Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Podstawy diagnostyki ekonomicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy diagnostyki ekonomicznej | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu statystyki opisowej, podstaw ekonometrii oraz ogólną wiedzę ekonomiczną. |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi obliczać i interpretować parametry poznane w ramach statystyki opisowej, potrafi wyznaczać parametry i oceniać jakość modeli ekonometrycznych, potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz wybranymi pakietami statystycznymi (Statgraphics, Statistica). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy z zakresu wykorzystania metod statystycznych i ekonometrycznych w diagnozowaniu zjawisk ekonomicznych. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności praktycznego stosowania metod statystycznych i ekonometrycznych jako narzędzia diagnostycznego w mikro- i makroskali. |
C-3 | Zdobycie umiejętności samodzielnego zaprojektowania badania diagostycznego w mikro- i makroskali z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnozowanie na podstawie zmiennych charakteryzujących sytuację finansowo-ekonomiczną podmiotów gospodarczych (np. spółek giełdowych) z wykorzystaniem norm teoretycznych i empirycznych wyznaczonych przy pomocy klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury. | 2 |
T-L-2 | Diagnozowanie sytuacji gospodarczej województw (powiatów, gmin) z wykorzystaniem kwantyli. | 1 |
T-L-3 | Diagnozowanie dynamiki wybranych zmiennych ekonomicznych w mikro- i makroskali dla danych przekrojowo- czasowych. | 1 |
T-L-4 | Wykorzystanie idei kary kontrolnej dla danych sezonowych w diagnozowaniu sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek giełdowych. | 1 |
T-L-5 | Diagnozowanie na podstawie modeli z jedną zmienną objaśniajacą w mikro- i makroskali dla danych przekrojowych i dla danych w postaci szeregów czasowych. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Funkcje metod ilościowych. Istota diagnozowania ilościowego. Rodzaje prawidłowości statystycznych a sposoby wyznaczania elementów procesu diagnostycznego. | 1 |
T-W-2 | Klasyczne i pozycyjne parametry struktury jako elementy procesu diagnozowania dla danych przekrojowych. Kwantyle jako podstawa wielokryterialnej diagnozy. | 1 |
T-W-3 | Wybór obiektu (okresu) wzorcowego z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury. | 1 |
T-W-4 | Diagnozowanie dynamiki zjawisk ekonomicznych na różnych poziomach agregacji z wykorzystaniem modeli trendu liniowego. Karta kontrolna jako narzędzie diagnostyczne w mikro- i makroskali. | 2 |
T-W-5 | Diagnozowanie związków między zmiennymi ekonomicznymi w czasie i przestrzeni z wykorzystaniem modeli z jedną zmienną objaśniającą. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie projektu. | 7 |
A-L-3 | Zaliczenie projektu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 6 |
A-W-2 | Studia literaturowe. | 7 |
A-W-3 | Uczestnictwo w zaliczeniu. | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel i pakietów statystycznych Statistica, Statgraphics. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie testu z pytaniami otwartymi i jednokrotnego wyboru, sprawdzającymi wiedzę teoretyczną i praktyczną, umiejętność formułowania wniosków oraz logicznego myślenia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie projektu wykonanego w grupach, dotyczącego wykorzystania metod statystycznych i ekonometrycznych w ich funkcji diagnostycznej - prezentacja i omówienie wniosków z przeprowadzonych badań. |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzenie w połowie zajęć laboratoryjnych stopnia realizacji projektu, motywujące do dalszej pracy nad projektem. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/10_W01 posiada wiedzę dotyczącą istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W04, E_1A_W06, E_1A_W07 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
E_1A_D1/10_W02 zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury oraz umie dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W07 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
E_1A_D1/10_W03 zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W07 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/10_U01 potrafi zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U07, E_1A_U08 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-3, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/10_K01 opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K04, E_1A_K08 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-3, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/10_W01 posiada wiedzę dotyczącą istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | 2,0 | nie posiada wiedzy na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali |
3,0 | posiada wąską wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | |
3,5 | posiada częściową wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | |
4,0 | posiada wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | |
4,5 | posiada szeroką wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | |
5,0 | posiada bardzo szeroką wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | |
E_1A_D1/10_W02 zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury oraz umie dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego | 2,0 | nie zna sposobów diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i nie umie dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego |
3,0 | zna dostatecznie wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i z pomocą nauczyciela potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego | |
3,5 | zna dość dobrze wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i z pomocą nauczyciela potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego | |
4,0 | zna dobrze wybrane sposobów diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego | |
4,5 | zna wszystkie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego | |
5,0 | zna bezbłędnie wszystkie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego | |
E_1A_D1/10_W03 zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą | 2,0 | nie zna sposobów diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą |
3,0 | zna dostatecznie wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą | |
3,5 | zna dość dobrze wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą | |
4,0 | zna dobrze wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą | |
4,5 | zna wszystkie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą | |
5,0 | zna bezbłędnie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/10_U01 potrafi zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | 2,0 | nie potrafi zaprojektować badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali |
3,0 | potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować niektóre etapy badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | |
3,5 | potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować większość etapów badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | |
4,0 | potrafi samodzielnie zaprojektować większość etapów badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | |
4,5 | potrafi samodzielnie zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | |
5,0 | potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/10_K01 opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej | 2,0 | nie opanował zasad pracy indywidualnej i zespołowej |
3,0 | opanował zasady pracy indywidualnej i przy pomocy nauczyciela potrafi przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne oraz zorganizować zespołowy projekt badawczy | |
3,5 | opanował zasady pracy indywidualnej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne, a przy pomocy nauczyciela potrafi zorganizować zespołowy projekt badawczy | |
4,0 | opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników | |
5,0 | opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników oraz wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych |
Literatura podstawowa
- Hozer J., Zawadzki J., Zmienna czasowa i jej rola w badaniach ekonometrycznych, PWN, Warszawa, 1990, s. 144-176
- Wawrzyniak K., Diagnostyczna funkcja modeli ekonometrycznych, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997, w: Ekonometria, Hozer J. (red.), s. 190-214
- Wawrzyniak K., Diagnostyczna funkcja modeli ekonometrycznych, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2006, w: Ekonometria stosowana w zadaniach, Hozer J. (red.), s. 192-204
- Wawrzyniak K., Diagnozowanie ilościowe procesów i obiektów gospodarczych – podstawowe pojęcia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2007, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 450, s. 647-659
- Wawrzyniak K., Karta kontrolna dla danych przekrojowo-czasowych jako narzędzie diagnostyczne, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin, Oeconomica 280(59), s. 115-122
Literatura dodatkowa
- Hozer J., Markowicz I., Małe firmy. Analiza i diagnoza, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2002
- Wawrzyniak K., Parametry struktury jako narzędzia klasyfikacji obiektów w mikroskali, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2013, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 31, s. 345-359
- Wawrzyniak K., Wpływ norm empirycznych na końcowy wynik procesu diagnozowania, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2014, Folia Pomer. Univ.Technol. Stetin., Oeconomica 308(74), s. 121-128
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie