadań ćwiczeniowych | E_2A_U13, E_2A_U14 | — | C-3, C-2 | T-A-1, T-A-4, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O13_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat detereminant zachowań indywidulanych i grupowych w organizacji |
3,0 | Student potrafi charakteryzować kilka determinant zachowań i indywidualnych w organizacji | |
3,5 | Student potrafi ogólnie scharakteryzować wszystkie przedstawione determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji | |
4,0 | Student potrafi charakteryzować szczegółowo wszystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji | |
4,5 | Student potrafi charakteryzować szczegółowo wszystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych oraz wytłumaczyć ich znaczenie dla organizacji | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować dokładnie wszystkie determinaty zachowań indywidualnych i grupowych, określić ich wpływ na organizację oraz zależności pomiędzy nimi |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O13_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi ocenić wpływ czynników determinujących zachowania ludzi w przedsiębiorstwach | 2,0 | Student nie umie zinterpretować wpływu poszczególnych czynników determinujących zachowanie jednostki w organizacji |
3,0 | Student potrafi w sposób ogólny ocenić wpływ kulku czynników na zachowanie jednostki | |
3,5 | Student umie ocenić wpływ wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki | |
4,0 | Student potrafi analizować wpływ wszystkich przedstawionych determinant zachowania jednostki oraz umie dokonać ich klasyfikacji | |
4,5 | Student umie dokonać oceny wpływu wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki, dokonać ich klasyfikacji oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji | |
5,0 | Student potrafi oszacować wpływ wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki, umie je uporządkować oraz dobrać i ocenić możliwość stosowania metod do ich identyfikacji | |
E_2A_O13_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opracowywać własne rozwiązania w zakresie wpływu na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie | 2,0 | Student nie potrafi opracowywać w sposób właściwy własnych rozwiązań mających wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie |
3,0 | Student potrafi opracowywać własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie charakteryzujące się licznymi błędami | |
3,5 | Student potrafi opracowywać własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie mające niewielkie uchybienia | |
4,0 | Student potrafi opracowywać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie | |
4,5 | Student potrafi sporządzać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie oraz przeprowadzić ich analizę | |
5,0 | Student potrafi sporządzać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie, przeprowadzić ich analizę i podkreślić ich problematyczność | |
E_2A_O13_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie prezentować wyniki realizacji zadań ćwiczeniowych | 2,0 | Student nie potrafi dokonać ustnej prezentacji wyników powierzonego mu zadania ćwiczeniowego |
3,0 | Student potrafi dokonać pobieżnej prezentacji otrzymanych wyników zadań ćwiczeniowych | |
3,5 | Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników | |
4,0 | Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników | |
4,5 | Student umie przedstawić otrzymane wyniki zadań ćwiczeniowych oraz potrafi przeprowadzić dyskusję wyników wyrażając swoje spostrzeżenia | |
5,0 | Student w sposób precyzyjny umie przedstawić wyniki zadania ćwiczeniowego, przeprowadzić analizę otrzymanych wyników oraz wskazuje na wady i zalety proponowanych rozwiązań |
Literatura podstawowa
- Januszkiewicz K., Wielowymiarowa Analiza Zachowań Organizacyjnych (WAZO) w polskich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016
- Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Zachowania organizacyjne. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2019
- Szaban J.M., Zachowania organizacyjne: aspekt międzykulturowy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2012
- Kuc B. R., Moczydłowska J. M., Zachowania organizacyjne: podręcznik akademicki, Difin, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Wilczyński A., Wykorzystanie modelu Belbina do identyfikacji ról grupowych, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, Ostrołęka, 2018